1

Onderwerp: Biscuit bewaren en botercreme

Hoi hoi,

Ik ben een groentje in het taartenmaken en daarom heb ik een paar vraagjes.

a.s. zondag vieren we de verjaardagen van mijn zoon en dochter. Beiden willen graag een taart en ik ben van plan die zelf te gaan maken.

Ik heb al diverse spullen aangeschaft en vorige week een proeftaart gemaakt. Die is toch nog redelijk gelukt al zeg ik het zelf. Alleen de botercreme was niet goed gegaan. Ik heb de mix van funcakes gekocht en deze werd maar niet dik. Ik heb het nog een tijdje in de koelkast gezet, maar dat hielp ook niet. Bij het afsmeren bleef het heel dun. Vervolgens de taart ook weer in de koelkast, maar ook dat hielp niet. De fondant bleef er daardoor niet goed op zitten.
Na wat gezoek op dit forum, denk ik dat ik nu maar een 'gewone' botercreme ga maken van alleen boter en poedersuiker. Alleen vraag ik mij af of je dan niet gewoon boter zit te eten strakjes. Iemand hier een idee over.

Verder ben ik van plan om ze zaterdagavond te gaan bekleden en versieren e.d. Nu las ik ook op dit forum dat het beter is om de bescuit al een dag eerder te gaan maken. Maar hoe bewaar ik die biscuit dan? Ik heb maar 1 taartdoos.

Alvast bedankt voor jullie reacties. Dan kan ik vanmiddag aan de slag met het bakken van de buiscuit.

Groetjes,
Anita

2

Re: Biscuit bewaren en botercreme

Hoi, welkom op het forum! Biscuits kun je prima vantevoren bakken. Na het afkoelen leg je ze in een afgesloten pedaalemmerzak weg. Niet in de koeling, maar op je aanrecht of in een broodtrommel of kast.
Als je vanavond tijd hebt, zou ik ze vanavond bakken (ipv vanmiddag).  Ik vind het het lekkerst om de biscuits zo vers mogelijk te hebben.

De botercreme die jij wilt maken (van boter + poedersuiker), zou ik niet gebruiken om de taart te vullen. Hij is wel prima geschikt om mee af te smeren. Je krijgt er een mooi, strak restultaat mee. Maar om te vullen vind ik 'em te "boterig". Zou je als vulling niet voor slagroom en jam kunnen kiezen? Dat is makkelijk te maken. En je kunt dan de botercreme van boter + poedersuiker gebruiken voor het afsmeren van je taarten. Succes! :thumb:

3

ik bak de biscuit meestal al een paar dagen eerder... deze doe ik in een pedaal emmer zak... lucht eruit en hup in de vriezer... sochtends haal ik hem eruit... en dan gaat ik hem een paar uurtjes later bekleden... ja kan hem eventueel al van te voren doorsnijden...

de botercreme van funcakes werkt goed hoe heb je het gedaan misschien dat je een stapje bent vergeten.... even uit mijn hoofd want heb het recepje hier niet

poeder in een bakje water erbij.... met een garde kloppen tot hij dikkig word.... 1 uur laten rusten op het aanrecht... buiten de koelkast dus...
roomboter kloppen.... dan het goedje er stap voor stap bijscheppen... en dan is hij al redelijk dik... even in de koelkast opstijven doe ik meestal al niet want dan is het net boter en kan ik hem dus niet goed smeren... dit doe ik meestal wel even als hij op de taart zit... voordat ik ga werken even in de koelkast.... en dan bekleden...

groetjes en veel plezier...

4

Bedankt voor de tips!

Ik ga zo dadelijk de biscuits bakken, heb er uiteindelijk vanmiddag helemaal geen tijd voor gehad.

Ik heb de vorige keer de botercreme gedaan zoals op de verpakking stond en dus zoals jij ook hebt beschreven. Maar ja, dat probeer ik een andere keer wel uit, als er geen druk achter zit. Als ik gewoon voor de fun weer een taart ga maken.

Ik was nu van plan om te vullen met ganache en met jam. De botercreme ga ik alleen gebruiken om af te smeren.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen. Ik ga aan het bakken!!

Groetjes.

Hallo,

Als de botercreme nog lopend is, kan het zijn omdat hij geschift is. Een tip is om de mix op te kloppen en de kom terwijl in warm water zetten. Als je dan blijft mixen komt het normaal helemaal oke en wordt hij dik (van het binden), daarna kan je hem eventueel nog in de koelkast zetten. Het feit dat botercreme schift kan zijn omdat de ingrediënten niet dezelfde temperatuur hebben (vb. water te koud of te warm). Ik heb de tip van de kom au bain marie plaatsen van dit forum en die heeft echt geholpen!

Veel succes

oohja, ik vries de biscuit ook in als ik weinig tijd heb en haal hem daarna uit is gesloten zak en zo laten ontdooien. Laat het smaken!