1

Onderwerp: marsepein/fondant uitrollen

Waarop rollen jullie marsepein/fondant uit? ik heb afgelopen weekend mijn eerste taartje gemaakt en het fondant uitgerold op een stuk bakpapier. Maar dat verschuift natuurlijk steeds en da's niet handig. Ik vind het wel handig om het 'ergens op' uit te rollen, zodat ik het zo kan pakken en over de taart heenleggen....
Zijn daar speciale matten voor?

2

Re: marsepein/fondant uitrollen

Hoi
Ikea bureaubeschermer Projs 4,49

3

Hoi,

Veel mensen rollen uit op deze:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ … pr%C3%B6js

Heb ik ook gedaan in het begin, geen suikerbakkerspoeder, crisco of wat dan ook (extra) meer nodig, plakt niet. Na het uitrollen kan je hem omkeren en boven je taart houden. Dan 'pel' je de mat eraf en kan je je marsepein/fondant mooi over je taart leggen.

Ik gebruik tegenwoordig de grote (50x60cm) groene non-stick board, een investering maar het meer dan waard.

Of doorzichtig tafelzeil, dat wordt volgens mij ook regelmatig gebruikt? Daar heb ik alleen geen ervaring mee, sorry.

4

Ik heb zelf een grote snijmat van de hobbywinkel met daaronder een stukje antislip mat.

www.CakeisforLife.nl
voor elke gelegenheid een taart

5

zie http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=188532 ?

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

Ik gebruik gewoon mijn tafelzeil. Niet doorzichtig ofzo, maar gewoon met n leuk printje  :D
Lekker groot oppervlak en plakt niet. Dus je hebt ook geen poedersuiker oid nodig.
Doekje erover na gebruik en weer schoon in de kast.
Heb er niets speciaal voor aangeschaft, mn kasten staan al propvol *tijd voor n voorjaarsschoonmaak*   :rolleyes:

7

Ik heb een grote mdf-plaat bekleed met doorzichtig tafelzeil.Op de plaat heb ik verschillende afmetingen cirkels getekend en dan heb ik precies de maat van de lap die ik nodig heb. Wil nog wel graag een non-stick bord maar dit werkt ook prima!

8

Ik heb een meter plastic tafelzeil (doorzichtig) gekocht en die in stukken geknipt.
Heb de maat van de ikea mat aangehouden en daar heb ik er dus twee van (van de rest heb ik andere maten geknipt )doe de marsepein of fondant erop dan de andere helft erop en rollen maar. Het werkt geweldig. Schoonmaken is ook een fluitje van een cent.
Ik heb bij 8 euro ervoor betaald.

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

9

@Sugar100.... dus je rolt tussen 2 zeilen uit?????
Klinkt ideaal....

Een fb-pagina om alles te showen/
www.facebook.com/LuckeyBakery

10

Gewoon uitrollen op een tafelzeiltje.

11

Ik heb ook de doorzichtig tafelzeil gekocht. (bij de marskramer minstens 10cm kan je kopen)

12

Luckey schreef:

Klinkt ideaal....

Het werkt echt perfect! :thumb:

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

13

Heb vandaag weer marsepein uitgerold op het pasgekochte doorzichtige tafelzeiltje. Ik had er vorige week op de 'verkeerde' kant cirkels opgetekend, zodat ik makkelijker de goede maat kan uitrollen. Dat ging perfect met mijn pvc-buis met einddoppen (die zorgen voor gelijke dikte (maar wel erg dun)). Voorheen pelde ik de marsepein eraf en drapeerde die dan over de taart, maar heb het nu anders gedaan, naar aanleiding van een tip hier ergens. Heb de marsepein met zeiltje en al boven op de taart gelegd en toen het zeiltje eraf gepeld. Ging ook perfect!
Ga denk ik maar eens bij de bouwmarkt kijken voor O-ringen, want de marsepein was nu zo dun, dat ik de verschillende lagen van mijn taart erdoorheen kon zien :) en was ook niet meer glad te draperen, omdat er geen 'rek' meer in zat, zeg maar.

14

sugar100 schreef:
Luckey schreef:

Klinkt ideaal....

Hoi,

Ik zag gisteren dit filmpje waarin deze dame haar fondant tussen twee matten uitrolt en alle voordelen hiervan benoemt  ;)  en had er bijna een willen bestellen, totdat ik me bedacht dat dat natuurlijk ook met doorzichtig tafelzeil kan! (al staan daar geen maten op...)

http://www.youtube.com/watch?v=rhvjtNG2wZ4

Gr.
Sandra

15 Laatst bewerkt door Isanne (27-10-2014 00:05)

..

16

Dat is echt een heel interessant filmpje!

17

Super idee. Ga ik uitproberen tijdens het maken van de moederdagtaart!

18

MamaSan schreef:
sugar100 schreef:
Luckey schreef:

Klinkt ideaal....

Hoi,

Ik zag gisteren dit filmpje waarin deze dame haar fondant tussen twee matten uitrolt en alle voordelen hiervan benoemt  ;)  en had er bijna een willen bestellen, totdat ik me bedacht dat dat natuurlijk ook met doorzichtig tafelzeil kan! (al staan daar geen maten op...)

http://www.youtube.com/watch?v=rhvjtNG2wZ4

Gr.
Sandra

Maar je kan dan misschien zelf de vormen er op tekenen

debbie

19

Esther68 schreef:

Ik heb een grote mdf-plaat bekleed met doorzichtig tafelzeil.Op de plaat heb ik verschillende afmetingen cirkels getekend en dan heb ik precies de maat van de lap die ik nodig heb. Wil nog wel graag een non-stick bord maar dit werkt ook prima!

Ik heb zelf zo'n non stick board, maar dit is inderdaad ook slim!

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart