1

Onderwerp: Aaaargghhh!

mijn kapsel worden maar niet lekker hoog!
het komt niet eens tot het randje vd bakvorm!

Nu heb ik net een taart gemaakt maar het kapsel kwam met een mega bol erop dr uit! op zn kop gezet maar dat hielp niet echt. nu heb ik dus eem taart die maar een paar cm omhoog loopt en daarna bol..

ZUCHT!

Ik zie jullie altijd van die mooie rechte en hoge kapsels maken, hoe doen jullie dat???

Ik wil het gewoon helemaal goed hebben en kan er niet goed tegen als het niet helemaal naar mijn zin is!

2

Re: Aaaargghhh!

Wanneer ik het beslag in de vorm heb gedaan maak ik een soort kuil zodat, wanneer de biscuit gaat rijzen, het midden gelijk is met de buitenrand. Ook de oven niet te hoog zetten, zodat het beslag niet te snel rijst. Ik bak hetelucht op 150 graden.

3

Had ik ook toen ik met de hand mixte. Nu zelfde beslag maar mix met een machine en nu wordt het hoog.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

4

Een taart wordt bol omdat de buitenkant al gaar is, maar het binnenste nog niet..

Ook kun je je eieren eerst even in warm water leggen voordat je gaat mixen. En de temperatuur op laten lopen tijdens het bakken wil ook wel eens helpen..

succes!

5

of langer op lagere temperatuur bakken.

Groetjes, Dorothea.

6

Esther68 schreef:

Wanneer ik het beslag in de vorm heb gedaan maak ik een soort kuil zodat, wanneer de biscuit gaat rijzen, het midden gelijk is met de buitenrand. Ook de oven niet te hoog zetten, zodat het beslag niet te snel rijst. Ik bak hetelucht op 150 graden.

Ik mix mijn beslag zeker 10 min maar ik kan geen kuil maken. hoe doe jij dat dan?

7

op hoeveel graden bak je je biscuit??
ik begin altijd op 140 en eindig op 170, elke 10 minuten 10 graden omhoog, nooit last van een bol...

"Let’s face it, a nice creamy chocolate cake does a lot for a lot of people; it does for me." Audrey Hepburn

8

edwina schreef:
Esther68 schreef:

Ik mix mijn beslag zeker 10 min maar ik kan geen kuil maken. hoe doe jij dat dan?

een kuil in je bakvorm, niet in je beslagkom ;)
dus bakvorm vullen en dan beslag meer naar de buitenkanten opvullen dan naar het midden...
Overigens is zo'n bult gewoon het gevolg van te hoge temp bakken hoor (tenminste, meestal), dus lagere temp instellen en kijken wat er dan gebeurd :Y (kan wel iets langer duren totdatie gaar is.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

op het pak staat dat hij 35 min op 180 graden moet. dat heb k dus ook gedaan. volgende keer proberen om het in stapjes te doen.

10

180 is echt te hoog hoor :s  (ik doe zo 140-150 hetelucht) Ligt ook aan je oven, gewoon uitproberen :Y

:think:  wat voor pak?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

ik heb een mix van de welkoop.. ik lees idd dat niemand hem op 180 graden bakt.
Ik heb zelf hete lucht.. zou dat ook nog uit maken?

Ik ga straks voor de 2de keer mijn mix zelf maken ( hier van de recepten )..vorige keer kwam die helemaal niet omhoog en was hij uiteindelijk verbrand!

maar toen heb ik ook niet in stapjes de temp omhoog gedaan...

Nu maar proberen om idd op 140 te beginnen en met stapjes omhoog!

Zo vervelend als je kapsel niet wil lukken. dan is je taart namelijk ook meteen mislukt!

Ik neem alle tips en trucs mee! bedankt iedereen!

12

Hetelucht moet je sowieso minstens 10% lager zetten als een 'gewone' oven. 180 is dus idd veel te hoog  :Y . Zoals ik al zei bak ik 150 gr constant en niet in stappen. Veel te veel gedoe, vind ik  ;)  Maar mijn vorm van 25 cm bv staat zeker wel 50 minuten in de oven ipv de 35 die op het pak staat.
Wanneer het beslag in de vorm zot strijk ik met een spatel het beslag een beetje omhoog naar de bovenrand toe. Dan krijg je een kuil  ;)