1 Laatst bewerkt door IrmgarddeBlaauw (30-03-2012 21:43)

Onderwerp: funcake marsepein vs piece of cake marsepein en botercreme

lieve mensen,

Sinds kort gebruik ik af en toe ook marsepein van piece of cake. Maar de keer dat ik daar een taart mee had bekleed smolt de marsepein weg. Kan aan twee dingen hebben gelegen. Te snel ontdooit of afgesmeerd met Botercreme (van de mix). Bij de taarten met funcakes marsepein had ik dit nog nooit meegemaakt (en daar ontdooi ik ook regelmatig te snel een taart mee, en die is dan ook vaak afgesmeerd met botercreme.)

Nu wil ik dus een whisky taart maken en eigenlijk ook botercreme met whisky aanmaken, en daar mee afsmeren. Nu is me in de winkel aangeraden om 1:1 botercreme te gebruiken bij de piece of cake marsepein (of ik zat zelf dan aan jam te denken). Maar is dit nu echt nodig? Want bij de funcakes marspein ging het altijd goed, nog nooit een gesmolten boven laag gehad!

graag jullie tips and tricks!

2

Re: funcake marsepein vs piece of cake marsepein en botercreme

Als je echt zeker wilt weten dat het niet fout kan gaan, kan je het beste voor de 1:1 gebruiken. Maar dat gezegd hebbende, ik gebruik meestal de mix en heb zelden problemen. Ik vrees dat het misschien toch ook het grote temparatuurverschil is geweest.

Als je whiskey creme wilt maken, zou ik overigens maar een scheutje whiskey doen, maar niet alle vocht vervangen hoor!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek