1

Onderwerp: invriezen zonder stress :-)

Ha allemaal,

ben nog zeer onervaren, maar heb inmiddels 3x een marsepeintaart gemaakt voor de verjaardagen van mijn zoontjes. Nu is mijn zoontje a.s. zaterdag weer jarig en eigenlijk wil ik heel graag weer een marsepein taart van Cars maken, alleen werk ik woensdag, donderdag en vrijdag. Kan ik de taart dinsdag helemaal maken en dan invriezen. Ik vind het namelijk zo'n gestress om het in 1 avondje te moeten doen. Ik krijg dat gewoon niet goed voor elkaar. Of hebben jullie nog andere tips?

Alvast bedankt

2

Re: invriezen zonder stress :-)

Hoihoi,

ja hoor dat kan prima. Je kunt ervoor kiezen om alleen het biscuit in te vriezen, het biscuit met vulling in te vriezen, of zelfs de taart al helemaal gedecoreerd met marsepein in te vriezen. Wat je wel moet doen is een zak of taartdoos om de taart in de vriezer, dan blijft ie goed en mooi.
Als je de taart hebt ingevroren zou ik m wel ongeveer 24 uur van te voren uit de vriezer in de koelkast zetten en ongeveer een half uur nog even uit de koelkast. Tenzij er vulling inzit die niet uit de koelkast mag, dan gewoon in de koelkast laten.
Succes ermee!

Groetjes Nicjebeer

3

Ik zit hier met het zelfde probleem  :s  Maar nu heel je taart met marsepein al in te vriezen.... Maar als je je biscuit in vriest hoelang op voorrand moet je die er dan uit doen voor te vullen?? en kan je de vulling ook al maken en invriezen?? bijvoorbeeld: krieken, appel kaneel

4

Als je alleen het kapsel invriest, en dat doe ik eigenlijk altijd een nacht lang voordat ik m ga vullen, dan is ie meestal al werkbaar na een half uurtje uit de vriezer. Het biscuit is dan nog lekker koel en stevig waardoor het snijden veel makkelijker gaat dan wanneer het kapsel helemaal ontdooid is.
Sommige mensen zeggen dat je daarna de taart niet meer moet invriezen omdat dat de smaak niet ten goede komt of dat het niet goed is voor de hygiene.
Dus kies ervoor om of alleen je biscuit in te vriezen, of het biscuit met vulling, of de hele taart gedecoreerd en al. (de laatste moet dus wel veel langer ontdooien he!)

groetjes!

Het invriezen van een gedecoreerde taart;

Dit kan bijna altijd, hangt wel een beetje af van de vulling maar de meeste standaard vullingen kunnen prima ingevroren worden. Plaats de taart in een taartdoos of in een pedaalemmerzak in de vriezer.

Het ontdooien van een gedecoreerde taart;

Haal de taart 24 uur van te voren uit de vriezer en plaats deze in de koelkast, in de verpakking zoals hij in de vriezer stond, dus met doos of zak. De laatste paar uur voor consumptie laat je de taart buiten de koelkast opdrogen. De marsepein of rolfondant worden namelijk nat door condens. Als je hier niet aankomt en de taart gewoon met rust laat die 24 uur, is er niets aan de hand en droogt de taart gewoon op.

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

6

Allemaal heel hartelijk bedankt!! Ik kan nu zonder stress mijn verjaardagstaart gaan maken :-)
Nu nog even ideeen opdoen hier op de site  :P