Onderwerp: help help help help help help help

mijn fondant scheurt elke keer als ik aan de onderkant van de taart uitkom :( . hoe lager ik ga hoe meer hij scheurt :mad: . ik heb al liggen kneden als een gek, gezorgt dat hij niet te droog is, omhoog vrijven en niet omlaag. ik weet niet wat ik fout doe. kan iemand me tips geven. tot nu toe gebeurt het bij elke taart die ik bekleed.

alvast super bedankt voor de hulp

gr kim

Re: help help help help help help help

Waar smeer je mee af? Ik maakte eerst mijn botercreme met roomboter van de Lidl. En steeds scheurde mijn. Fondant ondanks veel kneden. Toen ben ik overgegaan op camina roomboter voor de botercreme en nu geen scheuren meer.

3

hoe dik rol je je fondant uit? hoe dunner hoe sneller het scheurt

ik gebruik meestal roomboter van het Jumbo merk, zou het daar aan kunnen liggen???
ik ga volgende keer idd eens iets dikker uitrollen kijken of dat helpt. de fondant scheurt al bijna als ik hem erop leg. ben bang als het te dik is dat het niet meer lekker eten is.

bedankt voor julie hulp dames :)

5

Inderdaad hoe dunner hoe sneller hij scheurt...maar moet eerlijk zeggen ben er ook nog geen held in dus lees ook even mee.

6

als je fondant al bijna scheurt terwijl je hem erop legt zijn er verschillende opties:
- fondant te dun
- merk fondant wat snel scheurt
- verkeerde manier van fondant optillen waardoor de uiteinden dunner en kwetsbaarder worden.

probeer een wat dikker uit te rollen en dan met je 'rol'stok het ene uiteinde vd lap fondant voorzichtig over het andere uiteinde leggen (net zoals je een dekbed terugslaat op je bed) dan zet je de taart ervoor en breng je voorzichtig (met rolstok evt als hulp) het teruggeslagen deel  omhoog en over de taart heen, dan voorzichtig bovenkant smootheren en de zijkanten met de hand zachtjes glad strijken/begeleiden voordat je gaat smootheren.

evt ander merk fondant gebruiken (i gebruik bakels van pettinice en vind deze fijn werken)

hoop dat je er iets aan hebt

7

Ik denk ook dat je lap iets te dun is en dat je de lap naar beneden trekt ipv tegen de taart aan te leggen. Wanneer mijn lap op de taart ligt duw ik als eerste de lap tegen de taart aan en juist iets omhoog. Van daaruit werk ik voorzichtig naar beneden. Maar ik trek dus niet aan de lap, maar til de lap steeds omhoog en duw de lap tegen de taart. Hoop dat ik het goed uitgelegd heb.....

Wat Marjolein doet met de lap zoals bij een dekbed werkt bij mij niet. Ik denk omdat ik marsepein gebruik. Ik deed het eerst ook zo maar zag elke keer een soort naad lopen over de taart die ik bleef zien ondanks het smootheren (nou ben ik wel erg precies  :o ). Later begreep ik dat dit kwam doordat ik de lap dus dubbel gevouwen had voordat ik deze op de taart legde.

dankje voor je tips marjolein.

ik gebruik nu funcakes fondant, hoor ik niet vaak klachten over.

esther: als ik mijn lap optil gebeurt het nog meer denk idd dat ik gewoon te dun rol.
missie voor volgende taart, dikker rollen :)

10

Ik heb ook altijd het probleem met fondant.. Dus nu doe ik half en half, Marsefond dus.. Elastischer dan Marsepein, maar steviger dan Fondant. En inderdaad ietsje dikker houden dan je eigenlijk wil..

Ok... Who ate my cake!!

11

Houd voor de dikte ongeveer de dikte van een 2 euromunt aan, dan moet het goed gaan.
En marsefond werkt idd gemakkelijker dan alleen fondant. (maar vind ik persoonlijk minder lekker, want ik lust geen marsepein  :D )

Dat is toch een TAART waard!

kim mama van ian schreef:

ik gebruik meestal roomboter van het Jumbo merk, zou het daar aan kunnen liggen???
ik ga volgende keer idd eens iets dikker uitrollen kijken of dat helpt. de fondant scheurt al bijna als ik hem erop leg. ben bang als het te dik is dat het niet meer lekker eten is.

bedankt voor julie hulp dames :)

ik gebruik ook altijd van de jumbo en bij mij scheurt het niet

13

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de botercreme ligt.. :think:
Ben zelf niet zo weg van funcakes.. die zou ik de schuld geven.. ;)
Je doet al veel tips goed; doorkneden tot hij soepel is, omhoog duwen bij de zijkanten bekleden..
Misschien eens marsepein proberen? Zeelandia werkt heel fijn (mits je hebt doorgekneed) én is lekker, vind ik dan, he.. ;)

mieperdepiep schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de botercreme ligt.. :think:
Ben zelf niet zo weg van funcakes.. die zou ik de schuld geven.. ;)
Je doet al veel tips goed; doorkneden tot hij soepel is, omhoog duwen bij de zijkanten bekleden..
Misschien eens marsepein proberen? Zeelandia werkt heel fijn (mits je hebt doorgekneed) én is lekker, vind ik dan, he.. ;)

Ik werk zelf ook het liefst met Zeelandia marsepein, maar als je liever met fondant werkt eens die van Bakels proberen of SatinIce?. En inderdaad iets dikker uitrollen.

marsepein vind ik zelf niet lekker, maar kga volgende keer eens andere fondant uitproberen

dank jullie allemaal voor de adviezen

16

Kan het ook zijn dat de botercrème te dun wordt afgesmeerd?

Ik smeer er een goede laag op zodat de pasta er goed op pakt. Maar in alle boeken die ik heb zie je eigenlijk de cake er nog door. Bij mij niet, ik merk dat dit goed gaat en vermoed dat als ik het dunner afsmeer ik geen strakke bekleding krijg én meer kans heb op scheurtjes. Dit is enkel een buikgevoel en wil toch even checken hoe het eigenlijk écht moet?

ik doe juist dun, als ik de bc iets te dik doe dan krijg ik de fondant er voor geen goud op, maar zo zie je iedereen doet het op zijn eigen manier en dat is maar goed ook haha :D

18

Ik gebruik ook funcakes fondant en ik merk dat het gaat scheuren als de lap te zwaar is.
Ik rol hem dan ook op mijn rolstok en rol hem af boven de taart. Zo verdeel je de grote lap al over meer punten dan je handen of die ene lijn bij de dekbedmethode.

Daarnaast las ik van de week ergens dat het ook aan de vochtigheid van de ruimte kan liggen dat het de ene keer wel en e andere keer helemaal niet scheurt. Dus soms kun je er gewoonweg niks aan doen.

Succes met het zoeken naar de oplossing.
Groetjes Miranda.