1

Onderwerp: geeft condens bobbels?

of is dat toch echt een smelt-teken.....

Taart is afgesmeerd met bc funcakes, maar dan maar 50 ml water ipv 200 (zoals aangeraden op het forum). taart is ingevroren geweest en 5 uur geleden eruit gehaald en in kartonnen doos in koelkast gezet.
Ziet er nu glanzend en plakkerig uit, gaat aan de zijkant een beetje bobbelen.
is dit een teken van condens? heb hem nu snel in onze andere koelkast gezet die minder koel is en misschien minder vochtig en heb hem uit de doos gehaald.
Of is dit een teken van smelten? Mijn vorige taart, wel afgesmeerd met bc funcakes is helemaal gesmolten, dus hoopte dat dit goed zou gaan. zit nu zelf ook te zweten.....

2

Re: geeft condens bobbels?

Denk dat dit inderdaad smelten is. Ik gebruik alleen 1:1 om mee af te smeren. Dan weet ik zeker dat de bekleding goed blijft zitten. Ik heb in de bijna drie jaar dat ik dit nu doe nog nooit een smeltende taart gehad (afkloppen).
Ik heb ook wel eens een bobbel onder de bekleding gehad maar dit was lucht en kon ik gemakkelijk wegsmootheren (denk door teveel smootheren of de bekleding op die plek net niet goed vastgeplakt)

wat jammer zeg. was voor familie.
ben nu maar opnieuw marsepein aan het kleuren.
kan ik  oude marsepein eraf halen, bc eraf schrapen, 1:1 botercreme erop doen en dan opnieuw bekleden en decoreren? Of beter hele nieuwe taart maken? eigenlijk geen tijd voor....en zonde van de lekkere vulling (bokkepootjescreme en kersenvlaaivulling)

Decoreren heeft me bijna 3 uur gekost..... dus vanavond wat te doen.

4

Ik zou nieuwe marsepein gebruiken. Je marsepein van de 'smelt'taart is toch nat en plakkerig, dan kan je ook de bc er niet meer vanaf schrapen. Denk ook niet dat het nog goed blijft plakken doordat het nu nat is. Succes!

Trotse mama van Tim en Cas!

5

wel wachten totdat de taart goed ontdooit is, lijkt mij :think:

:think: als je 'm toch kaal trekt, kun je 'm net zo goed uit de koelkast halen...., denk ik.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

haffie98 schreef:

Ik zou nieuwe marsepein gebruiken. Je marsepein van de 'smelt'taart is toch nat en plakkerig, dan kan je ook de bc er niet meer vanaf schrapen. Denk ook niet dat het nog goed blijft plakken doordat het nu nat is. Succes!

ja, ik bedoel eigenlijk ook oude marsepein eraf, weggooien, nieuwe botercreme erover en nieuwe marsepein.

heb hem nog in de koelkast om te kijken hoe snel het proces gaat.... hoop nog stiekem op da thet meevalt. zal over een uur nog eens kijken en dan beslissen.