Onderwerp: Help, fondant "smelt"

Ik heb gister een taart gemaakt voor mij broer, die viert vandaag z'n verjaardag. Nu ben ik hem vandaag aan het decoreren, en wat blijkt, op één of andere reden is er condens in de doos gekomen en dus is die aan het smelten. De visite komt om 21.00 en mijn broer heeft gevraagd of ik hem om 19.00 uit de koelkast wil halen, omdat die dan veel lekkerder smaakt volgens hem. (chocolademousse & banketbakkersroom) Als ik hem uit de koelkast haal, gaat die juist dan verder smelten of stopt dit dan??? Wilde zo graag indruk maken met deze taart, maar durf hem nu ook niet verder te versieren, 1 zijkant is namelijk echt heel erg, wilde nog een sierrand doen, maar ben zo bang dat ik het dan alleen maar verpest.  :(

Re: Help, fondant "smelt"

in wat voor doos heb je het bewaard en waar heb je mee afgesmeerd?

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

in een taartdoos, soort van tuppeware (gaat altijd goed!) Heb hem afgesmeerd met botercreme...

4

een  op  een   boter ceme  of funcakes boter creme

Veel taart plezier

funcakes botercreme, wat altijd goed gaat...

tupperware doos is eigenlijk niet goed, omdat de condens niet weg kan en funcakesBC ook niet omdat er een kans is dat het mis gaat en die kans heb je nu, helaas....

groetjes Tirza     

7

Tipsytaartje

Ik gebruik ook BCcreme, hoezo is die niet goed met afsmeren?

Ik gebruik deze al best lang, en nog nooit last mee gehad

tipsytaartje schreef:

tupperware doos is eigenlijk niet goed, omdat de condens niet weg kan en funcakesBC ook niet omdat er een kans is dat het mis gaat en die kans heb je nu, helaas....

Dat van die botercreme snap ik ff niet, je moet toch juist afsmeren met botercreme? Waar anders mee?

En als ik hem straks uit de koelkast haal, wordt het dan erger???  :/

9

afsmeren met 1:1 botercreme, in die van funcakes zit water en daardoor heb je kans op het smelten van je fondant.

Of het wel of niet erger wordt in of uit de koelkast weet ik niet. Geen ervaring mee... Maar ik denk dat het het slimste is om hem in de koelkast te laten en dan in een kartonnen taart doos.

10

idd wat malou zegt :Y

groetjes Tirza     

11

Bij de funcakes BC gebruik je water en water en fondant zijn absoluut geen vriendjes ;)
Water doet je fondant smelten. Daarom moet je eigenlijk 1:1 BC gebruiken. Dat het tot nu toe goed is gegaan is waarschijnlijk mazzel. Je bent niet de eerste waarbij het lang goed gaat en toch een keer fout, helaas.

De de tupperware taartdoos is van plastik en laat geen vocht door. Een kartonnen taartdoos neemt het vocht op en verkleint daardoor ook iets de kans op smelten. Als het vocht in de doos trekt kan het je fondant niet doen smelten.

En of het erger wordt uit de koelkast durf ik niet te voorspellen. Ik zou hem wel in een kartonnen doos zetten en niet meer in de plastikke laten.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

12

3 Zielen, 1 gedachte dus het zal toch wel kloppen  :+

Groetjes, Ilonka

13

:lol:

groetjes Tirza     

14

:+  :lol:

Oke, ik heb hem inmiddels in een kartonnen doos gezet, voor eigen gebruik, gebruik ik vaker die plastic doos, dit om "kosten" te besparen. Van die botercreme had ik echt geen idee!!! Kunnen jullie mij nog dan nog vertellen wat botercreme 1:1 in houdt? Thanks! En bedankt voor de tips/antwoorden.

16 Laatst bewerkt door Ottolien (31-03-2012 17:13)

blondamersfoort schreef:

Kunnen jullie mij nog dan nog vertellen wat botercreme 1:1 in houdt? Thanks! En bedankt voor de tips/antwoorden.

BC 1:1 is een zelfde hoeveelheid boter met een zelfde hoeveel poedersuiker mengen. Goed mengen zodat het echt zacht en bijna wit van kleur wordt.
Ik persoonlijk vind het ook lekkerder strak maken dan de funcakes :cool:

O, en IK vind het absoluut niet lekker om hier mee te vullen. Het is mierzoet. Ik gebruik het dus ook alleen maar heel dun. Je kan er overigens wel een smaakje aangeven.

En nog even over de plastik doos voor eigen gebruik. Ik zet voor eigen gebruik de taart gewoon los in de koelkast. Ik haal er wel even een theedoek doorheen zodat ik zeker weet dat er geen vocht meer in mijn koelkast zit. En ik kijk ook uit voor evt. sterke luchtjes (zoals salami of vis ofzo)

Groetjes, Ilonka

Ottolien schreef:
blondamersfoort schreef:

Kunnen jullie mij nog dan nog vertellen wat botercreme 1:1 in houdt? Thanks! En bedankt voor de tips/antwoorden.

BC 1:1 is een zelfde hoeveelheid boter met een zelfde hoeveel poedersuiker mengen. Goed mengen zodat het echt zacht en bijna wit van kleur wordt.
Ik persoonlijk vind het ook lekkerder strak maken dan de funcakes :cool:

O, en IK vind het absoluut niet lekker om hier mee te vullen. Het is mierzoet. Ik gebruik het dus ook alleen maar heel dun. Je kan er overigens wel een smaakje aangeven.

En nog even over de plastik doos voor eigen gebruik. Ik zet voor eigen gebruik de taart gewoon los in de koelkast. Ik haal er wel even een theedoek doorheen zodat ik zeker weet dat er geen vocht meer in mijn koelkast zit. En ik kijk ook uit voor evt. sterke luchtjes (zoals salami of vis ofzo)

Oke, voor een volgende keer smeer ik hem af met die botercreme...maar wordt dat niet keihard? Thanks iig!

18

De Funcakes botercreme hoeft ondanks het toevoegen van water absoluut geen gevaar te zijn..

Veel mensen nemen niet de tijd om de creme te maken zoals hij gemaakt moet worden.. dus genoeg tijd nemen om het mengsel te laten rusten en goed door mixen.

Water en boter hebben een emulgator nodig, die zit in de mix, als dat goed gemengd is, is er geen enkel probleem

99 van de 100 x als fondant/marsepein smelt is de bc geschift... en komt het water los van de boter..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!