1

Onderwerp: dijkje? of geen dijkje?

Hallo,

Ik ga morgen mijn kapsel maken ( 24cm ) en wil 2 laagjes vulling erin doen.
Nu wil ik de bousvruchtenmousse die hier in de receptenlijst staat als laag doen en dan nog een laagje met jam.

Moet ik nu bij allebei een dijkje spuiten?

Lastig om alles uit te pluizen voor het eerst! maar het gaat helemaal goed komen :Y

thanks alvast voor de adviezen

2

Re: dijkje? of geen dijkje?

Ik spuit nooit dijkjes, gewoon een beetje van de rand wegblijven en goed afsmeren. Succes!

Jacqueline

3

hahah Jacqueline spuit nooit dijkjes en ik dus eigenlijk altijd!
KAn allebei dus. Ik spuit altijd dijkjes zodat ik zeker goed zit en het niet kan uit lopen. Maar ik heb geleerd dat overal waar vocht in zit het zij water, melk of slagroom moet! je een dijkje spuiten anders gaat je fondant/marsepein smelten.

ik spuit trouwens met boter en poedersuiker daar smeer ik ook mee af!

Succes

groetjes Diana

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

4

ik doe ook geen dijkjes (meer); vind dat zo niet lekker, zo'n laatste hap met alleen maar bc :s

Zorgen dat de mousse al stijf is, een keer afsmeren (niet superdik), op laten stijven en dan nog een keer afsmeren. In de 1e afsmeerlaag kan iets van de vulling meegetrokken worden, vandaar nog een dun laagje eroverheen. Dus eigenlijk 2x dun afsmeren.
Het vergt wel enige routine, maar het kan dus heel goed :Y

Succes met je taart :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Ik vond het altijd zo'n gedoe, dat ik het op gegeven moment maar heb gelaten en ik heb nog nooit smeltend marsepein/fondant gehad. Ook niet met slagroomvullingen of vullingen met water zoals de botercrèmemix en banketbakkersroom. Ik vind dat mijn taarten hierdoor ook veel strakker worden.

Jacqueline

6 Laatst bewerkt door anja66 (21-03-2012 11:29)

Wanneer de taart hoog genoeg is snijd ik hem soms in lagen. op de onderste laag een dun  laagje jam, zal niet zoveel problemen geven,(alleen geen Hero jam heb ik hier op het forum gelezen, want daar gaat de botercreme van schiften. Maar ja waarom zou je Hero gebruiken terwijl een goedkoper soort ook prima volstaat?)

Uit de 2e laag snijd ik dan een cirkel, zodat je een soort rand van biscuit overhoudt. die rand leg ik op de bodem, en daar giet ik dan de nog vloeibare vulling in. (Het binnenste stuk snoepen de kinderen lekker op)Volgende laag er bovenop. dan kun je hetzelfde nog een keer herhalen, of een andere vulling gebruiken. daarna opstijven in de koelkast. Als dit niet mogelijk is, zou ik toch een dijkje spuiten. Hoeft niet zo dik, kan ook twee smalle stroken, op elkaar. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik houd van een dikke laag vulling.  :Y  :Y

7

anja66 schreef:

Maar ja waarom zou je Hero gebruiken terwijl een goedkoper soort ook prima volstaat?

....
:think: omdat het taart is en taart lekker hoort te zijn? :o

sommige goedkopere soorten vind ik om eerlijk te zijn lekkerder dan hero..

maar andere soorten niet.. ligt echt aan welk merk..
en soort om eerlijk te zijn..

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

9

ik gebruik de goedkoopste aardbeien jam van de Plus.

Quino aardbeienjam 450 gram voor 0,85 euro cent.

Zelf vind ik hem erg lekker, ik doe hem dan ook overal op (taart, brood, pannekoeken).

Nooit gehoord dat deze jam niet lekker is. Wel doe ik de jamlaag met een andere vullinglaagje.

10

pennyroyaltea schreef:

sommige goedkopere soorten vind ik om eerlijk te zijn lekkerder dan hero..

maar andere soorten niet.. ligt echt aan welk merk..
en soort om eerlijk te zijn..

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

11 Laatst bewerkt door sugar100 (21-03-2012 13:14)

yakefrank schreef:

Ik spuit nooit dijkjes, gewoon een beetje van de rand wegblijven en goed afsmeren. Succes!

Hier sluit ik mij volledig bij aan want ik spuit ook nooit dijkjes en dat gaat altijd PRIMA!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

12

Bij de jam laag doe ik geen dijkje, maar anders wel. Ik doe door de botercreme voor het dijkje (niet de afsmeer) altijd goed verkruimelde amaretti koekjes. Heerlijk van smaak en niet zo'n "boterhap".

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

13

ik merk dat als ik geen dijkje spuit.. mijn taart meteen een stuk lager is.. en nu vul ik echt niet zuinig...

conclusie..ik spuit dijkjes:)

14

Gewoon hogere kapsels bakken en vier laagjes vullen, sweet978!

Bv voor een 25cm gebruik ik 9 eieren en deze vul ik dus 4 keer!

Jacqueline

15

nah..zo laag zijn ze niet..ze zijn zeker 7 cm hoog... ik vul 2 x..

ow..enne.. ik rond mijn eieren ook altijd al af naar boven :)

Maar goed.. misschien vinden anderen ze wel hoog.. ik vind ze wat laag zonder.. wie weet gaan we wel eens verder experimenteren met ophogen met bakpapier en nog meer eieren..

Thanx voor de tip :)

16

Ik zou liever geen dijkjes spuiten omdat ik een hap bc niet zo lekker vind maar doe het toch om mijn taarten hoger te krijgen.

17

jadimi schreef:

KAn allebei dus. Ik spuit altijd dijkjes zodat ik zeker goed zit en het niet kan uit lopen. Maar ik heb geleerd dat overal waar vocht in zit het zij water, melk of slagroom moet! je een dijkje spuiten anders gaat je fondant/marsepein smelten.

Succes

groetjes Diana

Hoe maak je dat dan? dat boter met poedersuiker? daar heb ik nog nooit van gehoord..

Thanks iedereen voor de reacties. ik denk dat ik toch maar wel een dijkje spuit omdat het mijn aller eerste keer is. Als ik dan wat beter erin ben geworden kan ik het misschien laten...

18

botercrème 1:1 is evenveel boter met evenveel poedersuiker vermengen. Goed voor afsmeren van de taart, niet om te vullen (ook al zijn er die dat wel doen).
10 min alleen de boter (kamertemp) mixen op hoogste stand, poedersuiker erbij doen, even vermengen (op lage stand, anders is je keuekn wit :rolleyes: ) en dan nog 10 min hoogste stand mixen.

19

edwina schreef:
jadimi schreef:

Succes

groetjes Diana

Hoe maak je dat dan? dat boter met poedersuiker? daar heb ik nog nooit van gehoord..

Thanks iedereen voor de reacties. ik denk dat ik toch maar wel een dijkje spuit omdat het mijn aller eerste keer is. Als ik dan wat beter erin ben geworden kan ik het misschien laten...

Hoi.

het is idd 1:1 boter en poedersuiker.

En dan lekker land mixen zodat deze heerlijk romig is! Ik spuit altijd echt op het randje zodat dit zo min mogelijk blijft anders word het idd zoals ze zeggen een boterhapje tegen het einde. Voor mij werkt dit perfect. Ondanks de taart zaag staat de taart soms een klein beetje scheef en dit maak ik dan met de BC vaak weer gelijk.

Andere gebruiken volgens mij ook weleens ganache maar weet niet of dit met alles te gebruiken is en of je dit met dijkje spuiten kan gebruiken??!!

groetjes

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!

20

ik gebruik zo vaak mogelijk ganache (ligt aan de smaak van de vullingen) en gebruik daarbij ook geen dijkjes; anderen doen dat weer wel, dus het blijft persoonlijk blijkbaar :)

21

ik hou niet van dikke vullingen. vul dus altijd 3 of 4 x een dunnere laag vulling. en maak dus ook geen dijkjes.

want je moet dan gewoon een (halve) cm uit de rand blijven. bij het afsmeren komt er dan vanzelf botercreme tussen die laagjes!