1

Onderwerp: Strik maken van gumpaste?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze vraag nog niet eerder is gesteld, maar kan hem echt niet terugvinden...
Overal lees ik dat een strik gemaakt moet worden van fondant gemengd met tylose, niet van marsepein of marsefond en een enkele keer lees ik dat de strik gemaakt wordt van gumpaste, maar dit is dan de strik-strik en niet de lussen strik volgens de how to van Lara M.

Mijn vraag is dus, kan je een lussenstrik ook maken van gumpaste en werkt het dan hetzelfde als van fondant met tylose, of wordt hij hierdoor misschien harder? Heb hem nog nooit gemaakt en wil hem volgende week gaan proberen op een taart.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2

Re: Strik maken van gumpaste?

Ik heb 'm wel eens met gumpaste gemaakt.. Werkte prima hoor!

Anders gewoon deze week even gaan freubelen en kijken of het voor jou lekker werkt.. Maak je een mini versie oid.

3

Dankjewel voor je antwoord! Maakte gumpaste of fondant met tylose nog verschil voor jou?
Of weet iemand wat het verschil is? Ben eigenlijk wel benieuwd! Heb zelf het idee dat je gumpaste dunner uit kan rollen, klopt dat?

Heb helaas niet zoveel tijd om mini versie meer te maken, werk nl. 4 avonden en overdag ook druk met de kids en nog werken, dus wou mijn eerstvolgende moment gaan gebruiken om de "echte" strik te gaan maken!

Hoop nog een antwoord te krijgen op mijn nieuwe vragen en anders ga ik het gewoon met gumpaste proberen!

4

Gumpaste kan je idd een stuk dunner uitrollen, plus dat het veel sneller, beter en harder uitdroogt.
Heeft ook veel minder last van de luchtvochtigheid dan fondant..

Persoonlijk vind ik gumpaste net iets fijner werker, al scheelt het niet veel..

Hoop dat je er wat aan hebt!

(en ik ken het met drukte en kids  :rolleyes: hihi)

5 Laatst bewerkt door bycie (07-03-2012 14:00)

Hier heb ik zeker iets aan, maar mijn vraag is dan: waarom maakt bijna iedereen strikken van fondant met tylose en niet met gumpaste?

Maar ik ben eruit, ga hem met gumpaste maken en laat het resultaat zien als hij klaar is (maar duurt nog ff want de taart is voor 16 maart).

Nogmaals bedankt!

Zie trouwens net op jouw facebook pagina ook een hele mooie (gouden) strik staan, waar is die van gemaakt ;-)?

6

Ik denk dat lang niet iedereen gumpaste in huis heeft en wel een potje tylose?

~ Never waste a good crisis... ~

7

Haha, ja dat kan natuurlijk ook ;-)! En ik zat later te denken, misschien breekt een strik van gumpaste sneller, of zal dat wel meevallen?

Jultie schreef:

Ik denk dat lang niet iedereen gumpaste in huis heeft en wel een potje tylose?

En daarom maak ik ook altijd de gumpaste zelf, hiervoor gebruik ik de makkelijke versie (zie recepten hiernaast) die ingredienten heb ik altijd wel in huis.

9

fondant is een stuk goedkoper dan gumpaste, maar zelf vind ik gumpaste ook het lekkerst werken, dan heb ik helemaal geen tylose nodig! en bij tijdgebrek is gumpaste DE oplossing omdat deze heel snel uithard!

10

Ah, dat zal ook meespelen. Het kan dus echt met allebei!
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Heb trouwens gelijk van iedereen even de website bekeken, wat een prachtige taarten!!!!! Leuk om te zien wat voor creativiteit je kwijt kan in het taarten maken!

11

bycie schreef:

Hier heb ik zeker iets aan, maar mijn vraag is dan: waarom maakt bijna iedereen strikken van fondant met tylose en niet met gumpaste?

Maar ik ben eruit, ga hem met gumpaste maken en laat het resultaat zien als hij klaar is (maar duurt nog ff want de taart is voor 16 maart).

Nogmaals bedankt!

Zie trouwens net op jouw facebook pagina ook een hele mooie (gouden) strik staan, waar is die van gemaakt ;-)?

Op de eerste vraag, is idd omdat niet iedereen gumpaste standaard in huis heeft omdat het ook duurder is en het dus wel gewoon kan met fondant & tylose.. :)

De zwart gouden strik is wel van fondant.. Was toen door m'n gumpaste heen ;) Maar qua tijd had ik dus net zo goed naar de winkel kunnen gaan en van gumpaste kunnen maken.. Was ie nog sneller droog geweest ook..  :9

12

Gumpaste kan je wel dunner uitrollen, maar daardoor worden je lussen ook kwetsbaarder.
Zelf maak ik mijn strikken meestal van fondant met tylose, maar
half fondant/half gumpaste werkt trouwens ook fijn.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

13

Hoi Boska,

Als je half gumpaste/ half fondant doet, hoef je er dan geen tylose bij te doen?
En je kan gumpaste toch ook wel gebruiken als je het dikker laat? Dan hard het neem ik aan ook wel goed uit toch?