1

Onderwerp: Amerikaanse cake/ spongecake?

Lieve mensen,

ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Sinds kort maak ik taartjes voor vrienden en familie. Volgende week mag ik een taartje maken voor een meisje van 5 jaar. Voorheen bestelden de familie altijd bij 'planet cake' in rotterdam.
Nu is de vraag of ik ook zo'n taart wil maken. Ik heb ooit deze taarten geproefd en dit is niet de standaard biscuit taart die ik normaal gesproken maak. op de site staat dat de taarten van 'amerikaanse cake' gemaakt worden. Ze zijn niet gevuld en de cake lijkt erg sponzig...als je begrijpt wat ik bedoel.
Ook vond ik de cake veel steviger dan ik gewend ben van een gewone cake. Nu heb ik alvast even op internet gekeken en kom wel wat recepten tegen van amerikaanse cake of spongecake. Maar ik vraag me nu wel af of dat dan is wat ze bij die winkel gebruiken voor de taarten.
Heeft iemand enig idee wat het precies is en welk recept ik moet hebben?
Het gaat dus om 'amerikaanse cake' die er behoorlijk sponzig uitziet en daarbij vrij stevig is.
Help!!!

Groetjes Nicole

2 Laatst bewerkt door djehr (04-03-2012 18:52)

Re: Amerikaanse cake/ spongecake?

In Amerika wordt heel vaak pound cake gebruikt. Hier op de site staat ook het recept dat Buddy van Cakeboss altijd gebruikt. Zal even voor je zoeken...

Spongecake van cakeboss:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=93034

4 eieren
400 gram suiker
5ml vanille
235ml volle melk
60 gram boter
250 gram bloem
10 gram bakpoeder
snufje zout

Klop de eieren 4 minuten met de hand mixer of keukenmachine.Voeg dan de suiker toe en blijf mixen voor 4-5 minuten tot het licht en luchtig is dit moet je echt doen dat is het geheim van de cake.Voeg dan vanille toe en roer op de laagste stand tot alles vermengd is.
In een andere kom zeef je de droge ingredienten.En voeg dan ei,en suiker toe op lage snelheid net dat ze samengevoegd zijn.In een pannetje de melk en boter op lage stand verwarmen en als de boter is gesmolten bij het beslag doen en weer rustig door elkaar mengen.
De hoeveelheid is voor 2 bakpannen van 20 cm groot.Dus 1 kan er eventueel de vriezer in.

3

Re: Amerikaanse cake/ spongecake?

Dankjewel!

Nu hopen dat het ook die cake is die ik bedoel haha. Ik had ook recepten gezien waarbij de eierdooiers en het eiwit apart van elkaar geklopt worden tot het helemaal luchtig is.
Ben benieuwd!

groetjes