1

Onderwerp: Vorm gezocht

Hoi,

ik wil graag deze vormpjes maken, maar daar is een bakvorm voor nodig, waarvan ik niet weet hoe die heet of waar die te koop is.

http://lemonsandanchovies.com/wp-content/uploads/2012/03/Homemade-Chocolate-Cups-6.jpg

Het gaat dus om die cups. Blijkbaar is het een siliconen vorm waar je vloeibare chocola ingiet en hard laat worden. Ben met spoed op zoek naar zo'n vorm..

Iemand enige idee? Zou me enorm helpen!

2

Re: Vorm gezocht

Xenos verkoopt
van die vormen

Veel taart plezier

3

blokker verkoopt die vormen.

groetjes en succes ermee

4

hoi ik heb je even gemeld. Dit topic gaat over het delen van how to's en is niet voor het vragen naar (bak)vormen.
maar ook ik ben deze vormen tegen gekomen bij de Xenos.

Dat is toch een TAART waard!

5

Tnx @ppeltje.

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Excuses dat ik het in de verkeerde categorie heb gezet, eerste keer hier.

Ben net bij de Xenos en Blokker geweest, kon ze helaas niet vinden.. zal nog verder zoeken :) Bedankt voor de suggesties!

7

Bij Action hebben ze ook siliconen vormpjes. Het zijn kleine vormpjes ter grootte van een cupcake papiertje.

Ben wel benieuwd hoe je dat zou aanpakken!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

8

Volgens mij kun je gewoon een cupcake papiertje inkwasten met gesmolten chocolade en dan hard laten worden, papiertje eraf peuteren en dan ben je er ook.

9

Ga nu voor een alternatieve oplossing. Heb van die standaard siliconen muffin vormpjes gekocht. Ga in eentje chocola gieten en dan een andere erin leggen. Hopen dat de chocola de vorm behoudt en dat ik dus zo een cupje kan krijgen.. 

Zal het resultaat posten (als het lukt) ;)

10

Op deze blog staat een duidelijke howto van de cups die je wil maken: Carolabaktzoethoudertjes.blogspot.com. Bij de kerstboomijsjes.

11

ik heb ook even meegelezen,maar ik kan de blog niet openen Pucca. :nooo

groetjes yvon

12

Zo moet het wel lukken.

http://carolabaktzoethoudertjes.blogspo … emade.html

13

Thanx!! :thumb:
Ik heb hem meteen bij mijn favo's gezet. :Y

groetjes yvon

14

Ik zou de chocola dan wel 'tempereren', dan krijg je een veel lekkerder knapperige chocola, die ook beter hard wordt.

15

Ik heb nooit echt begrepen wat dat precies inhoud 'tempereren'. Dan slaat de chocolade toch ook niet meer wit uit? Ik gebruik tot nu toe de 'op goed geluk' methode ;)

16

dat snap ik idd ook niet.
leg ons dat maar eens uit,mieperdepiep!!  :Y  :D

groetjes yvon

17

Zoals ze mij het hebben uitgelegd:

Chocolade smelt bij ong. 40-45 graden.
Als je bv 1kg chocolade neemt, moet je hiervan 100 gram apart houden. Dan ga je de rest smelten, in de magnetron met 15-30sec stapjes en tussenin roeren of bain marie.
Eens alle chocolade gesmolten is, ga je de overige chocolade er gewoon bijdoen en blijven roeren tot die ook volledig gesmolten is. Zo breek je de temperatuur en krijg je ong. 32 graden - dan is de chocolade het beste te verwerken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

18 Laatst bewerkt door mieperdepiep (24-03-2012 09:42)

was effe slapen.. :D
Marie Popo heeft al een methode uitgelegd. Er zijn er meerdere.
Doel is om de kristallen die weggesmolten zijn bij het opwarmen weer terug te brengen in de chocola, dan krijg je een mooie harde 'krak', mooie glans en hij wordt ook mooi hard. Als je een mooi dun 'krak' laagje in je taart wilt is dit ook een goede methode.
Heb deze even gekopieerd van internet, want het is een heel verhaal:

Smelt de chocolade ’au bain-marie’ tot hij een temperatuur heeft bereikt van tussen de 40˚-45°C. Op deze temperatuur smelten alle cacaoboter kristallen en kan de chocolade van de warmtebron worden weggehaald.

Schenk 2/3 van de gesmolten chocolade op een koud- liefst granieten oppervlak. Smeer de chocolademassa uit en bewerk hem met een spatel tot de temperatuur van de chocolade rond de 27°C is. (kun je ook merken doordat deze licht begint te stollen, maar nog wel vloeibaar is, beetje pasta-achtig)

Voeg deze voorgekristalliseerde chocolade toe aan de rest van de warme chocolade (het 1/3 deel) en blijf bewegen tot dat de massa in de schaal een gelijke textuur heeft. Het belangrijkste doel van dit proces is er zeker van te zijn dat alleen de beste kristalvorm aanwezig is (de ‘no. V’). Als de temperatuur nog steeds te hoog is (de chocolade textuur is te zacht), moet een deel van de chocolade verder geagiteerd (=bewogen) worden op het koude oppervlak tot dat de ideale temperatuur is bereikt en het meest stabiele kristal ontwikkeld is.

Om te testen of de chocolade goed voorgekristalliseerd is, doopt u er de punt van een mes in en legt het even neer op de tafel. Als de chocolade in zo’n 3-4 minuten opdroogt met een mooie glans, is de chocolade klaar voor gebruik.

19

en de 'op goed geluk' methode is een stuk eenvoudiger.. :Y  :D