1

Onderwerp: Het maken van een steen/ kleuren

Hallo,

Ik ga de uitdaging aan een taart te maken voor mijn zoontje. Nu heb ik me aardig in gelezen en alle hande tips hier op het forum op gedaan, maar ik kan toch 1 ding niet vinden. Het maken van een steen.
Tuurlijk de vorm wel, maar het gemelleerde kleurtje, hoe doe je dat?

En ik heb nog een vraag, nu wil ik zo voor de eerste keer al gekleurd fondant gaan kopen. Kan ik vanuit mijn logische beredenering ook bv lichter bruin maken door bruin met wit te mengen? Of is dit te makkelijk gedacht.  ;)  Of is het makkelijker om gewoon wit met kleurstof te kopen.

Bedankt alvast.

O en heb je een gouden tip wat ik echt niet moet vergeten, dus juist moet doen. Of materiaal wat echt heulll belangrijk is, vertel!!!!
Mijn man zal gelukkig worden met deze uitbreiding van onze al niet zo zuinig kookhobby................ :D  O-)

2

Re: Het maken van een steen/ kleuren

Ik maak stenen door een dikke streng zwart met een dunnere witte (en soms een klein beetje blauw, als ik dat heb) steeds in elkaar te draaien zoals je wel eens ziet bij zuurstokken. Ik draai deze steeds in elkaar totdat het zwart/wit bijna grijs is. Dan snij ik de streng in stukken en maak daar de stenen van.

Over het mengen...soms meng ik de kleuren (dat kan dus wel) en soms voeg ik witte kleurstof toe. Ligt eraan hoeveel marsepein ik heb.

Ik kan niet zonder mijn smoother en deze tool
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -p-75.html

3

Ik meng ook de kleuren zoals esther68 dat omschrijft, Maar ik heb laatst ook geprobeerd om met licht grijze fondant (gewoon wit met tikkeltje zwarte kleurstof) te vormen tot een poreus seentje. Om vervolgens het steentje wat echter te laten lijken, heb ik hem heel lichtjes met een kwastje met zwarte dustpoeder 'ingestreken'. Dit was echt een succes: het leek veel echter doordat er meer diepgang in zat. :thumb:
Succes!

Voor stenen doe ik grijze rol maken. hierop dunne zwarte sliert en nog dunnere witte sliert. in elkaardraaien en 3dubbel vouwen. weer uitrollen tot sliert en weer 3dubbel vouwen net zolang tot je tevreden bent over de kleur.

Bruin meng ik vaak met wit en/of geel. en eventueel nog wat bijkleuren met bruine kleurstof.