1

Onderwerp: zelfrijzend bakmeel

Heb gisteren 4 x achter elkaar cupcakes gebakken volgens het Nigella recept, maar 1e twee keer niet goed gaar, 3e en 4e keer wel, maar cupjes lang niet 'vol' gerezen :( . Nu is er genoeg over dit onderwerp te vinden, maar een eenduidig antwoord is er niet.

Nu hoorde ik dat er behoorlijk wat verschil kan zitten in het merk zelfrijzend bakmeel wat je gebruikt. Het ene is lekkerder dan het andere blijkbaar. Hebben jullie ook ervaring met het rijzen van verschillende merken? In het kader van zelfrijzend bakmeel is toch zelfrijzend bakmeel heb ik de goedkoopste uit het schap gepakt van Bindy, maar nu twijfel ik of het daardoor kan komen dat ze niet ver genoeg zijn gerezen.

2

Re: zelfrijzend bakmeel

Misschien zelf nog een beetje bakpoeder erbij doen?

Groetjes Sanne

Groetjes Sanne

3

Er zit in nl wel zeker verschil in de verschillende soorten. Hoe beter de kwaliteit, hoe meer gluten. In nl hoeft dit niet op de verpakking te staan. Ik koop mijn bloem altijd bij de molen die wel verschillende kwaliteiten heeft. (volgens de molenaar is al het zelfrijzend bakmeel uit de winkel van een slechtere kwaliteit, maar of hij dat alleen maar zegt zodat ik nog meer bloem koop ;)
Ik verwacht dat je zelfijzend bakmeel van een slechtere kwaliteit is, = minder gluten= minder rijzen. Dit heeft voor zover ik begrepen heb te maken met verschillende malingen van het meel, de erst maling is het beste, en de laatst maling het slechtste.

misschien zijn er op het forum wel mensen die er meer verstand van hebben, en beter kunnen uitleggen hoe en wat.

4 Laatst bewerkt door beertje36 (15-05-2011 19:57)

Ik gebruikte ook altijd goedkoop zelfrijzend bakmeel en had nooit problemen, maar ineens vorig jaar mislukte alle cakes en cupcakes die ik maakte. Leken wel van die betonblokken, gewoon niet luchtig te krijgen. Van alles geprobeerd maar ik ben nu overgestapt op honig cakemeel. Sinds ik die gebruik lukken mijn cakes wel. Het is wel duurder dan die goedkope pakken zelfrijzend bakmeel, maar ja als je daar regelmatig cake van moet weggooien is het ook duur.
Ik heb ook geen idee waarom ze ineens niet meer lukten want daarvoor had ik nooit problemen.

5

beertje36 schreef:

. Sinds ik die gebruik lullen mijn cakes wel.

de oren van je hoofd? Gezellig! :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  O-)

Ik heb trouwens nog steeds geen problemen met goedkope zelfrijzend bakmeel. Overigens maak ik mijn Nigella cc's wel met 150 gram per 12 stuks........ zou dat daar dan toch mee te maken hebben? :think:
(Ben sinds kort over op de 7 up cc's. Helemaal geweldig!! Moet alleen nog even uitproberen hoe ze zich in de vriezer houden.)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

:o  :o  :o  Heb het maar even aangepast  :Y  :Y

7

Haha, wat grappig die l#llende cupcakes!  :lol:

Mirjam5 ik heb idd ook tekort aan 125 gram, en was al van plan om 150 gram te gaan maken.  Ik had er trouwens de eerste 2 keer stukjes aardbeien doorheen, en toen bleven ze heel erg klef, niet gaar leek het wel.

Ik ga het toch nog eens proberen met ander zelfrijzend bakmeel. En anders maar weer terug naar de cakemeel...

Bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat er nog iemand is die wat meer weet over de verschillen in zelfrijzend bakmeel. :think:

8

Ik denk dat dat komt door het vocht uit de aardbeien.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9

Voor de liefhebbers, een paar linkjes over bloem, meel (en daarbij ook zelfrijzend bakmeel). 

http://www.bakkerswereld.nl/vaktechniek … 7408).html

http://www.dekooktips.com/warenkennis/g … -brood.htm

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meel

veel succes!

Vanmiddag had ik toevallig zelf problemen om mijn cupcakes te laten rijzen! Iets wat ik nooit heb :( Echt vervelend. Ik gebruikte zelfrijzend bakmeel van het delhaize merk en de cakejes bleven zo ontzettend klein (smaak was wel ok).

Toen ik een tweede portie wou maken, was mijn zelfrijzend bakmeel op. Ben dan maar naar de winkel gegaan en heb een pak van Imperial gekocht.

Het verschil is niet te gelooooooven! Echt immens! Zal zo meteen een foto proberen te posten! Voor mij geen bakmeel van delhaize huismerk meer ;)

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

11

Ik koop de zelfrijzend bakmeel (merk: de beste 1) bij de Dekamarkt, en mijn  koekjes lukken daar wel mee. Voor cake's, heb ik datzelfde merk in cakebeslag.

Maar ik wist niet dat je er ook CC's van kon maken.
Als ik 12 cc's wil maken, hoeveel bakmeel heb ik nodig, en de rest....?

12

sinds ik het boek van Rudolph van Veen heb gelezen en veel recepten heb uitgeprobeerd ben ik er van overtuigd dat je het , zoals hij omschrijft, beter zelf in de hand kan hebben door gebruik te maken van bloem en bakpoeder. Verder koop ik het liefst mijn (zeeuwse)bloem bij de molen maar met bloem van de super gaat het ook goed.
Wel altijd de bloem goed zeven en het bakpoeder ook, dan worden ze goed luchtig.