1

Onderwerp: bloem scheppen of mixen

Mijn biscuit met losse ingredienten bleef te laag.
Ik heb nu de mix van funcakes gebruikt en verder hetzelfde gedaan en het biscuit is een stuk hoger gekomen.

Nu vraag ik me af: bij de losse ingredienten mix ik de suiker en eieren 10 minuten en spatel ik daarna de bloem of zelfrijzend bakmeel erdoor heen.
Bij de funcakes mix ben je alleen maar aan het mixen omdat de bloem al door de mix heen zit.
Zou ik bij de losse ingredienten misschien ook de bloem/zelfrijzend bakmeel erdoor heen moeten mixen op lage stand?

Mijn beslag werd bij de funcakes mix veel dikker dan als ik losse ingredienten gebruik.

2

Re: bloem scheppen of mixen

Voor zover ik weet moet je bij de losse ingredienten de bloem er doorheen scheppen en niet mixen.

~ Never waste a good crisis... ~

3

Als het met losse ingredienten dunner was dan heb je waarschijnlijk de eieren en suiker niet lang genoeg gemixt. Dit moet ook een dik mengsel worden en dan de bloem en maizena erdoor spatelen, niet met de mixer

4

ben een beginnende bakster

had 2 taarten met losse ingredienten de bloem erdoorheen gespatelt en kreeg het er niet goed doorheen naar mijn zin,zal wel iets verkeerd hebben gedaan,

De volgende keer heb ik de bloem er gewoon doorheen gemixt op de laagste stand en dat ging prima en de taart kwam mooi hoog uit de oven
Dus ik mix vanaf die tijd er het gewoon doorheen

5

Ja dan gaat er dus ergens iets mis..

6

Als je een biscuit maakt zonder mix, krijg je de hoogte door het luchtig kloppen van de eieren. Zeker de bloem er nog niet op voorhand bijdoen, dan wordt het niks.

Zorg dat je bakvorm + bloem (gezeefd) + eventueel beetje bakpoeder klaar staat en spatel de bloem voorzichtig door de opgeklopte eieren +suiker. Daarna direct in de vorm en bakken, want anders verlies je luchtigheid.

Mijn ervaring is dat een biscuit zonder mix nooit zo hoog wordt als eentje met mix (maar wel lekker), tenzij je natuurlijk meer beslag in je vorm doet. In een mix zitten allerlei stoffen die je beslag extra de lucht in jagen. Zelf ben ik er niet zo favoriet van (ben nogal ambachtelijk aangelegd), maar velen vinden dit een groot gemak.