1

Onderwerp: Fondant gescheurd tijdens bekleden

Hallo allemaal...

Ik heb mijn taarten met roll fondant bekleed. Elke keer als ik hem gerold heb, en daarna meteen op mijn taart doe, is die meteen gescheurd aan de randen. Eerst gebruik ik dusting sugar om mijn werkplek te bedekken, fondant scheurt vreselijk die wordt ook nog super droog. En daarna probeerde ik de maizena, ook niet goed. Later smeer ik crisco op mijn werkplek, 't lukt mij ook niet. Ik krijg altijd scheuren op het randjes, dan viel die fondant gewoon naar beneden door de scheuren... Ik heb denk ik honderden filmpjes op het internet/youtube gezien. Maar ik krijg hem noooooooit voor elkaar :nooo . Ik heb hem volgens mij al dik genoeg gerold ongv. 0,5 cm. Een maal als ik die fondant op mijn taart krijg, moet ik de scheuren opsmeren met crisco om de scheuren toch onzichtbaar te maken, maar dat hoort toch niet altijd gescheurd te zijn??? Zo.... frustrerend is dat  :grr: . Hebben jullie misschien tips voor mij? HEEEELLLLPPPP!!!!

2

Re: Fondant gescheurd tijdens bekleden

Heb je het echt goed doorgekneed? Het moet ongeveer de temperatuur van je handen hebben. Zeiden ze bij een workshop.
Ik heb er ook een keer last van gehad en dat kwam, omdat ik niet zo slim was en bloem gebruikte voor eronder.
Ik heb nu een bureaumat bij ikea gekocht en daar hoef je geen poedersuiker/crisco of wat anders te gebruiken. Het blijft er niet aan plakken! Misschien is dat een tip?

3

Hoi Lizaa,

Ja... ik heb m goed door gekneed. De fondant die ik gebruik is van "FunCakes''. Ze zijn al vrij zacht. Lichaamstemperatuur... dat zou ''t ook wel kunnen zijn... Maar als je de fondant te lang doorkneed, worden ze juist dan niet hard en korrelig?

Hmmm... goede tips over de bureaumat. Ik moet eens een keer naar de Ikea denk ik. Dankje Liza!

4

Ik gebruik zelf ook de fondant van funcakes. Wanneer hij juist een tijdje ligt wordt hij hard en korrelig.
Misschien volgende keer toch meer kneden tot lichaamstemperatuur.
En ik heb het idee dat hij ook droger wordt van gebuik van poedersuiker enzo. Dus die mat zou een oplossing zijn.

Succes ermee!  :)

5

Het is trouwens een best grote bureaumat en hij is doorzichtig.. Dan kun je hem beter vinden denk ik ;)

6

Super bedankt Lizaa!
Ik zal voortaan probereen om toch iets langer door te kneden.
En de mat.... ga ik zo snel mogelijk halen  :Y .

Inderdaad lekker lang doorkneden en spierballen kweken.. Dat scheelt echt een slok op een borrel.
En verder de fondant naar boven toe op de wand duwen i.p.v. naar beneden toe wat je zou verwachten.

8

Ik had ook wel eens last van scheuren in mijn marsepein en fondant.

Ik heb een aantal tips die ik zelf hanteer:

Heel goed doorkneden tot de marsepein of fondant handwarm is, is inderdaad zo. Als je moeite hebt zo'n grote bonk te kneden kun je ook vijf of tien kleinere stukken kneden en langzaam samenvoegen tot een bonk. 

Rol ik de Marsepein na het kneden niet meteen uit, dan leg ik mijn marsepein altijd 'warm' weg. In een dichte pedaalemmerzak en ik wikkel er een theedoek omheen. Dan blijft het handwarm.

Ik heb de Witon Fondantmat aangeschaft, erg handig. De maat voor het uitrollen van je marsepein staat erop en met een beetje vocht eronder (plantenspuit) plakt ie als een huis aan je werkblad. Poedersuiker of Crisco hoef ik dan niet te gebruiken.  Pas wel op: niet teveel vocht onder je mat. Door het uitrollen druk je het vocht onder je mat vandaan en krijg je misschien water in je marsepein, en dat gaat echt niet samen!

En...bij de bouwmarkt heb ik een stukje witte afvoerpijp gekocht. zo'n 50 centimeter. Als ik mijn marsepein heb uitgerold, gebruik ik die om de marsepein voorzichtig op te rollen en zo over mijn biscuit te leggen.
Je verdeelt dan heel goed het gewicht van je plak marsepein of fondant over de hele breedte van de rol en voorkomt scheuren bij je vingers doordat je het op enkele punten vasthoudt.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt. Heel veel succes en houd moed! Oefening baart kunst!

9

Het kan ook zijn dat je met het er opleggen van de fondant je handen/armen toch wat uit elkaar trekt en zodoende de fondant wat dunner maakt.
De fondant niet wrijven maar zachtjes tegen de taart aanwerken is het devies.
Succes en blijf oefenen.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Ik had dat funcakes ook altijd...gek werd ik er van!
Nu gebruik ik in2bake en dat werkt perfect. Nou denk ik dat een halve cm dik ook wel erg dik is, door de zwaarte trek je er scheuren in...Succes!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten