Onderwerp: EHBS (Eerste Hulp Bij Stapeltaarten)
Hallo allemaal!
8 Juni gaat mijn schoonzusje trouwen en ze heeft mij gevraagd of ik de bruidstaart wil maken. Ook al ben ik eigenlijk al een tijdje gestopt met het taarten bakken, wil ik dat natuurlijk graag voor ze doen!! Alleen... Het wordt een stapeltaart van 3 hoog (28, 24, 20 cm) en hier heb ik nog geen ervaring mee... Ik heb een paar vragen en hoop op jullie tips en ervaringen;
- Ik was aan het kijken naar dowels (plastic of hout), toen ik de tip kreeg om voor de hidden pillars te gaan met wilton seperator plates. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is beter, dowels of seperator plates met de hidden pillars?
- Mocht ik de seperator plates met hidden pillars gaan gebruiken, de plates zijn er in 20 en 25 cm, maar de taarten worden 20 en 24 cm. De plate onder de middelste taart is dus eigenlijk iets te groot, is dit makkelijk weg te werken? Of zie je hier na afsmeren / bekleden al niets meer van? Ze willen namelijk geen dikke rand rond de taart, maar slechts een 'lint' van fondant...
- Ik woon zelf in Eindhoven en de bruiloft is in Delft, lichtelijk uit de richting... Omdat het in juni erg warm kan zijn ben ik een beetje bang voor het vervoer van de taart. Heeft iemand hier tips voor? Hij hoeft niet perse gestapeld vervoerd te worden, want ik kan hem op locatie stapelen, als ik hem aflever. Meestal doe ik de taart in een doos en vervolgens in een koeltas met koel elementen, maar ik weet niet of dit genoeg is voor een rit van ruim 1,5 uur? Voor de vulling verwacht ik dat het genoeg zal zijn, maar ik wil niet dat het fondant gaat smelten.
- Hebben jullie nog tips voor het stapelen zelf? Aangezien ik hem hoogstwaarschijnlijk op locatie ga stapelen, zal ik de taarten zover mogelijk af moeten maken, zodat ik ze alleen nog maar op elkaar hoef te zetten op de feestlocatie. Is het beter om het 'lint' van fondant pas onderom de taart te doen als hij gestapeld is? Of sluit het ook mooi aan als ik het er al omheen maak voor ik de taart stapel?
- Een ronde taart van 28 cm, wordt die goed gaar? Tot nu toe is 26 cm de grootste die ik gebakken heb, en dat ging altijd prima (als ik me niet vergis deed ik die 35-40 min. in de oven). Hoe lang gaat een taart van 28 sm in de oven (electrische oven)?
Dat was het geloof ik even, genoeg lijkt me . Alvast bedankt voor jullie reacties!!!