1

Onderwerp: ganache vraagje

als ik ganache over een taart giet,moet ik het dan bekleden met fondant als het helemaal hard is geworden of als het nog zacht is?Is het dan geen machtige taart als je er eerst ganache over doet,soory voor deze vragen kom echt dom over,maar weet het echt niet meer.

2

Re: ganache vraagje

ik smeer af met ganache, maar die is dan al vrij dik, niet echt vloeibaar meer. Dan zet ik de taart heel even in de koelkast en dan bekleden.

3

oh op die fiets,ik dacht dat je het erop goot hard liet worden en dan bekleden.Maar besmeren net als boter is inderdaad beter,dank je,weer wat wijzer.

4

ik vind het wel altijd lang duren voor dat het echt dik genoeg is..

5

Hoe bedoel je duurt lang voordat het dik is?Alsje het in de koelkast doet is het toch snelkoud en dik?Ik heb het over de taart gegoten in de koelkast gezet en was zo snel hard.

6

ik laat de ganache altijd dikker worden in de koelkast en smeer hem dan pas op de taart. En dat vind ik lang duren voordat het dik genoeg is om te smeren.

Maar het kan ook zoals jij het doet hoor! Ik ben ook maar een leek.. bak niet zo heel veel..

7

Best is zelfs om de ganache de dag van te voren te maken en minstens een nacht te laten opstijven in de koelkast. Daarna even 20-30 sec in de magnetron, en dan is die perfect om te smeren.
De kunst is ook om het zo dun mogelijk te smeren zodat je het bijna niet proeft, eigenlijk gewoon om de deukjes in je biscuit glad te strijken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

8

oh dat is de kunst,gewoon heel dun uitsmeren net als botercreme.Wordt hierdoor je taarten strakker als met botercreme?En wat doe je met de overgebleven ganache?

9 Laatst bewerkt door Carien (05-04-2012 13:28)

die zet je in de koelkast  :)  of in de vriezer, gaat prima :Y

Overigens is gietganache van een andere samenstelling dan smeerganache.
Ik gebruik de Michelle ganache (inspired by Michelle, youtube; wel veel minder dikke laag ;) ), gewoon omdat ik dat veul lekkerder vind dan bc O-)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Dank je voor je antwoord.Ga het voortaan met ganache proberen ipv botercreme,mijn taarten zijn niet zo strak als wat ik hier allemaal zie voorbij komen.

11

nonot schreef:

oh dat is de kunst,gewoon heel dun uitsmeren net als botercreme.Wordt hierdoor je taarten strakker als met botercreme?En wat doe je met de overgebleven ganache?

Persoonlijk vind ik het ook veel makkelijker en lekkerder met ganache dan met botercrème. Ganache blijft ook hard bij kamertemperatuur - ik vind dat bc toch wel snel smelt en dat hangt veel sneller aan je fondant/marsepein waardoor verschuiven moeilijker gaat en het resultaat dus niet strak meer is.

Inspired by Michele - dat is echt dé informatiebron als het om ganache gaat!

(met overschot van ganache, behalve in de koelkast of in de vriezer, kan je die ook opkloppen en dan heb je een soort van chocomousse, die heel lekker is tussen whoopie pies, macarons of als taartenvulling)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com