1

Onderwerp: heating core eh???

Weer een vraagje  :P

Ik mag binnenkort voor de eerste keer een bruidstaart maken. Daarvoor moet ik een bakvorm van 40cm kopen. Er wordt dan een heating core geadviseerd. Nou is mijn vraag:

Heeft iemand ervaring met een heating core? En zo ja, is het echt nodig? Nog tips?

alvast bedankt weer!

Kijk ook eens op mijn site: www.stephaniesdesigncakes.webklik.nl

2

Re: heating core eh???

Sommige mensen (waaronder ik) gebruiken een flowernail ipv een heating core. Gaat prima maar hij is er eigenlijk niet voor bedoelt.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/icin … p-232.html

3

oow echt? en dat werkt prima? en vanaf welke maat bakvorm gebruik je die?

4

Past de 40 cm vorm wel in je oven? Heb hier al vaker gelezen dat dan toch net niet past...

Ik zou een flower nail of heating core in ieder geval combineren met bake even strips. Zo'n grote vorm is wel lastig om goed gelijkmatig gaar te krijgen.

5

Ja.. ik was er al bang voor.. als het goed is moet hij wil in de oven passen, maar of hij gaar wordt, daar ben ik ook wel benieuwd naar.. hmm.. nog maar even goed nadenken voor ik hem aanschaf dan. Het gaat om een bruidstaart voor 120 man dus vandaar dat ik zo'n grote onderste taart nodig heb. Of hebben jullie nog andere ideeën?

6

Brainstormen:

* Beginnen met een 35 cm en het tekort aanvullen met cupcakes (lekkerder voor de kinderen)

* 2 kleinere stapels maken

* 1 stapel en wat losse aansnijtaarten (is sneller aangesneden, hoeven de gasten minder lang te wachten)

* hogere taarten maken dan haal je meer stukjes uit een taart en kun je met kleinere taarten af

7

okee :D Dat kan ik inderdaad doen :) Ik ga eens even brainstormen of me dat gaat lukken. Die cupcakes is ook wel een goed idee, is inderdaad leuk voor de kindjes  :thumb: En heb je bij 35cm ook een flowernail of heating core nodig?

8

Loensje schreef:

okee :D Dat kan ik inderdaad doen :) Ik ga eens even brainstormen of me dat gaat lukken. Die cupcakes is ook wel een goed idee, is inderdaad leuk voor de kindjes  :thumb: En heb je bij 35cm ook een flowernail of heating core nodig?

Ik gebruik 'm al vanaf 25cm.

9

Inderdaad al best te gebruiken vanaf 25 cm. Ik werk trouwens zelf alleen met de bake even strips en dat geeft een prima resultaat (bakken met oplopende temperatuur).

10

Okee, bedankt voor de tips allemaal!  :thumb:

11

Waar dient zo'n heating core eigenlijk voor? :think:

Snoep verstandig....maak een taart, geef hem weg en.......blijf zelf op gewicht! :)

12

Een heating core wordt ook warm in de oven en verwarmt dan het midden. Door de grootte van de vorm is dat handig om de biscuit goed gaar te krijgen.

Stukje van de webshop:
De heating core (warmte verdeler) zorgt ervoor dat taarten ook in het midden goed gaar worden. De heating core wordt aangeraden bij taartpannen met een doorsnee boven de 30 cm. Engelstalige beschrijving wordt meegeleverd. Heating core invetten voor gebruik en vullen met beslag. Na het bakken lossen uit de taart en opvullen met de inhoud van de heating core.

13

Weer wat geleerd...bedankt Biggeltaart  :thumb:

Snoep verstandig....maak een taart, geef hem weg en.......blijf zelf op gewicht! :)

14

Graag gedaan!

15 Laatst bewerkt door cantobina (11-04-2012 13:37)

Hallo,
Ik gebruik een heating core voor pannen vanaf 30cm.
Ik heb pannen van 10cm hoog en vindt de heating core telkens weer ergernis omdat mijn biscuit erbovenuit komt. :s
Nu zie ik dat anderen een flowernail gebruiken.
Hoe zet je die in de pan met de flowercirkel op de bodem van de pan of met de pin in het beslag gestoken? :think:
Ik vraag me af of met de laatste optie de nail dan wel samen met het beslag rijst en of die niet horizontaal in de taart komt te liggen.

Ik hoor graag wat voor ervaring anderen hiermee hebben.
Bedankt alvast! :Y

Gr Bianca

Ik heb zojuist bij Patisse een vraag gesteld of ze geen RVS bakring kunnen produceren van 10-12cm hoog met een diameter van ca. 5 cm  ;)  Ze verkopen nu in 1 set 3 rvs bakringen van 5,5 cm hoog met een diameter van 7 cm. Ik wil alleen niet dat ze de ringen in drieen knippen  :nooo , maar 1 geheel. :Y

16

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Lees mee :)

17

als ik een bloemnagel gebruik als heating core, dan vet ik mn bakpan in.. plaats de bloemnagel met het platte stuk op de bodem en de pin omhoog....bakpapier erover prikken en klaar is klara:)

werkt als een tierelier.

18

sweet978 schreef:

als ik een bloemnagel gebruik als heating core, dan vet ik mn bakpan in.. plaats de bloemnagel met het platte stuk op de bodem en de pin omhoog....bakpapier erover prikken en klaar is klara:)

werkt als een tierelier.

Hoi Klara  :lol: maar bak je dan een biscuit van 7,5 of 10cm hoog?
Mijn flowernail is namelijk max. 7 cm lang is dat voldoende hitte geleidend voor een biscuit van 10cm hoog?

Bedankt alvast
Gr Bianca

19

hallo dames,

ik heb ff in de hebshop gekeken, maar krijg niet duidelijk waar die bake even strips nu voor dienen...

Heb zelf problemen met het gaar krijgen van het midden van een taart...
Kleinste laag aangebrand en midden dus niet gaar... :s
Bakblik is 3-laags in één blik (laatst bij AH)

Tips om dit met cakebeslag van Nigella goed te krijgen zijn welkom, zeeeeeeeeeeeeeeeer welkom..... :Y

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

20

Strip maak je vochtig en gaat dan om je blik heen. Dit zorgt ervoor dat de binnen en buitenkant van je biscuit even snel rijzen en gaar worden. Binnen gaar en van buiten niet zwart of uitgedroogd. Errug handig!

21

@cantobina

moehhhhh:)
Mijn bakvormen zijn idd 7 cm... Ik heb geen idee wat er gebeurt als je de nail er in stopt en er beslag overheen gooit.. Eruit halen zal geen probleem zijn, je draait hem om en peutert hem bij t brede stuk eruit.
Ik zou zeggen... probeer t eens bij een klein taartje:)

22

cantobina schreef:
sweet978 schreef:

werkt als een tierelier.

Hoi Klara  :lol: maar bak je dan een biscuit van 7,5 of 10cm hoog?
Mijn flowernail is namelijk max. 7 cm lang is dat voldoende hitte geleidend voor een biscuit van 10cm hoog?

Bedankt alvast
Gr Bianca

Yep geen probleem. Doe ik ook altijd.

23

Ik ga ook maar even een vraag stellen, want ik snap het eigenlijk niet, zo, n flowernail zet in op zijn kop in het bak blik, beslag eroverheen en dan in de oven?
Doet zo. N klein dingetje het warm maken van binnen?
Ik ben nog maar een beginneling vandaar de vraag.
Over 2 weken ga ik voor het eerst een 30 cm taart maken.

24

de natuur en scheikundige gedachte erachter kan ik je niet precies vertellen, wel kan ik je vertellen dat t echt werkt:)

bakpan invetten, flowernail invetten en op zijn kop in t midden van je bakpan, laagje bakpapier erover heen prikken ( dan verschuift je nail niet bij t storten van t beslag), beslag er over en in de oven.

ff een tip... na t bakken als je de taart stort.. niet met je vingers de nail er uit pulken.. das erg heet ..kwam ik achter:)

ik vermoed dat het werkt omdat de nail ook van ijzer is.. en metaal gelijdt de warmte dan ook van binnen uit. Anders zou je biscuit gaar worden aan de randen..en dan steeds meer naar t midden toe.. nu wordt hij vanuit t midden ook gaar..

succes ermee;)

25

Dank je wel, ik ga het vandeweek proberen.