1

Onderwerp: Nieuw dus nog een paar vraagjes

Sinds vorige week ben ik ook bevangen met het taartmaak virus haha.
Ik denk doe gek en maak eens zelf een taart voor zoons verjaardag.
Ik kreeg veel lof hierover en dus maak ik voor het grote feest van zoon en dochter (aanstaande zaterdag) weer 2 taarten zelf.

Nu had ik hier gevonden dat ik ca 500 gram fondant nodig had om een ronde taart van 22cm te bekleden.
Ik had echter nog heel veel over en ik vond hem nog iets te dik uitgerold......

Hoeveel fondant gebruiken jullie om een taart te bekleden????

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

2

Re: Nieuw dus nog een paar vraagjes

welkom hier en veel plezier met taarten :Y

Ik gebruik ook veel minder dan de aangegeven hoeveelheden. In die hoeveelheid is wel ook het gewicht voor decoratie meegenomen en dat kan oplopen als je parelranden maakt (helemaal bij boetseersels natuurlijk).
Je houdt natuurlijk altijd over, omdat je nu eenmaal niet exact de bekleed-hoeveelheid kunt uitrollen ;)
Ik heb laatst voor een rond 22 280gr gebruikt, incl deco :) 
Moet ik wel zeggen dat er hier dames zijn die vinden dat ik extreem zuunig uitrol :think:  Maar ja, ik vind dat dikke niet lekker en ik krijg nooit klachten over te weinig bekleding, dussss  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ik ga dus toch maar gewoon met 2 pakjes (a 250) aan de slag en wat ik over heb verwerk ik wel in cupcakes ofzo haha....

Ik vond het trouwens wel lastig om de botercreme goed te verdelen....
En dan bedoel ik meer als ik de fondant eropdeed.
Leek wel alsof ik alle botercreme naar beneden duwde.....
maarja dat zal wel oefening zijn hihi

4

hoi Luckey,
heel herkenbaar je vragen hoor!
Als je het gevoel hebt dat dat je de botercreme weg drukt, dan denk ik dat deze nog zacht is.
Na het besmeren van mijn taarten met botercreme zet ik ze altijd minimaal 15 minuten in de koelkast om op te stijven (30 minuten is beter). de tijd tussendoor gebruik ik dan om het fondant te kleuren, kneden en uit te rollen.
Als de botercreme hard is gaat het bekleden ook gemakkelijker.
succes!

Een mooie taart opeten is geen zonde, laten bederven wel!

5

of je hebt een te dikke laag botercrème  ;)

6

Hoe dik moet het dan want ik dacht altijd dat je alles moest bekleden en dus niks meer van de cake "mag" zien...

Zo dik heb ik het niet gedaan maar aan de zijkanten lag het echt op de plaat (en dus op de afgesneden fondant).....

7 Laatst bewerkt door Carien (26-03-2012 07:11)

bij mij zie je de cake er nog wel doorheen hoor :Y  vind zo'n dikke laag niet lekker :nooo

het gaat erom dat het glad is, dus dat alle kuilen opgevuld zijn en de kruimels vast zitten :Y

8

je smeert de botercreme er in eerste instantie wat dikker op zodat je zeker weet dat je alle gaatjes gevuld hebt en dan schraap je al het overtollige er weer vanaf. Bij de how-to's staat een heel duidelijk voorbeeld.
Ik gebruik overigens wel altijd een ruime hoeveelheid fondant omdat ik mijn lappen graag ruim uitrol, des te minder kans heb je op plooitjes onder aan de rand. Ik rol mijn fondant uit op zo'n 3mm.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

9

Ik verwarm mijn botercreme altijd IETS in de magnetron. Daarmee lukt het je om de taart dun te besmeren. De botercreme mag absoluut niet vloeibaar uit de magnetron komen, beter is het om elke paar seconden even te voelen met een spatel.
Mijn taart gaat dan, net als bij ieder ander, weer in de koeling en doordat het zo'n dun laagje is wordt hij redelijk snel hard.

10

gebruiken jullie dan een "hulpmiddel" om het zo dun te krijgen.
Ik heb wel *uiteraard* een roller maar hoe weet ik nu of het niet te dun is...
Gevoel of niet???

11

Je zou kunnen overwegen de Wilton Roller te kopen met de daar bijbehorende ringen, dan kan je op 3 verschillende diktes rollen.

Jacqueline

12

Nog 2 vraagjes...

zoontje wil cars taart en heeft een looping gezien op een foto.
lukt dit zonder extra hulpmiddelen of moet ik dan iets toevoegen aan de fondant zodat hij blijft "staan".

als deco wil ik een cars auto erop zetten, kan dit of tast het de taart aan??? Kan ik dus beter eentje knutselen (help haha)

13

De dikte van de botercreme moet je aan gaan voelen. Steeds iets dunner tot je zegt Ja dat is het.
Je fondant krijg je hard  door er tylose in te doen. Op het potje staat precies hoeveel er in moet. Je maakt dan een strook fondant, draai hem in de gewenste bocht, zet hem op z'n zijkantje en laat hem drogen. Het gedeelte wat de tafel niet raakt moet je dan nog even ondersteunen. Kijk maar eens bij de howto van een strik. (linker kolom zoekfunktie gebruiken en strik opvragen)
Als je er een echt autootje op wilt zetten dan kan dat. Ze zijn niet zo zwaar dat hij erdoor zakt.