1

Onderwerp: Biscuitbeslag zelf maken

Als ik kapsels maak. gebruik ik eigenlijk altijd nog de FC-mix.
Maar zelf doen lijkt me ook wel wat.
Alleen... ik lees in dit topic (http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … php?id=590) heel veel over instorten en niet rijzen. Hoe kan ik dat voorkomen?

Is er voor dit basisbeslag ook een regeltje, zoals voor de FC-mix?
Daar heb ik van gelezen: voor 'naturel' 1 ei, 66 gram mix en 6 gram water per halve liter inhoud van je bakblik en voor chocolade 1 ei, 82,5 gram mix en 19 gram water per halve liter inhoud van je bakblik.
Als ik dat vergelijk met het basisrecept uit dit topic (5 eieren voor een vorm van 24 cm), lijkt me dat weinig, want mijn 25 cm vorm heeft een inhoud van ruim 3,5 liter. Voor de FC-mixen zou ik dan 7 (en een half) eieren nodig hebben.

2

Re: Biscuitbeslag zelf maken

Dat klopt: 7 eieren voor 3,5 liter en de rest kun je vinden links onder de knop recepten. Gewoon proberen verder en dan merk je vanzelf of het lukt. Zo niet, dan kun je altijd terugvallen op je mix.

Tieneke

Ik maak altijd mijn beslag zelf, eigenlijk nooit echte problemen gehad. Heb net in een ander topic een rijtje gegeven voor luchtig beslag zal deze ook hier neerzetten en aanvullen:
-beginnen met handwarme eieren: eerst een minuutje boven een pan met net gekookt water opkloppen, daarna in de mixer.
- suiker in beetjes toevoegen
- 10 minuten minimaal mixen
- bloem en maizena voorzichtig doorspatelen, wel zorgen dat alles doorgespateld is.
- meteen in een al voorverwarmde over zetten, niet te lang laten rusten op het aanrecht.
- temperatuur voorzichtig beginnen. eerste 10 minuten 140, dan langzaam naar 160 en afhankelijk van je oven door naar 180 (doe ik zelf niet).
- pas eruit halen als het biscuit stevig-veerkrachtig genoeg voelt bij het indrukken.
- Bij het afkoelen zakt hij daarna nog wel een pietsje, maar dat is normaal.

Ik heb inderdaad ook het idee dat de regeltjes voor het zelfmaakbeslag niet kloppen. In mijn 20 cm pan gaat 2,5 liter terwijl er maar voor 1,9 wordt geadviseerd. Tja, zo blijven ze altijd te laag als je dat zou opvolgen.  :s Goed dat je het zelf narekent!
Dus inderdaad voor jou minimaal 7 eieren en daar de rest naar uitrekenen. Per ei 30 gram suiker, 25 gram bloem, 5 gram maizena en naar behoefte nog vanillesuiker.

Ik denk dat ook iedereen zn eigen manier van bisquit maken heeft. Grote lijnen zullen wel t zelfde zijn maar ik doe t bv weer anders dan Mieperdepiep ;)
Ik gooi mn suiker er in 1x door. Mn eieren staan ongeveer 10min in t heetste water wat uit de kraan komt en ik bak maar op 150graden ipv 180graden of ophogen, mn hetelucht stand vd combimagnetron is loeiheet. Heb anders n hootskool bisquit  :+

De link die jij aangeeft hou ik wel aan behalve dat ik 5 eieren gebruik voor mn 20cm vorm en ik verhoog hem met bakpapier.