ow dit heb ik ook eens gehad, vreselijk. Pas toen ik geen haast meer had om te bakken lukte het beter.
Pas gaan prikken als je de bisuit echt ruikt (dus niet alleen vlakbij de oven) Ik bak 25 min op 140 gr, 20 min op 160 en dan 15min op 175.
Daarmee bedoel ik een convectieoven met onder en bovenwarmte. Bij hetelucht moet hij koeler. Ik heb een grote ruime inbouwoven, denk dat als je een wat kleinere combi hebt dat je beetje op moet letten misschien zoals vanessa ook zegt.
De prikker doe ik er schuin in (pas als ik hem ruik, prik pas minimaal vanaf 10 min op 175gr)
Ik zorg ervoor dat waar ik erin prik het gat iets ruimer maak zodat ik eventueel de prikker niet afveeg met hem naar boven halen.
Ik voel ook nog op de korst. Als ik zachjes druk met mijn vinger moet hij echt terugveren en de afdruk moet er niet in blijven staan. Hij moet een beetje elastisch voelen en redelijk stevig ook.
Biscuit is niet snel te droog, zeker niet als je hem nog even een paar uurjes in een pedaalemmerzak in de vriezer gooit. Dat scheelt echt een hoop qua malsheid.
De 30cm biscuit hoor je normaal met een heating core te bakken omdat hij anders niet gaar wordt.....
Ik hoop dat het je lukt, langzaam de temp omhoog en pas eruit als je er echt zeker van bent. Dus niet per se als hij klaar is qua minuten op de verpakking.....
Meestal laat het biscuit ook los van de zijranden als hij goed gaar is, daar kan je het ook aan zien.
Ik vet in met roomboter op kamertemp (maakt verschil met uit koelkast kwam ik laatst achter) en daarna bebloemen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik leef met je mee
Sorry voor de lange lap tekst