1

Onderwerp: cakepops

In onze Aveve gaf iemand een demonstratie cakepops. Ik had het vorig jaar al eens geprobeerd, maar met veel te dunne stokjes, en met chocolade ipv candy melts (omdat die altijd keihard werden) en dat was geen succes. Maar nu met die demonstratie was ik weer helemaal enthousiast. Goeie tips gekregen oa. crisco bij candymelts doen, en het ging nu veeeeel makkelijker! (het ging veel sneller, nu was ik er maar heel lang mee bezig ipv heel heel heel lang  :D )
Toch heb ik nog een vraagje. Na het rollen heb ik de bolletjes in de diepvries gestoken. Dan de stokjes in de candymelts gedoopt en in de bolletjes gestoken. Wat er dan gebeurde is dat een paar bolletjes een grote barst kregen, en dat eentje daardoor van het stokje viel tijdens het dippen. Wat kan ik daaraan doen?

2

Re: cakepops

Volgens mij moet je zorgen dat je bolletjes niet helemaal bevroren meer zijn, maar gewoon goed koud.
Anders heb je ook kans dat je chocolade of candy melts laagje weer barst.
Dus beter even in de koelkast "ontdooien", dan lukt het ws wel.

I may not be perfect, but i'm always me

3

:nooo Dan gebeurde er hetzelfde, de laatste had ik al even uit de diepvries...

4

ik doe de stokjes er al vrij snel na het bakken in en dan doe ik ze met stokje en al in de vriezer

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

5

Maar het gaat dus om de 'oude' cakepops: verkruimelde cake met botercreme.

6

Inderdaad, ik heb het ook al gehad dat er cake pops breken.
Volgens mij heeft het te maken met de verhouding botercrème (of ander plakspul) en cake. Die moet toch wel redelijk juist zijn. En daar vind ik persoonlijk dat de "receptjes" te kort schieten. Er zou een juiste verhouding moeten voor zijn.

Maar ik laat nu ook de cakepops eerst even ontdooien (10min) in de koelkast vooraleer ik de stokjes erin steek. Met het stokje erin, doe ik ze weer terug de koelkast in en dan haal ik ze er met een paar tegelijk uit om te dippen. Daarna weer terug de koelkast in. Pas als de chocolade helemaal hard is, serveer ik de cakepops en dan laat ik ze nooit langer dan een paar uurtjes uit de koelkast, zeker niet in een warme kamer of in volle zon.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

Ik heb daar ook last van gehad. Nu doe ik het als volgt:
1. balletjes draaien en ondertussen de candymelts au bain marie laten smelten.
2. stokjes in de candymelts en in de balletjes.
3. dan pas in de vriezer, dus met stokjes en al.

Dan scheuren ze niet bij mij.

Succes!

8

Als je ballen te koud zijn  :D  en je chocolade/melts te warm zorgt het temperatuurverschil ervoor dat het laagje knapt. Zelf laat ik ze uit de koelkast even 5 minuutjes op temperaratuur komen. Ook niet te snel in de koeling (als je bv met mascarpone werkt) terug zetten als je klaar bent.

Dan moet het goed gaan  :Y

Ik maak het deeg (verkruimelen en 'iets' er doorheen) en zet dat dan in de koelkast voor een half uur ongeveer.
Dan smelt ik de chocolade (Callebaut) en haal de stokjes er doorheen. Balletjes er aan en die gaan dan 10-15 minuten in de vriezer.
Dan zijn ze koud maar niet bevroren. De chocolade stolt dan snel en druipt niet en je krijgt geen barsten of scheuren. Iig niet met Callebaut chocolade.

Life is what you bake it.

10

Marie-Popo schreef:

Inderdaad, ik heb het ook al gehad dat er cake pops breken.
Volgens mij heeft het te maken met de verhouding botercrème (of ander plakspul) en cake. Die moet toch wel redelijk juist zijn.

Dat dacht ik dus ook, dat ik bijvoorbeeld nog teveel cake heb en te weinig botercreme (al is de smaak wel goed). Het is dus het balletjes zelf dat breekt, nog voor er een laagje rond zit, en dus niet het candymelt laagje.
Bedankt voor alle tips!
Ik probeer volgende keer de stokjes erin te steken voor het vriezen, zoals jij zegt Corinne.