1

Onderwerp: Biertje?

Werkelijk alles ging in het begin mis bij deze taart, alles wat ik al zeker 20x gedaan heb en nooit mislukt, misllukte  :/ , gelukkig is alles nog goed gekomen en is er volgens mij in het eindresultaat niets van te zien (of te proeven  :D ).

Ook voor het eerst gegoten met isomalt, ik heb me suf gelezen hoe ik belletjes eruit krijg, maar het is niet gelukt, de mal was ook niet helemaal goed en er zitten veul belletjes in, maar ik denk toch dat ik de enige ben die die nadelen ziet (hoop ik dan maar)

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden  :Y

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RFHWEDS4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TLHWR3NW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W4K8TRJS-1.jpg

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

2

Re: Biertje?

Erg leuk ! Kun je trots op zijn !

3

Ik vind hem prachtig hoor!!

'Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt'

4

Heel gaaf! Jammer om op te eten. Enneh, belletjes horen toch in bier :Y  :Y

5

wat gaaf zeg en harstikke goed gelukt :thumb:

Super tof en in dit geval horen er zelfs belletjes te zitten. :lol:

7

Vind die belletjes het net "af" maken :D Super leuk idee trouwens!

Ik vind hem super gedaan!!!

onwijs leuk!

voor de glutenvrije taarten!

10 Laatst bewerkt door Carien (09-03-2012 12:55)

:thumb: helemaal goed en mooi :Y

:think: waar smaakt deze biertaart naar? O-)  ;)

:think: hoe maak je nou zo'n mal dan? :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Dank jullie wel voor de leuke reacties :)

@Carien: Deze biertaart smaakt naar chocolade en caramel  :9  (ok, past niet echt bij bier, maar wel errug lekker!)

Hoe ik de mal heb gemaakt:

Ik heb een flesje Duvel gekocht (wat een verrassing...)
en een posterkoker (bij de V&D te krijgen, was nog een aardige zoektocht)
en vloeibare (voedselveilige) siliconen bij http://www.siliconesandmore.com/product … r-kit.html

en toen heb ik daar het volgende mee gedaan:

- een rondje fondant ter grootte van de onderkant van het bierflesje
- het bierflesje daar stevig indrukken en het restfondant weghalen aan de zijkanten (de fondant aan de onderkant zorgt ervoor dat de onderkant helemaal dicht is en er geen siliconen onder het flesje kunnen lopen)
- de posterkoker heb ik op maat gesneden (ongeveer 4 cm hoger dan het bierflesje) en een vulstreepje aan de binnenkant gezet (ongeveer 1,5 cm hoger dan het bierflesje)
- de binnenkant van de posterkoker heb ik ingesmeerd met crisco (als je dit niet doet komt je mal niet los van de koker, omdat karton poreus is)
- de koker heb ik om het bierflesje heen gezet, zodat de ruimte tussen beide ongeveer overal even groot was
- de koker heb ik rondom 'vast gezet' aan het blad met fondant (ook weer om te zorgen dat er geen lek is aan de onderkant, en om te zorgen dat het geheel niet verplaatst)
- de vloeibare siliconen gemengd (A+B 1:1) en tussen het flesje en de koker gegoten (dunne straal om luchtbelletjes in de siliconen zo veel mogelijk te voorkomen)
- ongeveer een uur laten uitharden
- de posterkoker in een rechte lijn van boven naar beneden doorgesneden en van de siliconen los gehaald
- de mal ook van boven naar beneden in een rechte lijn doorgesneden (en de bovenkant voor de helft in dezelfde lijn gesneden)
- het flesje uit de mal gehaald
- de mal 1,5 uur op 100 graden in de oven gedaan om uit te gassen

Daarna...

- isomalt gesmolten en bruin gekleurd
- de posterkoker weer om de mal gedaan (goed tegen elkaar aandrukken zodat de snijnaad van de mal weer aansluit) en dichtgeplakt met stevige tape.
- de mal op zijn kop boven op een pot pindakaas gezet om makkelijker te kunnen gieten
- de hele mal vol gegoten met isomalt
- en daarna weer leeg laten lopen
- goed laten uitdruppelen en als ie niet meer echt druppelt te 'draden' van de onderkant afsnijden zodat de onderkant recht is
- even laten uitharden (duurde echt niet lang, ik heb m misschien 20 minuten laten staan)
- de koker weer los halen
- de mal van het flesje afhalen

en stiekem was ik best wel trots op het resultaat, cker omdat het de 1e x was dat ik dit deed.

Maar het is dus wel een tijdrovende en zeker geen goedkope bezigheid en eigenlijk moet je dus alleen maar mallen maken die je heul vaak gaat gebruiken...

ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, er staat ook een hele goede how-to op cake central http://cakecentral.com/tutorial/how-to- … gar-bottle

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

12

Ik vind 'm tof !!

Een tructje voor de belletjes trouwens.. Proberen van zo hoog mogelijk je isomalt te schenken.. Zodat het in een mega dunne 'stroom' er in komt.. Door de vorming en de stroming raak je de kleine belletjes dan meer kwijt..
Dus echt een centimeter of 40 boven je mal gaan schenken...