1

Onderwerp: Fondant barst op de randen, alleen bij zelf kleuren.

Meestal neem ik voor gemak, voorgekleurde fondant.  :o  Vandaag een leuke taart gemaakt met americolor electric green. Dus zelf gekleurd.

Nu was me al vaker opgevallen, dat de fondant tijdens het bekleden barstjes vertoond, dit heb ik niet wanneer de fondant al gekleurd gekocht is.

Meer mensen die hier last van hebben?

Ik heb echt goed gekneed, getrokken etc etc.

Beter verwend dan verwaarloosd
       "Esmee 11-12-2007"

Re: Fondant barst op de randen, alleen bij zelf kleuren.

Ik bekleed met marsepein. Maar merk wel bij de decoraties van fondant dat  er snel scheurtjes en soort droge plekjes op komen...

3

goed gekneed :think: hoe lang?

en getrokken....?? geen idee wat je bedoeld, maar kan het zijn dat er daardoor teveel lucht (=droogte) bijkomt?

Ik kleur alles zelf (meestal marsepein, maar ook fondant), maar heb dat niet :nooo
Effe 3 keer rondduwen, dan plat stampen, kleur erover verdelen (kleine vlekjes overal verdeeld), oprollen, platduwen, oprollen, platduwen enz; dan is het zo gekleurd :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Met trekken bedoel ik, goed kneden en dan uit elkaar trekken, weer kneden en weer uit elkaar trekken. Zo pakt de fondant de kleurstof goed. En met goed kneden bedoel ik een minuut of 10-15..

"Esmee 11-12-2007"

Met iedere keer uittrekken komt er veel lucht bij je fondant, waardoor hij sneller kan uitdrogen.
Beter kun je proberen de fondant zo compact mogelijk te houden en na het kleuren even een uurtje laten rusten (goed ingepakt!!)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

6

Suuz.. Bedankt voor de tip.  Toch best wat tegenstrijdige adviezen op het forum. :s

"Esmee 11-12-2007"