1

Onderwerp: hoe kan dat nou?

Ik heb een 20cm bakvorm van Wilton. Ik doe daar dus ook mix in van funcakes (biscuit) voor 20cm, maar toen was ie heel laag. Nu heb ik er mix voor 25cm in gedaan, maar hij wordt nog niet echt hoger. Hoe kan dat nou? Zijn mijn vormen dan zo hoog? Ik wil graag 2 lagen in de taart vullen, maar als hij zo laag blijft kan ik maar 1 laag vullen. Zouden jullie volgende keer mix voor 30cm vorm erin doen? De smaak is verder goed en ik mix het lang genoeg.

Trotse mama van Tim en Cas!

2

Re: hoe kan dat nou?

ik gebrik die van pme,leess mee

3

heb het ook weleens gehad en toen bleek ik te kort geklopt te hebben.
ik mis echt minimaal 10 min en daarna 2 min heel langzaam.
tot het beslag echt bijna wit is. sterkte.

met 1 hand kan je hele mooie taartjes bakken! heb zins juni een half verlamde rechter hand.

Zijn al je ingredienten op kamer temperatuur?
Ik leg mijn eieren (maat L) wel altijd even een paar minuten in warm water,zodat ze zeker niet te koud zijn.
Dan zeker 10 min mixen op de hoogste stand en nog 2 min om de laagste.

Bij mij worden ze zo 8-10 cm.
Ik gebruik PME bakvormen die ik iets ophoog met bakpapier.
Maar volgens mij moet dat niets uitmaken met die van Wilton.
Maar let er wel op dat je het bakpapier niet te hoog maakt,anders kan er de hete lucht van de oven niet goed bij en wordt hij ook niet hoog.

Misschien heb je iets aan mijn tips,Succes! :thumb:

Het gaat niet om de weg die je inslaat,maar het spoor dat je nalaat.

5

Ik gebruik geen bakpapier in m'n vorm, ik spuit alleen in. Hij is de tweede keer wel gaan rijzen, maar het midden wordt niet echt helemaal gaar. Bedankt voor jullie reacties!

6

als hij in midden niet helemaal gaar wordt, dan op iets lagere temperatuur gaan bakken en dan wat langer.

hier gebruik ik ook altijd wat meer dan op de mix vermeld staat.
goed lang mixen en kamertemperatuur de spullen. dan komen ze altijd iets erbovenuit. (wilton en pme!)

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

7

Ik heb nu mix voor 25cm in een 20cm vorm gedaan en mix voor 30cm in een 25cm vorm, maar ze zijn allebei maar 4,5 cm hoog. Lastig om 2 lagen te vullen. Moet ik dan mix voor 30cm in een 20cm vorm doen? Ik bak ze al 5 min langer dan dat op het pak staat en mijn oven staat op 160 graden.

Ik bak 20 cm rond 10 min op 145 graden, dan verhoog ik de temp naar 160, ook 10 min en dan nog 10 min op 185.
Dan wordt ie mooi hoog.
Laatst toch weer n keer 30 min op 160 graden gebakken en die was 2 cm lager!!!(wel gaar)
Misschien kun je dat eens uitproberen?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

Ik ben ook een hele tijd aan het zoeken geweest hoe ik mijn kapsel het beste kon bakken.
De tips waar ik veel aan heb gehad:
Alle ingredienten op kamertemperatuur (eieren even in warm water)
Minimaal 10 minuten op de hoogste stand mixen
Als ik de vorm invet veeg ik met een keukenpapiertje van de bodem naar de bovenrand, dan blijkt de biscuit beter te rijzen (ik geloofde het eerst niet maar het werkte wel)
En ik bak met oplopende temperaturen (heteluchtoven) 10 minuten op 130 graden, 10 minuten op 145 graden en 10 minuten op 160 graden.
En nu krijg ik perfecte biscuits, mooi hoog en zonder bolling of dat hij aan de zijkant losscheurt.
Succes!

10

haffie98 schreef:

Ik heb nu mix voor 25cm in een 20cm vorm gedaan en mix voor 30cm in een 25cm vorm, maar ze zijn allebei maar 4,5 cm hoog. Lastig om 2 lagen te vullen. Moet ik dan mix voor 30cm in een 20cm vorm doen? Ik bak ze al 5 min langer dan dat op het pak staat en mijn oven staat op 160 graden.

Mijn kapsel moet veel langer in de oven dan op de verpakking staat. Dat verschilt dus per oven, even uitzoeken wat voor jou het beste werkt.
Ik heb trouwens een combimagnetron dus dat zou ook wel verschil uit maken

11

Ik heb ook een combimagnetron, wat steeds het verhogen van de temp al moeilijk maakt. Ik vet mijn vorm in met een spray van wilton en doe ook altijd goed de randen (hij komt er perfect uit), ingredienten zijn altijd op kamertemp en mixen doe ik ook lang genoeg. Nouja, gaan het binnenkort nog maar s proberen. Bedankt voor de reacties