1 Laatst bewerkt door MirJamie (11-03-2012 15:32)

Onderwerp: zwarte fondan word paars

hoi.

ik heb jullie hulp nodig.
heb zelf al wel even gezocht maar niet gevonden.
ik heb vanmorgen witte fondant zwart proberen te kleuren met wilton black. maar het word vies paars.
heb vrij veel zwart gebruikt ( vond ik zelf)
heb het nu ingepakt weggelegd, het word wel wat donkerder maar het blijft paars.
hoe krijg ik het toch echt zwart?

groetjes miriam

2

Re: zwarte fondan word paars

Helaas, zwart voorgekleurd kopen.

Sommige zwart wordt groen, sommige paars...

sommige geven als tip een ander bepaald merk (even via zoekfunctie zoeken), maar die heb ik ook geprobeerd en wordt bij mij donkergroen.

Zwart doe ik alleen nog voorgekleurd.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

3

Ik weet niet hoe je fondant heel zwart krijgt , want ik koop het voor gekleurd. Aangezien ik het al een ramp vond om marsepein zwart te kleuren. Dit is wel gelukt met extra black geloof ik ook van Wilton of was het toch een ander merk :think:. Ik weet wel dat je heel veel kleurstof nodig hebt. Misschien toch even laten rusten en verder kijken. Sorry een betere tip heb ik niet. Ik hoop dat het goed komt!

groetjes Marlies

4

Extra black is van Sugarflair.... ;)

uiteindelijk wordt het wel zwart maar echt met een paarse gloed inderdaad (heb ook wilton)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

6

bedankt voor jullie reactie's!
probeer nog wel even nog wat meer zwart erbij in te doen en laten rusten, mischien dat het morgen zwarter is.
en anders idd voorgekleurde zwart kopen.
zal ik deze paars voor wat anders gebruiken.

7

Of voorgekleurd kopen of Extra Black van Sugar Flair gebruiken  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

8

Dan heb ik al een paar keer geluk gehad, mijn zwart word wel echt zwart. Gewoon met wilton. Ik kneed het wel in de bakmachine misschien komt het daardoor
http://i1034.photobucket.com/albums/a424/verwendys/mijn%20taartjes/IMG_2566.jpg

9

@verwendy66: dat is idd zwart, ik heb wel heel lang zitten kneden met de hand, ik heb ook een kitchenaid zou ik het daar in kunnen doen? ( zonder dat die ook zwart word).

gisteravond toen ik er nog wat zwart bij wou doen had ik een sprankje hoop het zag er donkerblauw uit en tijdens het kneden een beedje grijzig.

maar hellaas het extra zwart erbij heeft niet geholpen vanmorgen toen ik keek was die donker paars.

ik geef het op, ik koop wel een kant en klare zwart.

10

Ik zou het niet durven in de kitchenaid, ik weet ook niet of die dat aan kan. En er zit best wat kleurstof in bij mij, ik denk een halve theelepel op 500 gram ( misschien zelfs wel een beetje meer)

Toch balen dat dat dan niet goed lukt en je de kleur moet kopen

11

Toevallig had ik dezelfde probleem afgelopen zaterdag. Ik moest grijs hebben en het werd lila, heel raar. Volgens mijn man ligt het aan de samenstelling in de fabriek, misschien dat wij dezelfde productiedatum hebben ?
Pas bij heel veel zwarte gel erbij doen wordt het gelukkig wel zwart, maar wat een werk !

Ik maakte eerst zelf fondant, daar werd het wel zwart. Maar nu gebruik ik Satin Ice en nu wordt het grijs als ik ongeveer een half potje Wilton er door gooi. Dus heb nu ook voorgekleurd gekocht!

13

ik denk ook dat het licht aan de fondant of marsepein die je gebruikt.
ik heb nu de fondant van de jamin gebruikt.
heb ook nog een emmer satin ice staan en weet nu dat ik het daar niet bij hoef te proberen  :)

koekenbakkerBrinky schreef:

Ik maakte eerst zelf fondant, daar werd het wel zwart. Maar nu gebruik ik Satin Ice en nu wordt het grijs als ik ongeveer een half potje Wilton er door gooi. Dus heb nu ook voorgekleurd gekocht!

Dat komt doordat Satin Ice veel fijner van structuur is. Andere soorten fondant zijn vaak wat korreliger en dan heb je minder kleurstof nodig. Ik heb namelijk hetzelfde ondervonden :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

15

Ik kleur mijn witte fondant eerst naar bruin en daarna pas naar zwart. De kleur wordt dan wel mooi zwart (tijdens het werken is hij donker grijs, maar als ik hem laat rusten wordt het weer zwart).
Misschien heb je hier iets aan!

Een mooie taart opeten is geen zonde, laten bederven wel!

16

Hier zijn al meerdere topics over geweest :Y

Volgens mij is de eindconclusie steeds dat het aan het merk fondant ligt  :rolleyes:

Ik gebruik RegalIcefondant en Wilton black en dat wordt echt hartstikke zwart hoor :Y
(hoewel ik het meest Zeelandia marsepein gebruik; daarin wordt het ook zwart)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

17

Emsel schreef:

Ik kleur mijn witte fondant eerst naar bruin en daarna pas naar zwart. De kleur wordt dan wel mooi zwart (tijdens het werken is hij donker grijs, maar als ik hem laat rusten wordt het weer zwart).
Misschien heb je hier iets aan!

dank je, zal ik dit eens proberen