1

Onderwerp: custard van dr oetker ervaring

heeft iemand van jullie ervaring met de custard poeder van dr oetker? de verhoudingen.? ik zie op het pak alleen de pudding en vla staan.  ik wil namelijk van cupcakes van rudolph maken. of maken jullie de banketbakkersroom zelf. (wil ik ook wel proberen alleen ik hen geen vanille stokjes in huis.)

gr jolanda

2 Laatst bewerkt door Tante Tien (04-02-2012 17:39)

Re: custard van dr oetker ervaring

Ehhhh.... ik heb laatst een pakje banketbakkerroom van Oetker gebruikt, alleen water erbij en even kloppen. Viel erg in de smaak, ook bij mijzelf, hoewel ik echt van het zelf maken ben. Een aanrader dus.
Wat wil je trouwens precies van de custardpoeder maken? Ik snap je vraag niet helemaal goed. Voor banketbakkersroom zou ik de pudding-variant maken, dat is net zo dik.

Tieneke

3

Custard is lekker

4

rudolph gebruikt dit in zijn vanille creme. het kan ook met de banketbakkers room van dr oetker. maar in zijn recepten kun je ook banketbakkers room van custard maken, alleen op het custard pak staat alleen de pudding en vla variant. ik dacht dat de verhouding anders zou zijn.

5

Ik had gewoon ipv bloem custard poeder gebruikt...

6 Laatst bewerkt door Twixie (07-04-2012 17:55)

Ik zit nu met hetzelfde probleem. De simpele bankerbakkersroom ,volgens zijn boek, is 100 gr instant custardpoeder en ca 250 ml melk.

Ik heb nu het pak van Dr Oetker. Wat moet ik nu aanhouden? Wat in het boek staat? of op het pak? de vla of pudding?

Er staat nog een recept in die meer overeen komt met het pak, alleen kleinere hoeveelheden.
250 ml melk, 15 gr custard poeder, vanille merg uit stokje en 35 gr suiker. Maar deze moet je verwarmen.

Ik wou eigenlijk voor de koude optie gaan maar wordt nu in de war gebracht door die rare hoeveelheden en kan het wel met Dr Oetker poeder?

Wat is het verschil tussen gewoon custardpoeder en instant custardpoeder? Het is toch allebei instant?

7

De gewone custard van oetker moet je koken en instant puddingpoeder kun je koud gebruiken.
Je kunt uit het boek van Rudolph gewoon de verhouding aanhouden die hij beschrijft, alleen heb ik het idee dat er een foutje staat bij de koude bereiding want in het rijtje met ingredienten staat melk en in het stukje tekst staat water.
Ik dacht dat de koude pudding altijd met water is maar ik kan mij vergissen of je moet saroma hebben maar die is heel anders dan oetker of bakkersmaatje.

8

Volgens mij klopt het wel wat er staat bij die koude met melk. In het stukje staat dat er ook bakkers zijn die een instant gebruiken met water. Dus je hebt zowel instant met melk als met water.

Ik zag alleen Dr Oetker bij de AH en dacht dat dat de enigste was met custard poeder maar als er meerdere merken zijn dan is het wel logisch misschien wat er staat. Bedankt voor je antwoord!

Ik heb nu maar de versie gemaakt die je moet verwarmen voor de zekerheid. Ging best snel, alleen het afkoelen duurt zo lang haha

9

Als je twijfelt aan de dikte, doe dan eerst de helft tot 3/4 van de vloeistof toevoegen.
De rest erna scheutje bij scheutje tot je de gewenste dikte hebt.
Afkoelen gaat snel in een koud water bad, en geen vel erop omdat je af en toe roert natuurlijk ;)

(ik heb vroeger ook altijd custard, met minder vloeistof, gebruikt ipv banketbakkersroom)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

10 Laatst bewerkt door ireen123 (07-04-2012 22:01)

1 keer is genoeg

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

11

Je kunt de verhouding op het pak aanhouden van de pudding die is goed voor banketbakkers room.
Om hem extra romig te maken doe ik vaak half melk half slagroom.

Dat met die 15 gram klopt niet denk ik want dan heb je dunner dan vla!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!