1 Laatst bewerkt door RenskeR (08-03-2012 20:19)

Onderwerp: Zou je op deze manier ook smaak kunnen toevoegen?

Ik vroeg mij af of dit kan:

ik heb vorige keer prosecco botercreme gemaakt was erg lekker, maar wil nu eens wat anders.
Nu dacht ik dit heb ik gedaan door grotendeels water te vervangen voor prosecco (steeds proeven tot hij echt lekker was).....

ik vroeg mij nu af kan je dit ook met bv appelsap of cassis of taksi sap of cola of wicky enz. enz.

en de botercreme smeerde heel rot af aan de buitenkant, daarom heb ik uit eindelijk de choco slagroom gepakt want dat smeerde veel beter, niet wetende dat dit niet kon met het effect dat mijn fondant ging smelten, ramp al om... Dus dat doen we niet meer, maar hoe krijg ik die bc dat beter smeerbaar, was toen trouwens gewoon 1:1 verhouding, nu heb ik de funcake mix, zou het dan beter gaan?

Groetjes Renske

2

Re: Zou je op deze manier ook smaak kunnen toevoegen?

1:1 wordt beter smeerbaar als je de boter eerst heel lang luchtig mixt en dan de gezeefde poedersuiker erbij en dan weer minimaal 5 minuten mixen.
Funcake mix maak je aan met o.a. water en is dus ook niet geschikt om mee af te smeren.

3

Afsmeren met de mix wordt hier overal afgeraden, ook ivm met smelten. 1:1 kan wel, al dan niet met een smaakje erbij  :Y

De botercreme van de mix kun je inderdaad met van alles ipv water aanmaken. Ik doe het wel eens met (deels aangemaakte) ranja, aardbeientova (zo uit de fles) ipv van water is echt heeeeel  :9  :9  :9 en heb het ook al een keer met (aangelengde) safari gedaan  :P Viel ook enorm in de smaak  :Y

Wat cola gaat doen weet ik trouwens niet hoor  :think: Maar voor de rest zou ik zeggen: lekker experimenteren en deel je ervaringen  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

bedankt, bedankt hier heb ik wat aan!! idd dat dacht ik vaag in mijn achterhoofd al te herinneren, van die mix maar dacht vraag het toch...
maar water ja daar stond ik niet bij stil, dus dat had ik kunnen weten.

Ga ik zekers doen, niet perse met cola want dat lus ik niet, lolzzz. Maar  wel met verschillende smaken sapjes, ben benieuwd, en ik moet dus een deel opzij laten om daar echt 1:1 van te maken en flink lang luchtig door mixen, misschien dat het dat wel is dat ik het te kort doe.

Overigens zou het koolzuurhoudende van cola niet tegen moeten werken in prosecco zit toch ook koolzuur, dacht ik? En dat ging ook goed. Ik krijg ook nog al eens kant en klare cupe cake pakketjes toe geschoven, hier zitten vaak ook smaakpoeders bij, maar het recept is bijna altijd met slagroom en daar houd ik niet zo van, vorige keer geprobeerd door de bc te doen en dat smaakte prima;-)

Overigens dit keer zijn de de toeven recepten met roomkaas, wat is dat? kon het helemaal niet vinden in de winkel, heet het anders?

Groetjes Renske

5

Beste RenskeR,

Ik maak ook wel eens botercreme met smaak.

Ik gebruik daarvoor JOLA-essence. Dat kun je kopen bij de Surinaamse of Indonesische toko. Het voordeel is dat de essence op olie-basis is en dus goed mengt met de boter. Het zit in kleine glazen flesjes, meestal te vinden bij de bakmiddelen.

Het nadeel van andere toevoegingen als sap ed. is dat de botercreme niet luchtig of te vochtig wordt en door kan slaan op je biscuit.

Let wel op want het is een concentraat dus erg sterk van smaak. Denk in druppeltjes!!

Je kunt ook twee of drie druppeltjes toevoegen aan je biscuitmix. Erg lekker, de kokos is een aanrader.

Heel veel succes,

Hartelijke groeten BB