1

Onderwerp: Help. Fondant sligro gluten/lactose

Ik moet voor donderdag een glutenvrije en lactosevrije taart maken (mijn eerste opdracht! :|).
Het biscuit heb ik al gebakken met de schar c mix en morgen vul ik hem met minus-l slagroom en verse aardbeien. Afsmeren doe ik met wajang botercreme. Dit is wel goed dan toch?

Maar ik bedenk me net dat mijn fondant wel eens niet geschikt zou kunnen zijn.. Ik heb hier nog 1,5 kilo fondant van sligro eigenmerk staan. Weet iemand of deze gluten én lactosevrij is? Ik zou eventueel de ingredienten lijst over kunnen tikken, mocht iemand het dan weten.

Ik weet dat funcakes in ieder geval geschikt is, dus die zou ik eventueel ook kunnen halen, maar liever niet natuurlijk.

Alvast bedankt!

Re: Help. Fondant sligro gluten/lactose

hoihoi,
de fondant van eigen merk is glutenvrij. of hij lactosevrij is weet ik niet. ik zie alleen dat j hebt staan dat je nog 1.5 kilo hebt. dus hij is open geweest? denk dan aan de kruisbesmetting. dus moet je een nieuwe pot kopen/open maken.

hopelijk kan iemand anders nog antwoord geven op de vraag of hij lactose vrij is of je moet hier de ingredienten neerzetten. dan kan ik meekijken.

voor de glutenvrije taarten!

3

Volgens mij is hij ook lactose vrij, kijk eens bij ingrediënten of er melkpoeder tussen zit.

4

De ingredienten zijn: suiker, glucosestroop, plantaardig vet (palmpit en palm), bevochtigingsmiddel; E422, verdikkingsmiddelen; E415, E466, emulgator (soja); E417, E322, aroma, conserveermiddel; E200, voedingszuur; E330

Voor zover ik hier dan verstand van heb bevat het geen lactose.. Maar ik ken ook niet álle E's.

Ik heb nog een emmertje van 0,5 kg en een dichte van 1,0 kg. Ik bak niet zoveel, dus koop geen grote emmers. Maar bedankt voor de tip! Ik bak wel vaker glutenvrij, maar diegene heeft het niet heel erg. Misschien degene waarvoor deze taart bestemt is juist wel.

In ieder geval bedankt! Zo ben ik er toch weer een stuk geruster op.

5 Laatst bewerkt door glutenvrijtaart (06-03-2012 15:40)

hij is glutenvrij.
E322 kan ook gluten bevatten. die is bij ons heel wisselend. mijn schoonmoeder kan het wel verdragen, maar mijn man niet. dus bij klanten zorg ik dat het ook vrij is van E322. nu weet ik alleen uit informatie opvragen dat deze E322 van mais komt ;) dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

volgensmij is hij ook lactose vrij maar durf ik niet zeker te zeggen. (dat bak ik eigenlijk nooit ;))

voor de glutenvrije taarten!

6

voor de e nummers kijk ik altijd op de volgende site

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm

boven in kun je alle e nummers vinden.
groertjes jacco