1

Onderwerp: veel poedersuiker....

hoi iedereen !

vandaag heb ik het boek van de hummingbird bakery gekocht. Geweldige recepten. Maar wat me opvalt is dat bij de toppings er super veel poedersuiker in zit ter vergelijking van boter/ roomkaas, borige keer kwam er een hele erge poedersuikersmaak. Vond ik vreselijk vies. Kan ik misschien een beetje poedersuiker vervangen door bloem (iets van 50 gram) zodat er geen overheersende poedersuiker smaak is ?

Groetjes Martjan

Smart critiques, Stupid creates

2 Laatst bewerkt door SugaHolic (03-03-2012 21:58)

Re: veel poedersuiker....

Nee, geen rauw bloem gebruiken! Dat verteer je niet zo makelijk dus kun je er buikpijn van krijgen. Bovendien kan het de EHEC bacterie bevatten. En lekker is het niet, het lost niet op dus zal vrij stroef gaan smaken...

Kun je een receptje geven zodat we even mee kunnen kijken?

Je kunt ook lammetjescreme gebruiken, oftwel half 1:1 botercreme en half lammetjespap. Dat bevat effectief 25% poedersuiker.

3 Laatst bewerkt door Martjan (03-03-2012 22:16)

Basis recept is :
600 poedersuiker
100 boter
250 roomkaas

Vorige keer met zoveel poedersuiker werd het heel erg suiker achtig.

Bedankt voor de hulp :D

4 Laatst bewerkt door SugaHolic (03-03-2012 22:22)

Da's wel heul veul. Bah. En die cream cheese frosting, moet je die eerst zelf maken? Zit daar dan ook weer suiker in? Of bedoel je alleen cream cheese?

Je kunt allerlei verhoudingen gebruiken. Met deze ingredienten kun je rustig naar smaak experimenteren om te kijken wat je wel lekker vindt. Het kan bijna niet mislukken.

Een cream cheese frosting zou ik zelf maken van gelijke delen cream cheese, boter en poedersuiker.  Maar als je het zoet wilt kun je ook 3 delen suiker, 2 delen cream cheese en 1 deel boter gebruiken.

Het is zo eenvoudig te maken dat je van elke verhouding een nieuw toefje kunt maken, zodat je ze naast elkaar kunt proeven en laten proeven door je proefpanel.

EDIT: En ik met MIJN nickname toch durven zeggen dat ik het veel suiker vind, hahaha http://mba.vanderkolk.info/images/forum/smilies/laugh_roll.gif

5

Haha ik zal van de week eens gaan experimenteren ! Ook met de lammerenpap :-P

6

Rudolph van Veen maakt ook een topping met roomkaas maar gebruikt gelijke delen boter, suiker en roomkaas.

Dus 200 gram poedersuiker
200 gram ongezouten boter
200 gram roomkaas
1 eetlepel vanille extract of merg uit 1 vanillestokje.

Een betere verhouding voor Nederlandse smaakpapillen. De engelse recepten zijn vaak veel zoeter dan dat wij gewend zijn.

7 Laatst bewerkt door Martjan (04-03-2012 11:37)

Bedankt! Zijn boek wou ik voor mn verjaardag vragen :-D