1

Onderwerp: Plungers schoonmaken.. tips gezocht.

Laatst heb ik van iemand plungers over gekocht. Degene vertelde me dat ik ze alleen maar even een nachtje in heet water met wat afwasmiddel hoefde te leggen om ze schoon te maken. Helaas werkte dat niet, nog een nachtje weken verder en het "wonder"spul van de Wibra verder, zijn ze eigenlijk nog niet helemaal schoon. Ben ook al met een naald en een nieuwe tandenborstel bezig geweest.
Degene, waarvan ik ze overgenomen heb, gebruikte altijd Crisco om te zorgen dat de fondant makkelijk uit de plunger ging.

Heeft iemand misschien een goede tip om ze makkelijk schoon te krijgen? Heb gezocht maar kon geen tips vinden.

2

Re: Plungers schoonmaken.. tips gezocht.

Ik kan je helaas niet helpen. In mijn ervaring helpt een sopje inderdaad het best, omdat fondant toch oplost... zitten er nog stukken harde fondant aan, of is het verkleurd?

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

3

Als er echt overal fondant/marsepein zit, haal ik ze gewoon uit elkaar... Snap niet zo goed wat er niet gaat?

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

4

Inderdaad gewoon uit elkaar halen en in een sopje van water met afwasmiddel

Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

5

Er zit geen fondant tussen, maar opgedroogde Crisco volgens mij. Het plakt behoorlijk.

6

Crisco zou helemaal moeten smelten in heet water... Zelfs als het met bijvoorbeeld een siroop in aanraking is geweest zou heet water net magic moeten zijn...

In heet water met goed vetoplossend middeltje (afwasmiddel) en dan met een borstel eens goed schrobben?

7

Ik had ook al "geschrobd met de tandenborstel nadat ik merkte dat de afwasborstel veel te grof was en niet in de kleine kieren kwam.
Ik ga nu maar weer een nieuwe poging ondernemen met heet water en afwasmiddel.
Maar dank jullie wel voor de tips. :)

8

:think: welke plunger is het dan??

je kunt ze heel makkelijk uit elkaar halen door aan de plunger te trekken, dan springt er ook een veertje uit, dus effe opletten ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Hoi Carien,
Uiteraard had ik ze al uit elkaar gehaald. Het gaat om de butterfly plungers en de snowflake plungers. De Crisco zit overal, bovenop de plunger ( dus het handvat), op het relief, om de buitenrand van de plunger en onder het relief. Heb ze vanmorgen weer in heet water met afwasmiddel gelegd en straks weer even ververst. Het plakte echt heel erg na de eerste keer in het water en het is heel erg geel. Met een naald kon ik sommige stukjes crisco er wel afschrapen, maar lang niet alles helaas.

10

Ik vraag me zwaar af of er dus wel fondant en crisco op zit want beiden smelten in heet water!
En zoals jij al beschreven hebt hoe je ze geprobeerd hebt schoon te maken hadden ze allang moeten glimmen als nieuw.

Begrijp ik nou goed dat je ze vuil hebt gekregen?
Dat zou ik erg belachelijk vinden namelijk... :nooo

It's just a piece of cake

11

Ellen1981 schreef:

Ik vraag me zwaar af of er dus wel fondant en crisco op zit want beiden smelten in heet water!
En zoals jij al beschreven hebt hoe je ze geprobeerd hebt schoon te maken hadden ze allang moeten glimmen als nieuw.

Begrijp ik nou goed dat je ze vuil hebt gekregen?
Dat zou ik erg belachelijk vinden namelijk... :nooo

Ik vroeg me ook beide dingen af  :think:

12

:think:  :Y  :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Ik heb er zelf ook last van bij een tappit.
Het is zeker te weten crisco wat er tijdens het afwassen niet goed af is gegaan en nu is het opgedroogd en het is geel en plakt er heel erg aan. Ik heb al vanalles geprobeerd maar ik krijg het er ook niet af. En als je het met een naaldje probeerd dan zie je echt dat het mega plakt en bijna niet te verwijderen is.

Dus als iemand de gouden oplossing heeft hoor ik het graag!

Liefs, Zanoni

14

Zoals Zanoni het beschrijft heb ik het met een reliefmat ( een grote ) . Met geen mogelijkheid de Crisco eraf te krijgen , ziet er idd gelig uit . Gebruik hem dus ook niet meer , schadepostje van 20 Euro  :grr:

Carpe Diem !

15

Ja, ik heb ze vuil gekregen, maar had ze gezien en was ermee accoord gegaan. Ik dacht namelijk nog... een nachtje in heet water en ze zijn wel schoon. Maar helaas.....

16

ik weet niet of het helpt maar ik doe dat altijd met theeglazen ( die hebben op een gegeven moment een aanslag van de vaatwasser)
een nacht in heet water met steradent - tabletten.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

17

sil schreef:

ik weet niet of het helpt maar ik doe dat altijd met theeglazen ( die hebben op een gegeven moment een aanslag van de vaatwasser)

Als je dat niet in huis hebt, is een blokje afwasmiddel (voor de vaatwasser) een mooi alternatief... Gebruik ik wel eens voor theeglazen...

18

Ik zou schoonmaakazijn of amonia proberen, sterk ontvettend.
Wel in wat water oplossen en laten weken.

19 Laatst bewerkt door ireen123 (18-03-2012 20:15)

Dames probeer eens wat soda.
Gewoon ouderwets, heet water en een blokje van soda erin oplossen.
Plunger erbij.

Met soda, kun je zelfs aangebakken pannen schoon krijgen en vetvlekken uit de was, leidingen schoon enz  :D .
Het is het proberen waard, en ook goedkoop.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

20

soda gaat prima
amonia zou ik zeker niet doen

21

Zal morgen eens wat soda kopen!

Liefs, Zanoni

22 Laatst bewerkt door annick67 (18-03-2012 20:39)

Niet te lang in (te) heet water laten welem, daar kunnen je plungers van kromtrekken.....

Althans dat hoorde ik van een dame die laatst een tweede 'collectie' plungers kon aanschaffen nadat ze op aanraden van haar moeder de eerste 'ronde' ook in heet water had laten weken.......  :s

23

bij mij gaat het om een tapit. maar ik zal het in de gaten houden, thanks! :thumb:

Liefs, Zanoni

24

Gewoon zo'n fles dreft kopen en daar in weken. Ik krijg echt alles schoon met dat spul. Even voor alle duidelijkheid ik bedoel die dure zilverkleurige fles. Werkt perfect!!!

25

sil schreef:

steradent werkt trouwens ook prima om waterkokers en thermoskannen mee te ontkalken. Maar dat is een ander probleem dan in dit topic...

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...