1

Onderwerp: SPOED: taarten nat van condens

Hallo allemaal,

Mijn lieve man is vandaag jarig en natuurlijk heb ik een taart voor hem gemaakt. Al eerder deze week en die is in de vriezer gegaan. 't Moet een stapeltje worden, ik heb ze apart ingevroren, omdat het anders niet paste.
Vaochtend heb ik de taarten uit de vriezer gehaald en ontdaan van de folie, want daar ontstonden al gauw waterdruppeltjes tussen. Maar nu blijven de taarten vochtig...  :/ Ze staan al sinds 8 uur vanochtend op het aanrecht en nog steeds zijn ze hartstikke nat, ik ben zo bang dat ze niet meer drogen. Heeft iemand tips of moet ik maar geduldig afwachten of het goedkomt?

Groetjes Saskia

2

Re: SPOED: taarten nat van condens

Heb ook een keer een 'natte' taart gehad, deze is toen weer helemaal opgedroogd. Volgens mij heb ik hem gewoon op de keuken laten staan, volgens mij met de doos open, al weet ik dat niet zeker meer...

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

3

Ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt, maar ik zet ze vanuit de vriezer eerst nog even in de koelkast en daarna pas op het aanrecht. Dan ontdoot het geleidelijker. Gefelciteerd en succes er mee!

24 uur voordat je een taart uit de vriezer nodig hebt, de taart eruit halen en in de koelkast doen., eventueel de temperatuur van de koelkast steeds verder op laten lopen, dan 1 a 2 uur voordat je de taart gaat aansnijden de taart op kamertemperatuur laten komen.

Je laat nu, door een taart direct uit de vriezer op kamertemp te zetten, de marsepein/fondant te veel schrikken en dan gaat het zweten.

dit staat overigens ook allemaal in de FAQ

ik hoop voor je dat de taart vanavond uberhaubt wel ontdooit is...  :s

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

De vorige keer dat ik een taart in de vriezer heb gedaan, had ik hem ook braaf de eerste uren in de koelkast gedaan en daarna buiten de koelkast. Overigens kreeg ik toen ook condens op de fondant. Maar nu zat mijn koelkast vol met gekruid vlees en afgezien van het feit dat er geen ruimte voor taart was, rook ook alles naar het vlees. Daar wilde ik, ivm smaakoverdracht, geen taart bij zetten!

Gelukkig is het allemaal redelijk goed gekomen. Er was op de onderste taart nog 1 plekje wat nog een beetje plakte, maar de rest is allemaal goed opgedroogd. En ontdooid was hij zeker wel.

Groetjes Saskia

condens is erg altijd, maar direct vanuit de vriezer op kamertemperatuur laten komen geeft meer condens, wat er weer voor kan zorgen dat iets wat je hebt geschilderd of geplakt kan smelten, verzakken, uitlopen etc.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs