Onderwerp: Boltaartje maken, welke vorm?
Ik wil een boltaartje gaan maken, maar waar verkopen ze zo'n halve bal bakvorm?
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Boltaartje maken, welke vorm?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Ik wil een boltaartje gaan maken, maar waar verkopen ze zo'n halve bal bakvorm?
ikea; blanda schaaltjes
De meeste gebruiken hier de Blanda vorm van ikea. Bij action en bij xenos hebben ze ook een soortgelijke vorm. De meningen zijn nogal verschillend of deze laatste 2 ook geschikt zijn om in te bakken.
Ik vind die van de ikea het fijnst, die bij de xenos en blokker hebben een randje aan de bovenkant, het is niet zo handig om je kapsel er dan uit te krijgen.
Ikea heeft ze in verschillende maten, ik heb die van 12 en 20 cm.
ik heb ze laatst bij de Ikea gekocht, 12 en 20 cm en vind ze helemaal toppie! OOk niet te duur.
oké! ik weet genoeg...moet dus een eindje gaan rijden naar een ikea. Ik woon in de omgeving van vlissingen dus geen ikea in de buurt...
Die blandaschaaltjes daar moet je dan de metalen van hebben. Ze hebben namelijk ook hout en glas. Ik denk dat glas ook wel in de oven zou kunnen maar van de metalen weet ik het zeker.
Als je er dan toch komt dan kun je ook kijken naar een houten draaiplateau en een bureau onderlegger. Ook niet duur en ook super handig!
Die onderlegger is echt fijn, je marsepein plakt er niet op vast dus je hoeft geen poedersuiker te gebruiken op je werkblad, of bakpapier of zo.
En het draaiplateau is handig omdat je dan heel makkelijk aan alle kante nbij je taart kunt.
Deze zijn het:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90074483/
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/66703500/
En deze hebben ze tegenwoordig ook nog: een bakmat.
Ahhh bedankt voor de tips!
umm.. ik dacht zet 'm hier even neer voordat ik een nieuw topic open..
Ik heb net een boltaartje proberen te bakken.. Niet gelukt dus hoop dat jullie me kunnen helpen met wat tips of me kunnen vertellen wat ik verkeerd doe..
Blanda schaaltje Ikea 12cm
50gr biscuitmix
1 ei
5cc water
mixen 5 min halve snelheid van de handmixer 5 min volle snelheid
in het schaaltje natuurlijk.. 25 min op 170graden combimagnetron hetelucht stand!
Hoop dat iemand me kan helpen!
Wat is er niet gelukt?
Ik gebruik altijd mix van funcakes of uit de bakwinkel, en dan doe ik exact wat er op de verpakking staat.
Het 12 cm blandaschaaltje vul ik tot 2 cm onder de rand.
Ik bak ze zo'n 25 min op 150 graden hetelucht.
Ik gebruik trouwens wel een oventhermometer om zeker te weten dat de temperatuur goed is!
Gaat (tot nu toe) altijd goed...
Hij word niet hoog genoeg!
Bij mij worden ze ook niet zo heel hoog, daarom moet je altijd voldoende beslag gebruiken.
Volgens mij ligt dat aan het mixen met een handmixer. Met een machine (kitchenaid, kenwood) wordt het beslag luchtiger en rijst het dus beter in de oven.
Maarja die zijn zo duur... dus ik mix gewoon door met de handmixer!
Ik heb laatst een boltaart vorm gekocht bij een kookwinkel!
Is misschien wel iets duurder qua aanschaf, maar ook deze funtioneert hier prima!
Groetjes Knollie
hier gebruik ik ook altijd de blanda schaal,
gebruik ook gewoon een handmixer...
wat misschien helpt eerst even de eieren luchtig kloppen, dan pas de mix erbij.
of misschien wat meer mix maken...
umm.. ik dacht zet 'm hier even neer voordat ik een nieuw topic open..
Ik heb net een boltaartje proberen te bakken.. Niet gelukt
dus hoop dat jullie me kunnen helpen met wat tips of me kunnen vertellen wat ik verkeerd doe..
50gr biscuitmix
1 ei
5cc watermixen 5 min halve snelheid van de handmixer 5 min volle snelheid
in het schaaltje natuurlijk.. 25 min op 170graden combimagnetron hetelucht stand!
Hoop dat iemand me kan helpen!
op 1 ei moet je ook 65 gr biscuitmix nemen. en ik zou op 160 bakken.
oke! Thanks voor de tips! Ga 'm nu in de oven zetten op een iets lagere temperatuur en met iets meer mix! Ben benieuwd!
Volgens mij is ie nu goed.. nu hopen dat ie niet inzakt!!
50gr biscuitmix
1 ei
5cc water
mixen 5 min halve snelheid van de handmixer 5 min volle snelheid
dit is te weinig mixen.
je moet 10 minuten op de hoogste stand mixen en daarna nog 2 minuten op de laagste stand.
zelf bak ik hem dan zo'n 35 minuten geloof ik op 150 graden.
Zo'n kleine hoeveelheid beslag valt natuurlijk niet mee om te mixen. Je gardes gaan dan maar een klein stukje in je beslag, waardoor je er niet zoveel lucht in mixt. (hoeveel beslag zal het zijn in je kom. 2 a 3 cm?) Zelf mix ik vaak een grotere hoeveelheid, en maak er gelijke een gewoon kapsel(bijv. 20 of 22 cm) bij. Is de ruimte in je oven ook beter benut. Deze kun je dan in de diepvries doen tot je hem nodig bent. Of ik bak 6 blanda's in 1x (moet je natuurlijk wel net 6 blanda's hebben . Hiervoor staat een howto hier op het forum, die bij mij nog nooit mislukt is.
Gr. Anja
Taartenprinsesje
op 1 ei moet je ook 65 gr biscuitmix nemen. en ik zou op 160 bakken.
Waarom staat er op deze site in de tabellenlijst dan dat als je een blanda schaaltje van 12 cm gebruikt maar 50 mix in hoeft?
En deze hebben ze tegenwoordig ook nog: een bakmat.
Die zag ik ook al liggen, waar gebruik je die voor?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Boltaartje maken, welke vorm?