1 Laatst bewerkt door ilse74 (27-08-2012 21:07)

Onderwerp: Hoe maak je de JEM Lacy Butterflies??

Hallo,

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe je de JEM Butterflies moet maken?
Ik heb de gebruiksaanwijzing opgevolgd, maar het lukt me niet.

Het gaat om deze uitstekers:

http://www.deleukstetaartenshop.nl/uits … -4756.html

Dit zijn de engelstalige instructies:

1. Place cutters in the JEM Roller pad.
2. On a lightly greased worktop surface roll out black paste not too thinly (it needs to be thick enough to allow the pattern in the design to be embrossed evenly)
3. Place 'wet' side of paste down on top of cutters. Re-roll paste over cutters.
4. Use a ball tool and ensure that you press down evenly over all the cutting edges of the cutters. Remove surplus paste.
5. Press fingers firmly over the face of each cutter to ensureyou obtain a sharp impression of the individual designs. Use a pin to remove sections in the wings.
6. You may either have a lacy effect, or you can substitute another colour into the sections.
7. Re-roll the paste. Clean cutting edges of the cutter using your fingers.
8. Allow to air dry for several minutes.
9. Using a hat pin slightly lift up each wing and then remove the butterfly from the cutter.
10. Dry the butterfly in a box of lid with a 90° angle

'On a lightly greased worktop' (punt 2) betekent volgens mij dat ik mijn werkblad licht moet invetten met bijv. crisco?

Het lukt me gewoon niet om de snijlijnen zichtbaar en schoon te krijgen. En al helemaal niet met een bal tool.

Heel verhaal... misschien is de gebruiksaanwijzing overbodig maar dat maakt het meedenken misschien iets makkelijker  ;)
Ik hoop zo dat iemand de 'Gouden Tip' voor me heeft...
Ik ga nog een poging ondernemen...

Groetjes, Ilse

Update: Het is me gelukt! Dit is het eindresultaat:

http://www.taartvanilse.nl/upload/4/2/5/taartvanilse/jubileum-3-1.large.jpg?0.46519170399270143

2

Re: Hoe maak je de JEM Lacy Butterflies??

haihai

ik heb ze ook , en had ze al bijna het raam uit gegooit
met fondant lukt het voor geen meter
ze zijn er niet uit te krijgen

toen kreeg ik de tip:  met gumpaste ( ik gebruik die van satin ice) en nu gaat het perfect!

succes

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

als je de snijlijnen niet zichtbaar krijgt lijkt mij dat je te dik hebt uitgerold :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

@ Spidygirl: Ik had ze echt bijna de vuilnisbak in geknikkerd...  :s
Maar ik heb nu een poging met sugarpaste gedaan en dat ging al veel beter! Nog lang niet 'goed' maar ik ben al minder wanhopig  ;)

@ Tirza: ik heb ze dik, dun, flinterdun uitgerold, heb echt zo'n beetje alle diktes geprobeerd. Maar het lukt(e) gewoonweg niet.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!!

Groetjes, Ilse

5

blijven oefenen en dan gaat het vanzelf beter

dit was mijn resultaat met gumpaste
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ITYXZYVE-D.jpg

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

ilse74 schreef:

@ Spidygirl: Ik had ze echt bijna de vuilnisbak in geknikkerd...  :s
Maar ik heb nu een poging met sugarpaste gedaan en dat ging al veel beter! Nog lang niet 'goed' maar ik ben al minder wanhopig  ;)

sugarpaste en fondant is hetzelfde.
als je het enkel met fondant doet, moet je er wel echt tylose doorheen doen. 1:1 gumpaste en fondant  met tylose kan ook.

ilse74 schreef:

@ Tirza: ik heb ze dik, dun, flinterdun uitgerold, heb echt zo'n beetje alle diktes geprobeerd. Maar het lukt(e) gewoonweg niet.

maar als ze dun genoeg uitgerold zijn, heb je vanzelf dat de lijnen naar voren komen. Je legt je lapje op de cutter en riolt erover heen en eventueel met een balltool of je vinger nog extra doen, dan wordt het echt vanzelf zichtbaar :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Mooi hoor spidygirl! Zou willen dat mij dit onderhand lukte...

Ik blijf oefenen.  :/

8 Laatst bewerkt door ilse74 (27-08-2012 21:01)

http://www.taartvanilse.nl/upload/4/2/5/taartvanilse/jubileum-3-1.large.jpg?0.46519170399270143

Het is me gelukt!! En het mooie van alles is, dat zodra je het 'door' hebt, het werkelijk niets voorsteld!!

Moet wel zeggen dat zo'n 'pad' wel een echte musthave is...

9

ilse74 schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AZML4QQC-D.jpg

Het is me gelukt!! En het mooie van alles is, dat zodra je het 'door' hebt, het werkelijk niets voorsteld!!

Moet wel zeggen dat zo'n 'pad' wel een echte musthave is...

:thumb:  :thumb:  :thumb:

10

Super....en kun jij dan nu vertellen hoe je het precies gedaan hebt?

nu ben ik ook wel heel benieuwd naar het geheim

12

heleena schreef:

jazeker! Je moet allereerst tylose gebruiken, dat had ik niet gedaan en ik bleef met een 'slap vlindertje' zitten.

Ik had niet zo'n 'pad'. Dacht dat ik het zonder ook wel voor elkaar kreeg...(eigenwijs is ook wijs!  :lol: )

Die heb ik dus een gekocht. Mijn vlinderuitsteker in de pad gezet, fondant heel dun uitrollen. (Zelf heb ik altijd zo'n hekel aan dit soort antwoorden want nou weet je het nog niet exact...of wel? Wat hoe dun is nou toch heel dun??)

Ik heb de fondant op stand 2 van mijn pastamachine uitgerold. De lap heel voorzichtig op de uitsteker gelegd en toen ben ik er met een kleine uitrolstok overheen gegaan. Nou, ik stond perplex...eerlijk. Het patroon van de vlinder was zó duidelijk!
(ik klep nog ff door hè?!  :lol: )

Ik hoefde er niet eens meer met een balltool over.
Toen heb ik met een naald de fondant uit de 'openingen' gehaald en de vlinder even laten drogen. Vervolgens wip je met je naald heel voorzichtig de vlinder los (uit de uitsteker).
Even onder iedere vleugel wat keukenrol leggen en de vlinder laten drogen.

En tadáá een prachtige vlinder!!
Je kunt ze ook met twee kleuren maken. Dat heb ik bij iemand uit (ik dacht Noorwegen) op haar blog gezien. Alleen heb ik dát zelf nog niet uitgeprobeerd.

Ik hoop dat het duidelijk is.
Ik zou er een 'how to' van kunnen maken, maar dat lijkt me erg overbodig...of toch niet?

Succes!

13

Geweldig!!  :thumb:
Ik heb echt even zitten grijnzen om jouw manier van uitleggen.
Heerlijk!!  :)

Het komt helemaal goed over.  ;)
How to is overbodig.

Bedankt!

14

Ilse, je hebt het prima verwoord.. zo moet het inderdaad (en zo staat het ook in de omschrijving die bij de JEM producten wordt geleverd)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

15

heleena schreef:

Geweldig!!  :thumb:
Ik heb echt even zitten grijnzen om jouw manier van uitleggen.
Heerlijk!!  :)

Het komt helemaal goed over.  ;)
How to is overbodig.

Bedankt!

En weer verlaat een tevreden klant het pand!  :lol:

16

ilse74 schreef:
heleena schreef:

jazeker! Je moet allereerst tylose gebruiken, dat had ik niet gedaan en ik bleef met een 'slap vlindertje' zitten.

Ik had niet zo'n 'pad'. Dacht dat ik het zonder ook wel voor elkaar kreeg...(eigenwijs is ook wijs!  :lol: )

Die heb ik dus een gekocht. Mijn vlinderuitsteker in de pad gezet, fondant heel dun uitrollen. (Zelf heb ik altijd zo'n hekel aan dit soort antwoorden want nou weet je het nog niet exact...of wel? Wat hoe dun is nou toch heel dun??)

Ik heb de fondant op stand 2 van mijn pastamachine uitgerold. De lap heel voorzichtig op de uitsteker gelegd en toen ben ik er met een kleine uitrolstok overheen gegaan. Nou, ik stond perplex...eerlijk. Het patroon van de vlinder was zó duidelijk!
(ik klep nog ff door hè?!  :lol: )

Ik hoefde er niet eens meer met een balltool over.
Toen heb ik met een naald de fondant uit de 'openingen' gehaald en de vlinder even laten drogen. Vervolgens wip je met je naald heel voorzichtig de vlinder los (uit de uitsteker).
Even onder iedere vleugel wat keukenrol leggen en de vlinder laten drogen.

En tadáá een prachtige vlinder!!
Je kunt ze ook met twee kleuren maken. Dat heb ik bij iemand uit (ik dacht Noorwegen) op haar blog gezien. Alleen heb ik dát zelf nog niet uitgeprobeerd.

Ik hoop dat het duidelijk is.
Ik zou er een 'how to' van kunnen maken, maar dat lijkt me erg overbodig...of toch niet?

Succes!

Nog wat vraagjes als het mag??? Die "pad" hoe ziet die eruit?? Doe je crisco of poedersuiker op de malletjes?? Ik heb ook van alles geprobeerd en krijg er wat van.... :s Zou ze ook zo weg smijten!! B.v.d.

17

Pandora schreef:

Nog wat vraagjes als het mag??? Die "pad" hoe ziet die eruit?? Doe je crisco of poedersuiker op de malletjes?? Ik heb ook van alles geprobeerd en krijg er wat van.... :s Zou ze ook zo weg smijten!! B.v.d.

Natuurlijk mag dat! Dit is die pad:

http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … -2852.html

En je kunt hem écht niet missen! Mét pad gaat het je vast en zeker ook lukken.

Ik smeer verder niets op de malletjes. Het beste kun je gumpaste gebruiken en deze heel dun uitrollen. De lap op de vlinder leggen en dan ga ik er met zo'n kleine uitrolstok overheen.

Succes!  :)
Groetjes, Ilse

18

Dank je Ilse!! :D  Ben er blij mee!! Euhhhhh.....nog een klein vraagje. Hoel lang laat je ze in de malletjes drogen?? Ik heb ze nu net weer voor de zoveelste keer geprobeerd en als ik ze met een speld eruit haal, gaan ze elke keer kapot. :s

19

Gebruiken jullie allemaal zo'n 'pad'? Ik heb de vlinders kado gekregen maar zonder de pad dus.
Is er ook een manier zonder de pad?

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

20

Pandora schreef:

...nog een klein vraagje. Hoel lang laat je ze in de malletjes drogen?? Ik heb ze nu net weer voor de zoveelste keer geprobeerd en als ik ze met een speld eruit haal, gaan ze elke keer kapot. :s

Gumpaste wordt vrij snel hard, ik laat ze enkele minuutjes liggen en dan prik ik ze er héél voorzichtig met een naald (speld) uit.
Ik denk dat je iets meer geduld moet hebben  ;)

21 Laatst bewerkt door ilse74 (27-08-2012 21:13)

Dolfijn schreef:

Gebruiken jullie allemaal zo'n 'pad'? Ik heb de vlinders kado gekregen maar zonder de pad dus.
Is er ook een manier zonder de pad?

Gr. Dolfijn

Ik heb diverse pogingen ondernomen, maar zónder pad lukte het me echt niet.
In eerste instantie rolde ik fondant heel dun uit en drukte ik daar de vlinder in. Maar op die manier kreeg ik de vlinder er niet meer uit.

Geen idee of er mensen bij zijn die het wél zonder pad kunnen.

Je moet de uitsteker ergens in kunnen zetten, zodat deze plat (horizontaal) komt te liggen en daar is de JEM pad speciaal voor gemaakt.

Succes!  :)