1

Onderwerp: Hoelang kun je een taart (helemaal klaar) bewaren?????

Ik heb ff zitten kijken maar ik kan het niet ff zo snel niet vinden maar wie weet me goed tevertellen hoelang je een taart nu echt kunt bewaren als ie helemaal klaar is??Ik snap dat iets met slagroom natuurlijk wel in de koelkast gaat!!

Taarten gemaakt van biscuit en dan:
Vulling met bv slagroom of bavaroise, wel afgesmeerd met creme?
en
Vulling met bv creme en ook afgesmeerd met creme?

Ik bekleed de taart met fondant.

alvast bedankt!!! :D
gr kaat

2

Re: Hoelang kun je een taart (helemaal klaar) bewaren?????

Met creme een aantal dagen met slagroom eigenlijk maar 1 dag..

3

met slagroom maar 1 dag? dat kan toch wel wat langer bewaard worden?! :think:

4

Nee. Net als bbr en bavaroise... Slagroom is enorm bederfelijk.

5

etmc schreef:

Nee. Net als bbr en bavaroise... Slagroom is enorm bederfelijk.

Fijn dat je meteen reageerd!!dank je wel.Ik dacht als ik het taartje op vrijdag zou gaan maken dat het op zaterdag nog goed zou zijn.maar dan weet ik dat en dan maak ik het gewoon op zaterdag.Geen probleem.thankx

6 Laatst bewerkt door saskiahuisman (04-03-2012 21:49)

kaatjekaat schreef:

Hoi,

In deze link staat het allemaal goed uitgelegd. Ik kijk er ook vaak op.
Slagroom inderdaad maar 1 dag.
http://eten-en-drinken.infonu.nl/divers … -plek.html
Je kunt natuurlijk ook een andere vulling kiezen.

7

saskiahuisman schreef:
kaatjekaat schreef:

Hoi,

In deze link staat het allemaal goed uitgelegd. Ik kijk er ook vaak op.
Slagroom inderdaad maar 1 dag.
http://eten-en-drinken.infonu.nl/divers … -plek.html
Je kunt natuurlijk ook een andere vulling kiezen.

Thankx,ik ga meteen kijken.gr

8

In die link staat slagroom 3 dagen? En hoe zit het met vullingen die gemaakt zijn met verwarmde slagroom, zoals tobleronemousse?

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

9

slagroom kan je echt geen 3 dagen bewaren...

10 Laatst bewerkt door anouckjewel (05-03-2012 20:28)

Foutje, haal slagroom en slagroomgebak door elkaar, had ik niet zien staan.
Blijft wel de vraag over de tobleronemousse over, net zo behandelen als gewone slagroom?

11 Laatst bewerkt door anouckjewel (05-03-2012 20:32)

En ik zie dat je bbr ook als 1 dag hebt aangemerkt, maar ik heb van dat poeder waar alleen water bijmoet, is dat dan ook maar 1 dag houdbaar? (Sorry voor de vele vragen... :o )

12

tsja, waarom en voor wie wil je bewaren? 

Ik maak praktisch al m'n vullingen obv slagroom (mousse enz) en die kun je echt rustig donderdagavond vullen en zondag nog opeten hoor  :Y   (ja, ik weet dat ETMC daar van gruwt).

Spreek uit ervaring en weet van klanten die dat ook rustig doen (ook al zal ik het nooit hardop adviseren  :nooo )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Ik maak de ene dag een taart waar altijd slagroom in zit (ik smeer soms de taart af met slagroom, al heb ik ergens gelezen dat het dan met de marsepein zou reageren... ). De volgende dag wordt de taart aangesneden, maar de dag erop is de taart eigenlijk nog lekkerder. Geen last van zure room of andere rariteiten. Net als Carien zal ik niet zeggen bewaar maar, maar ik doe het wel :think:

14

anouckjewel schreef:

En ik zie dat je bbr ook als 1 dag hebt aangemerkt, maar ik heb van dat poeder waar alleen water bijmoet, is dat dan ook maar 1 dag houdbaar? (Sorry voor de vele vragen... :o )

Yep.

15

Dan gruwt etmc wel helemaal wat ik vanavond op heb
Dat was slagroom die vorige week zondag geklopt was en de hele week in de koelkast gestaan heeft omdat ik het eigenlijk vergeten was, maar de smaak was nog prima.
Het was verse slagroom van AH met saroma er door en het was echt niet bedorven ook geen vreemd smaakje. ( ik heb het niet een ander gegeven hoor alleen wij zelf)

16

Als jij dat wil eten moet je dat lekker zelf weten, ik heb ook wel eens een vruchtenshelp van 5 dagen oud op waar k niet ziek van ben geworden maar ook slagroom van 1 dag oud die al ranzig was dus doe t gewoon niet...

17

Carien schreef:

tsja, waarom en voor wie wil je bewaren? 

Ik maak praktisch al m'n vullingen obv slagroom (mousse enz) en die kun je echt rustig donderdagavond vullen en zondag nog opeten hoor  :Y   (ja, ik weet dat ETMC daar van gruwt).

Spreek uit ervaring en weet van klanten die dat ook rustig doen (ook al zal ik het nooit hardop adviseren  :nooo )

Dank je wel Carien voor je reactie, Ik denk ik maak de taart een dag of misschien twee dagen van tevoren.
Maar inderdaad ik wil niet dat de taart als eerste natuurlijk niet meer goed is. en ten tweede dat de taart als je h'm vult met slagroom helemaal nat is en doorloopt na een dag! :D
Ik smeer de taart wel af met een dunne laag creme. Maar ik maak normaal de taarten altijd op de dag zelf of evt. de avond ervoor. En meestal met creme als vulling en niet met slagroom.
Dus ik denk misschien weet iemand wel hoe het zit met de houdbaarheid!want ja ik kan wel alles opzoeken via het Web maar hier op dit forum is toch net zo makkelijk en misschien zijn er enkele die goeie tips hebben!!Daarvoor is tenslotte dit forum, toch?
dus thankx voor je uitleg :) gr

18

ik vind zelf dat een taart ook lekkerder wordt naarmate die 'ouder' wordt (niet alstie blauw is geworden hoor :nooo  ;) ; gaan de smaken beter doortrekken (net als bij appeltaart) :9

19

Carien schreef:

ik vind zelf dat een taart ook lekkerder wordt naarmate die 'ouder' wordt (niet alstie blauw is geworden hoor :nooo  ;) ; gaan de smaken beter doortrekken (net als bij appeltaart) :9

Nee, zodra de taarten zelf de keuken uit gaan lopen, dan houdt het voor mij ook op :lol:

20

ja iewwwwww!!!!de taart die komt je tegemoet, zodra je de koelkast open doet!!! :D  :D  :D
Dat klopt wel wat jullie zeggen, het is gewoon wel zo als iets langer staat dan trekken de smaken beter in een produkt ,maar Carien als jij zo'n taart een paar dagen van tevoren maakt is de taart dan niet nat?
Dat het onderaan de taart nat wordt of dat er lagen  nat worden dan?

21 Laatst bewerkt door Carien (06-03-2012 08:16)

:nooo maar ik maak 'm ook niet een paar dagen van tevoren hoor; daar was ik misschien niet duidelijk genoeg :o

Ik vul en bekleed meestal de ochtend/avond van tevoren en versier 's avonds van tevoren of 's morgens (afhankelijk van het ophaalmoment). Bij ophalen is de taart dus max 1 dag oud.

Voor onszelf blijft zo'n taart(je) dan wel een paar dagen staan, domweg omdat kinders en manlief er niet van houden :x  :rolleyes:

Ik weet van mensen die donderdags de taart ophaalden (woensdagavond gevuld), dat ze de taart zondag nog heerlijk opgegeten hebben. Heb geantwoord dat ik ze dat niet aangeraden zou hebben, maar dat ik weet dat dat wel kan.

Overigens, ook na een paar dagen zijn mijn taarten niet nat hoor :nooo Ik gebruik gelatine of klopfix voor versteviging; gebruik  wel zelfgemaakte vruchtensaus ipv jam, dat trekt wel in de biscuit, maar het wordt geen kledderboel :nooo
:think: weet niet hoe dat wel kan komen

22

Haaai
Ik zie dat mensen zeggen dat slagroom maar 1 dag houdbaar is. Dat is een beetje ongenuanceerd.
Room is redelijk lang houdbaar, na opening dag of 4(mits voor hh-datum)in de koelkast.
SLAGroom, geslagen room is natuurlijk niet ranzig in 1 dag in de koelkast, tenzij je oude room hebt gebruikt. Maar als room opgeklopt is, is het na 1 dag niet meer bruikbaar, het zakt in, das wat anders.

Waar je wel op moet letten.....als je je room als vulling gebruikt en je gaat je taart decoreren, dan is zo'n taart makkelijk 1-2 uur buiten de koelkast en de slagroom dus ook, en daarvan wordt hij snel slecht. Houdt die tijd dus zo kort mogelijk.

Houd er ook rekening mee dat je klant die taart ook nog een poos buiten de koelkast zet voordat hij opgegeten wordt!

(Ter vergelijking: gepasteuriseerde melk is zoveel uur buiten de koelkast te drinken als hij nog dagen heeft tot de houdbaarheidsdatum, nog 5 dagen houdbaar? Dan maar 5 uur buiten koelkast bij 20 graden, daarna weggooien.)

grtjs Marina

23

En wat nu als ik een vulling heb met citroen kwark en een laag citroenrasp, bbc en kwark?? Hoelag kan ik hem dan bewaren?

Taart bestellen?        Bootjuh bellen!

24

Bootjuh schreef:

En wat nu als ik een vulling heb met citroen kwark en een laag citroenrasp, bbc en kwark?? Hoelag kan ik hem dan bewaren?

Alle vullingen waar zuivel in zit vul ik max een dag van tevoren en zou ik ook eigenlijk dan die dag opeten. Dit zeg ik ook zo tegen diegene voor wie de taart is.
Werk ook eigenlijk liever niet met dit soort vullingen..
Wat bedoel je eigenlijk met bbc?

25

Oh, en als je een gewone taart met botercreme en rolfondant maakt. Als je die een of twee dagen van te voren maakt. Hoe moet je die bewaren? In de koelkast of kan het buiten de koelkast? Ik heb namelijk niet zo veel ruimte in de koelkast en moet twee taarten maken.