1

Onderwerp: Hoe een smeuige taart te maken?

Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn taarten zien er altijd goed uit aan de buitenkant. Maar de binnenkant is wat droog en saai. Ik maak altijd de biscuitdeeg, die lukt gewoon goed, maar ik vul hem meestal met botercreme of mascarpone-citroenkwark. Maar hij blijft droog en saai, hoe dik ik de laag ook maak. Wat kan ik doen? Heeft iemand een idee?

Julia van der Struijf

2 Laatst bewerkt door mieperdepiep (19-03-2012 21:54)

Re: Hoe een smeuige taart te maken?

Tremperen!
Laatst gehoorde compliment over mijn taartje was toevallig nog ´en zo lekker smeuïg ook´. Dus het kan wel.
Met suikersiroop kun je altijd je biscuit tremperen, maar je kan er ook citroensap, of ander sap of drank aan toevoegen. Jummie! Ik gebruik ook best een aardige hoeveelheid aan trempeervloeistof.
Verder, zo dun mogelijke laagjes biscuit, bij voorkeur in 4 plakken verdelen met 3 dunne vullingen, zodat je niet centimeters aan biscuit moet verwerken. Vraagt voor mij ook nog oefening met snijden..
Botercreme vind ik zelf geen lekkere vulling, inderdaad beetje saai, sorry. :s , maar wordt hier op het forum wel meer gebruikt. Mascarpone/citroenkwark klinkt mij dan wel weer lekker in de oren!  :9
En vullen met meerdere verschillende laagjes, maakt hem nog meer bijzonder.
Vaak maak ik een taartje met biscuit-confiture-bavarois/biscuit-confiture-bavarois-biscuit-confiture-bavarois-biscuit. Dat geeft van binnen al visueel een mooi gezicht en laat de smaken heel mooi 1 smeuïg geheel vormen.
Hier fotootje ervan (helaas met groen gekleurd biscuit, minder smakelijk  :s en 2de biscuitlaag verkeerd gesneden  :s .. oefenen..  :rolleyes: )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WZGTSOZS-D.jpg

3

rare vraag misschien; maar wat is tremperen??

4

hm... ik luister even mee.... weet het ook niet nl. Is het niet besprenkelen van het biscuit met een vloeistof, voor het vullen?
En als ik het lees van mieperdepiep, doe je dan in 1 laag vulling jam én bavaroise?

groeten
Lia

LiaK schreef:

hm... ik luister even mee.... weet het ook niet nl. Is het niet besprenkelen van het biscuit met een vloeistof, voor het vullen?
En als ik het lees van mieperdepiep, doe je dan in 1 laag vulling jam én bavaroise?

groeten
Lia

Jep, tremperen is eigenlijk gewoon bevochtigen van je biscuit (of cake) met een lekkere vloeistof.
Ik doe inderdaad in 1 laag eerst een dun laagje jam en daar bovenop de bavarois, ook redelijk dun. En dat keer 3 (sinds kort, moest er ook even inkomen). Is echt véél lekkerder eten dan eerst een hele dikke laag biscuit, dan een dikke laag jam, en apart een dikke laag bavarois. Nu komen de smaken veel meer naar elkaar toe. Delicater , zeg maar, minder grof. Maar de meeste forummers hier doen dat niet, hoor, die vinden 2 lagen met per laag 1 vulling genoeg. En lang niet iedereen trempeert het biscuit. Meerderheid misschien wel niet volgens mij.. :s

6

ok, dank je wel Mieperdepiep! Ik heb zo'n klein flesjes aroma van (mag ik merken noemen?) Boukje (citroen), kan ik dit daar ook voor gebruiken, denk je?

Kan in principe, hoor. Alleen normaal neem je maar een paar druppels uit zo'n flesje en daarmee is je taart dan nog niet lekker vochtig.

Suikersiroop maak je door 50 gram suiker met 50 ml water aan de kook te brengen, tot minimaal het suiker is opgelost. Afgekoeld op de taart gieten met een lepeltje bijvoorbeeld of kwasten met een kwastje.
Aan deze suikersiroop kun je wel weer makkelijk een paar druppels citroenaroma toevoegen, maar dus ook net zo makkelijk en lekker echt citroensap. Of een scheut limoncello, of...

Je biscuit moet niet drijfnat worden, maar alleen een enkel drupje hier en daar doet te weinig qua vochtigheid.

8 Laatst bewerkt door hilda55 (22-03-2012 16:36)

Ik zou het flesje van Boukje eerst verdunnen! Proef maar eens zo'n druppel, dat is best geconcentreerd.
Ik gebruik vaak een vruchtensap en doe dit in zo'n flesje met zo'n drinkdop/sportdop. Daarmee kan je goed de hoeveelheid vocht bepalen en goed "sturen". (Dan ligt niet alles ineens op 1 plek).  Ik neem ook wel eens een lekker drankje (likeur of zo). Een suikerstroopje kan ook, maar dat is vrij neutraal.
Je kunt als vulling kun je ook een lekkere mona-pudding gebruiken, die zijn ook lekker smeuiig.

9

zo fijn dit :D  je komt zo echt veel te weten en alle tips en trucs...fijn :Y