26

Re: toch vraag ik me dit al een hele tijd af..

leuk om te lezen dat er door meer mensen zijn die iets anders doen dan 1:1. 

ik las inmiddels zo vaak dat er 1:1 gebruikt moest worden bij afsmeren dat ik me echt afvroeg waarom dan..? mocht het een warme dag zijn kun je toch altijd extra boter toevoegen en extra suiker...   

maar kan iemand me vertellen wat de mix precies doet met de boter en de suiker en of jam een belangrijke / onbelangrijke rol speelt in het nog nooit een lekkende taart te hebben gehad...?

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

27

Sannn schreef:

Ik smeer ook altijd met de mix af. Vraag me wel af waarom je de mix een uur moet laten staan voordat je hem bij de boter doet.

Ik klop mijn boter totdat hij goed zalvig is, en daarna doe ik er gelijk de mix bij, die ik eerst met mijn staafmixer klontvrij maak. Dat samen 10 minuten mixen en mijn botercreme is klaar.

Ik heb nog nooit een taart gehad die smolt  :thumb:

toevallig heb ik daarover de uitleg gehad, dat dat is om het geheel goed te laten oplossen. de mix zou vooral de fondant en marsepein laten smelten als je het recept niet goed opgevolgd hebt en dus het water en de mix niet genoeg opgelost zouden zijn. Dan zit het water en de mix er te los in en kan het water zich dus van de bc scheiden (licht gaan schiften) en daardoor smelt de fondant....

Groetjes, Dorothea.

28

je merkt ook dat wanneer je het een uur laat wachten, het een vaste dikke drap wordt zeg maar.

"Let’s face it, a nice creamy chocolate cake does a lot for a lot of people; it does for me." Audrey Hepburn

29

Fame cake schreef:

je merkt ook dat wanneer je het een uur laat wachten, het een vaste dikke drap wordt zeg maar.

Klopt. Soms laat ik het wel langer staan omdat er dan iets tussen komt wat ik eerst moet doen. Na bv 1,5-2 uur is het mengsel dan nog dikker dan na 1 uur.

30

Dot schreef:
Sannn schreef:

Ik smeer ook altijd met de mix af. Vraag me wel af waarom je de mix een uur moet laten staan voordat je hem bij de boter doet.

Ik klop mijn boter totdat hij goed zalvig is, en daarna doe ik er gelijk de mix bij, die ik eerst met mijn staafmixer klontvrij maak. Dat samen 10 minuten mixen en mijn botercreme is klaar.

Ik heb nog nooit een taart gehad die smolt  :thumb:

toevallig heb ik daarover de uitleg gehad, dat dat is om het geheel goed te laten oplossen. de mix zou vooral de fondant en marsepein laten smelten als je het recept niet goed opgevolgd hebt en dus het water en de mix niet genoeg opgelost zouden zijn. Dan zit het water en de mix er te los in en kan het water zich dus van de bc scheiden (licht gaan schiften) en daardoor smelt de fondant....

hee, grappig dit, daar zit idd wat in en idd na een uurtje zie je het spul veranderen van heel dun naar een dikkere substantie.. interessant!!

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

31

De conclusie is nu dat je wel kunt afsmeren met de mix, MITS die volgens de aanwijzingen op de verpakking is aangemaakt?

Ik weet alleen niet of ik dat nu nog durf :/

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

32

Heb wel gemerkt dat de ene mix de andere niet is.
Eerder gebruikte ik funcakes. Deze werd mooi stevig als je hem liet staan. Nu heb ik merkloze mix en deze is aanzienlijk vochtiger.
Ik smeer dus alleen nog af met ganache of 1:1 bc.

Dat is toch een TAART waard!

33

Ik klop de boter echt lang op, dan suikerbakkerspoeder en een klein beetje wilton clear vanille erdoor. Dan smaakt het echt lekker. 
Vullen doe ik met de mix, afsmeren met 1:1. Heb 1 keer problemen gehad met afsmeren met de mix. Was ook erg warm toen...
Ik wil eigenlijk gewoon geen risico lopen, maar moet ook zeggen dat ik het afsmeren met 1:1 ook echt veel prettiger en strakker vind gaan. Toen ik dat 1 keer had gedaan ben ik erbij gebleven. Kan hiermee echt strakker smeren.

34

Normaal smeer ik ook af met 1:1 botercreme. Bij mijn tweede taart smolt mijn fondant weg. Ik moet wel zeggen, dat dit de verschrikkelijke fondant van de xenox was. Maar ondanks het feit dat ik nu funcakes gebruik, ben ik op advies van dit forum :)  :)  1:1 gaan gebruiken. Tot vandaag.  :/
Ik wil de lente taart maken van de leukstetaartenshop. En ik heb in deze gewoon de werkbeschrijving gevolgd. Dus afgesmeerd met botermix. Ik ben zover dat ik de bovenkant heb bedekt. Morgen ga ik de rolletjes maken. Ik ben benieuwd of mijn fondant het nu wel houdt. Wish me luck.  :)

Iedere dag is een cadeautje, geniet ervan telkens weer, ook al is de inhoud niet altijd wat je wenst.