1

Onderwerp: Wie o wie weet hier een antwoordop?

Er is aan mij gevraagd een taart te maken met als vulling jam en merenquebotercreme. Tot nu toe heb ik veelal slagroom of banketbakkersroom als vulling gebruikt. Als ik de onderste laag met jam doe en daarboven een laag met merenquebotercreme is 250 gram botercreme dan voldoende als vulling of juist teveel? Slagroom vind ik altijd lekker als het goed gevuld is maar botercreme is niet mijn favoriet vandaar dat ik het nog niet heb geprobeerd. Het is een 20 cm taart. En moet je bij de merinque botercreme nog een dijkje spuiten van 1:1 botercreme?

Kom je een keer een kijkje nemen op mijn website:
www.taartenvanstefanie.webklik.nl of www.mijnalbum.nl/Album=YFZPPB68

2

Re: Wie o wie weet hier een antwoordop?

ik zou 250 gram teveel vinden.
en ja, wel dijkje spuiten.

3

Ik zou wel een dijkje spuiten, maar dat is dan meer om het mooi recht te kunnen vullen. Dat dijkje zou ook met de MBC kunnen, ik smeer daar namelijk ook mee af... Geen enkel probleem...

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

4

Oké dus 250 gram is teveel als 1 laag vulling? Ik vul de laatste tijd vaak met slagroom en dan weet ik precies wat er in gaat vandaar mijn vraag zodat de taart toch goed smaakt en het niet een bonk boter is wat er wordt vegeteren. Hoeveel zou er dan op gaan ong. In een laag?

Kun je daar echt mee afsmeren met MBC? Er zit toch ook water in net als de botercrememix? Daar heb ik in het begin mee afgesmeerd maar vond toch dat het marsepein begon te zakken. Vandaar dat ik ben overgegaan op botercreme 1:1.

Maar een dijkje spuiten met MBC is dus ook te doen. 

Bedankt alvast voor deze reacties, mocht iemand nog tips hebben hoor ik ze ook nog graag!

5

in mbc zit geen water hoor. Alleen eieren die je wel goed moet verhitten. Dat gaat dus prima,
250 gram per laag is behoorlijk veel.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

6

Mbc kun je prima mee afsmeren als je het maar niet eerst in de koelkast zet.
Mbc wordt vrij hard in de koelkast en ga je het koud verwerken of proberen te mixen of spuiten dan schift het nogal snel
Als je het gespoten gevuld of afgesmeerd heb en je zet de taart in de koeling dan wordt het vrij stevig. Haal de taart minimaal een uur voor het aansnijden uit de koeling want direct uit de koelkast aansnijden geeft brokjes botercreme

Mbc wordt over het algemaan lekkerder gevonden dan botercreme van de mix

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

7

Ik heb een tijdje MBC gemaakt maar soms kreeg ik daar van die stukjes in. Heb alles geprobeerde (hier zijn ook topics over), maar ben teruggegaan naar de 1:1 om mee af te smeren. Ik maakte de MBC wel met eiwitpoeder, die je dus wel met water maakt.
Ik denk dat ik voor een 20 cm wel 250 gr, of zelfs nog meer, zou gebruiken omdat je er mee vult en mee af smeert. Wat je over hebt vries je in en dat weet je ook precies wat je voor een volgende keer nodig hebt.
Persoonlijk vind ik de MBC als vulling niet echt lekker en vind de structuur ook niet zo lekker wegeten, zeg maar. Te zalvig.

8

Bedankt voor jullie tips! Super handig.

Ik zie inderdaad dat de meningen verschillen over de MBC en de botercreme van de mix. Dus wat is nu wijsheid als vulling de MBC of de botercrememix van Funcakes?

Het is voor 1 laag botercreme de andere laag willen ze een jamvulling. Dus ik heb het dan alleen nodig voor 1 laag vullen, afsmeren doe ik met botercreme 1:1. Dan heb ik aan die 250 gram dus wel genoeg? Mocht ik over hebben kan ik het inderdaad invriezen.