1

Onderwerp: verven hoe lang drogen

ik heb al veel gezocht, maar kom het niet tegen.....Als je op je taart verft met een bijv. wilton kleurstof gemengd met citroensap, hoe lang heeft dit nodig om te drogen? red je dat in 24 uur? en kan de taart tijdens drogen gewoon in de koelkast? Droogt het sneller als je de kleurstof verdund met alcohol?

groetjes cicindy......een enthousiaste beginneling

Re: verven hoe lang drogen

Alcohol gaat megasnel, dat droogt al bijna aan je kwastje!
Ik weet niet of citroensap wel aan te raden is, het is denk ik te nat en dan smelt je fondant. Omdat alcohol zo snel verdampt heb je dat daar niet bij.

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

3 Laatst bewerkt door Annelies (02-03-2012 23:22)

Verven doe je met speciale eetbare verf of met de dustpoeders (aangemaakt met water, alcohol of citroensap), maar liever niet met de wilton kleurstoffen die je gebruikt om fondant of marsepein te kleuren. Die blijft erg lang plakkerig en droogt slecht.

Ik zou nooit een geverfd stuk fondant in de koelkast leggen. Wanneer je het uit de koelkast haalt gaat het condenseren. Je kunt je voorstllen wat er met je geschilderd stukje gebeurt als er ineens druppeltjes water op komen......

Ik hoop dat je er iets aan hebt! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

4

ik was al er al bang voor....

en als je verft met poeder? ik heb goud en zilver poeder, als ik deze aanmaak maakt het dan nog uit of het is met citroensap of alcohol?
wat droogt t snelst?

5

Ik heb altijd geschilderd met water en dat bevalt me best......
(Heb geëxperimenteerd met water, alcohol en citroensap en GEEN verschil kunnen vinden.)

Met de poeders moet je goed opletten als je vloeistof (water, alcohol etc.) toe gaat voegen. Doe dit echt druppel voor druppel, die je telkens eerst met de poeder vermengt, voordat je de volgende druppel toevoegt. Anders gaat de poeder "drijven" en gaat het niet goed.....
Maak de verf (vooral zilver en goud) niet te dun, want dan wordt het vlekkerig en niet mooi. (Je kunt het altijd nog wel nadusten met droge poeder...)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

6

bedankt voor je tips, ga er morgen mee aan de slag!