1

Onderwerp: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

dit is hoe ik het doe en makkelijk vind:

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/418424_231871323564437_100002247126343_529756_103252022_n.jpg

voor het maken van leuke en toch eenvoudige valentijns koekjes heb je nodig:
-koekjesdeeg (ik gebruik hiervoor het recept van Peggy Porschen welke hier te vinden is: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … Porschen)/ )
- uitstekers
- isomalt (of fijn gemalen heldere snoepjes, zuurtjes)
- rolfondant
- een klein siliconen bakje ( bijv. eiderdopje of cupcakevormpje) en een bordje om dit op te zetten voor de veiligheid en warmte
- een beetje verdunde icing om je fondant op het koeklje te plakken
- eventueel nog kleine pareltjes of glitter om in het midden bij de isomalt te strooien
- uitstekers of molds om de koekjes te decoreren

het deeg maken zoals omschreven op de website van de leukstetaarten.nl zie link hierboven. deeg uitrollen tussen 2 lagen bakpapier en vormpjes uitsteken.

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/402673_231871126897790_100002247126343_529755_1817555502_n.jpg

ik heb ze hier dus 2 x uitgestoken. 1x een groot hart en dan nog 1x een klein hart om dit er weer uit te halen. dan de koekjes bakken op 180 graden in de oven, in de beschrijving staat 8-10 minuten, bij mij mogen ze 15 minuutjes ;)
de koekjes goed af laten koelen op een rekje.
intussen een klein beetje isomalt, ongeveer 1 eetlepel en echt maar 3! drupels water in een klein siliconen bakje doen en opwarmen in de magnetron. begin met 1 minuutje en dan even doorroeren. (heel voorzichtig want wanneer de isomalt gesmolten is is het echt kokend heet en gevaarlijk!!!) dan weer verder opwarmen maar nu met kortere tussenpozes tot alle isomalt is gesmolten.  het moet goed gesmolten zijn en dan nog even langzaam doorroeren om de belletjes er uit te draaien. dit is ook een goed moment om eventueel kleurstof toe te voegen maar echt maar een heel klein beetje anders hardt de isomalt niet meer goed uit. het kan hierbij weer even gaan opborrelen als reactie met de kleurstof dus doe dit voorlzichtig en met beleid. de koekjes op het bakpapier leggen en de isomalt in het binnenste hartje gieten en gelijk er de pareltjes en glitter op strooien als de isomalt nog warm is. zorg ervoor dat de isomalt lager in het koekje blijft dan het koekje zelf is. dit zorgt ervoor dat de fondant niet aan de isomalt gaat plakken bij het bekleden en zo blijft het binnenste "glazen" hartje mooi helder. 
daarna met dezelfde vorm als waarmee je het deeg hebt uitgestoken een heel dun laagje fondant uitsteken. dit met een beetje icing op het koekje plakken en het middelste hartje wederom er weer uitsteken, dit kun je voelen waar dit moet doen door met je vinger het relief te voelen.

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/422532_231870513564518_100002247126343_529751_1913374723_n.jpg

als laatste kun je de koekjes decoreren met van alles en nog wat wat je in huis hebt aan molds, uitstekers of misschien wel stencils met icing.
sommige kiezen er voor om de gemalen zuurtjes in de oven mee te bakken, maar ik vind het handiger op deze manier, om de isomalt er later in te smelten zodat je exact de hoeveelheid kunt inschatten en zo helder mogelijk glas hebt. ook los je het gelijk op dat de snoepjes er te vroeg (met kans op verbranding) of te laat (nog niet helemaal gesmolten) bij gaan... veel plezier ;)

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/399895_231870550231181_100002247126343_529752_1648648411_n.jpg

X Brenda

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

:thumb: leuk!

I never met a calorie I didn't like....

3

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

Wat een prachtige koekjes!!

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

4

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

Helemaal leuk!! Mag ik je topic noemen in de howto van de glas in lood koekjes? :D

5

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

djehr schreef:

Helemaal leuk!! Mag ik je topic noemen in de howto van de glas in lood koekjes? :D

ja tuurlijk djehr, ga je gang ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

6

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

Ik vind je koekje erg leuk, dat ga ik zeker een keer proberen. Nu de isomalt nog scoren :lol:

7

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

Leuk, dank je wel voor het delen!  :)

8

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

heel erg leuke valentijnskoekjes. :Y

worden de koekjes niet zacht door het fondant?

9

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

Super. Heb een keer met isomalt geoefend, maar niet zo goed gegaan. Ga nu met jou how-to weer proberen. Thnx.

10

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

Wat ben je toch een heerlijk mens........ ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

11

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

judithW schreef:

heel erg leuke valentijnskoekjes. :Y

worden de koekjes niet zacht door het fondant?

bij mij niet, maar je moet de koekjes ook niet gelijk luchtdicht verpakken, even goed laten uitharden (paar uurtjes) dan droogt de fondant ook enigzins en niet heel je koekje insmeren met de icing voor het plakken maar hier en daar op strategische punten een paar tipjes zetten ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

12

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

kwebbeltje schreef:
judithW schreef:

heel erg leuke valentijnskoekjes. :Y

worden de koekjes niet zacht door het fondant?

bij mij niet, maar je moet de koekjes ook niet gelijk luchtdicht verpakken, even goed laten uitharden (paar uurtjes) dan droogt de fondant ook enigzins en niet heel je koekje insmeren met de icing voor het plakken maar hier en daar op strategische punten een paar tipjes zetten ;)

dank je voor het snelle antwoord.
toch maar eens proberen.

ik kijk altijd graag naar jou baksels.

13

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

Super leuk :) Bedankt!! Ik heb nog een vraagje: hoe smaakt isomalt eigenlijk? Ook gewoon zoals een zuurtje?

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

14

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

het is de suiker waarvan ook lollies en zuurtjes gemaakt worden. alleen die smaakjes zou je er wel zelf aan toe moeten voegen, zonder smaakje is het gewoon suiker, neutrale zoete smaak

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

15

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

Mooi zijn ze...

16

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

kwebbeltje schreef:

het is de suiker waarvan ook lollies en zuurtjes gemaakt worden. alleen die smaakjes zou je er wel zelf aan toe moeten voegen, zonder smaakje is het gewoon suiker, neutrale zoete smaak

Dankjewel voor het antwoord. Wel goed te eten dus  :)

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

17

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

Ga ik ook eens proberen. Bedankt voor de heldere uitleg

18

Re: [how to] valentijns koekjes met isomalt en fondant

Is isomalt gewoon te koop in de leukste taarten winkels? Ik zag t niet in de hebshop (of ik ben scheel, dat kan ook!)

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)