1

Onderwerp: Bovenkant van de kapsel hobbelig

Goedemorgen allemaal,

Elke keer als ik en kapsel bak, komt deze uit de oven met een hobbelige bovenkant. Als ik de taart dan bekleed met botercreme en marsepein zie je vaak nog wat oneffenheden. Weet iemand hoe dit komt en wat ik er aan kan doen om dit te voorkomen?

Alvast bedankt voor je adviezen!

Groetjes Hanneke

2

Re: Bovenkant van de kapsel hobbelig

Hoi,

Ik heb dat in het begin wel eens gehad. Oven op lagere temperatuur gezet en (iets) langer gebakken en nergens meer last van sindsdien.

Maar eigenlijk vroeg ik mij het volgende af: als je je kapsel úit je vorm haalt, keer je hem wel om dan? Dat is gebruikelijk; de (bak)onderkant wordt zo een mooie rechte (biscuit)bóvenkant. Dat werkt een stuk makkelijker. De (bak)onderkant kan je eventueel bijsnijden als het nodig is, zo is dat niet te zien/proeven en heb je een mooie 'basis' om mee verder te werken.

Veel (bak)plezier!

3

Ik draai hem nooit om, dat ga ik vandaag dan maar eens proberen  :) Ik ben nog maar net begonnen met het bakken van taarten, dus dit was nog nieuw voor mij.

En dan ga ik gelijk de tip gebruiken om de oven wat lager te zetten en dan wat langer te bakken.

Bedankt voor het advies!!

4

Ik draai hem nooit om, dat ga ik vandaag dan maar eens proberen  :) Ik ben nog maar net begonnen met het bakken van taarten, dus dit was nog nieuw voor mij.

En dan ga ik gelijk de tip gebruiken om de oven wat lager te zetten en dan wat langer te bakken.

5

6

ik draai altijd dan heb ik mooie gladde top van taart

7

Ik draai de taart ook om. Voor het afsmeren doe ik het volgende om een mooie strakke taart te krijgen.
Taart doormiddensnijden, vullen en dan dun afsmeren. Taart in de koelkast en een poosje laten staan zodat de botercreme hard wordt. Dan weer een dun afsmeren en weer in de koelkast hard laten worden. Dan met een warm (pallet) mes de oneffenheden wegstrijken en dan bekleden.

Heel veel suc6!!

8

Ook ik draai m om zodat deze al lekker strak is voordat je begint.
en ik bak op verschillende temperaturen. Bij mij is dat 10 min. 140 gr, 10 min. 160 gr en 10 min. op 180 gr. Als  ik dan nog verder moet omdat ie nog niet gaar is doe ik dat op 160 gr. met een paar minuutjes tegelijk. Zo gaat de taart mooi rijzen! Bij mij dan tenminste!

succes!

groetjes Diana

Aldoende kom ik steeds een stapje verder!