1

Onderwerp: Wat doe ik fout? of hoort het zo?

Hallo allemaal!

ik heb voor de eerste keer ganache gemaakt. Het was bedoeld als vulling. Ik heb het zo gemaakt:

125 ml slagroom tot aan de kook verwarmen dan van het vuur halen en 300g witte chocolade erin laten smelten. Daarna opkloppen.

Is allemaal naar mijn idee goed gegaan. Ik heb de taartjes gevuld en afgesmeerd en in de koelkast gezet. Vanmorgen toen ik opstond was de ganache vulling hard geworden. Hoort dat zo? of hoort het zacht te blijven?

alvast bedankt!

liefs!

Kijk ook eens op mijn site: www.stephaniesdesigncakes.webklik.nl

Re: Wat doe ik fout? of hoort het zo?

ik lees even mee, mocht je nog antwoord krijgen.
Ik heb het al een aantal keer geprobeerd... Helaas krijg het maar niet opgeklopt  :grr:  Blijft dikke drap, smakelijk dat wel. Maar niet geschikt als vulling

Groetjes Silvia

3

altijd heel goed laten afkoelen voor jet het opklopt!! en room met een hoog vetpercentage gebruiken, minstens 35%.
ganache wordt inderdaad iets hard.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

4 Laatst bewerkt door djehr (31-03-2012 17:08)

Maar je verhouding chocolade/slagroom is niet helemaal optimaal. Als je 1:1 gebruikt (dus 125 ml slagroom en 125 gram chocolade) blijft je vulling een stuk zachter. Na het afkoelen wordt het wel stevig maar niet keihard...

[edit] zie ineens dat je witte chocolade gebruikt hebt. Dan klopt je verhouding wel.

5

Ik heb even op het forum lopen zoeken naar mensen die ook dit probleem hadden en die kregen als tip dat je de taart een uur voor het aansnijden uit de koelkast moet halen. Dus had heb ik gedaan en wat denk je?? OPGELOST :D nu was hij lekker en zacht genoeg  :thumb:

Kijk ook eens op mijn site: www.stephaniesdesigncakes.webklik.nl

loensje mooi dat jou probleem zichzelf heeft opgelost  :thumb:

dank jullie wel voor de tips, als ik weer wat moed heb verzameld ga ik het zeker nog eens proberen   :Y

Groetjes Silvia