1

Onderwerp: Marsepein smelt

Ik had cupcakes gemaakt, met een groene topping van roomkaas, slagroom en een beetje gelatine (met citroensmaak, lekker!). Ik had marsepein en fondant gemengd (meer fondant dan marsepein), gewoon om te kijken hoe dat bevalt en daar had ik leuke groene klimopblaadjes uit gestoken. Blaadjes op de cupcaketopping, leuk beetje van die groene suikersprinkels erbij, schattig. In een curverdoos in de koelkast, maar na een paar uur waren die blaadjes dus een beetje gesmolten. Hoe kan dat nou? Is dat omdat je marsepein niet in de koelkast kan doen of vanwege die topping of hoezo?

Wat kan ik dan beter doen?

2

Re: Marsepein smelt

Dat komt door het vocht in je topping! Als je marsepein op een toef wilt doen, kan dat niet zomaar overal op. Botercreme kan wel, zowel 1:1, van mix of meringue botercreme...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

3

Aha! Dank je wel.  :)

Prachtige taarten maak je trouwens. (Heb even op je site gekeken. Ik begrijp wel dat je een prijs hebt gewonnen.)

en als je marsepein of fondant op je cupcakes of taart wilt doen, dan ook niet in een curverdoos oid, niet luchtdicht afsluiten, daarvan smelt het ook.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Oh okee. Dank je wel.  :)  Nooit luchtdicht? Dan kan het misschien beter in van de wegwerpdoosjes met gaatjes in de deksel ofzo? Of alleen maar half afdekken met plasticfolie misschien. Ik denk altijd dat het niet goed is dingen niet afgedekt in de koelkast te zetten.

het kan wel in een kartonnen taartdoos bijvoorbeeld, die laat nog lucht door, maar luchtdicht is niet goped voor dit soort taarten of cupcakes. het vocht uit je toef op cakeje kan niet weg en trekt in je marsepein/fondant en suiker met vocht.... tsja dat gaat smelten :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs