1

Onderwerp: ik kom er niet uit..

Hallo ik heb een vraag

als ik mijn taartjes heb afgebakken en gevuld,smeer ik het meestal af met botercreme. Echter word dit altijd troep met kruimels en alles. waarmee kan ik de taart aan de buitenkant echt mooi glad krijgen?

en nogeen vraagje over fondant. Ik heb een probleempje telkens als ik mijn fondant uitrol blijft deze aan het keukenblad plakken? Ik wou anders eens proberen met icing maar lijkt me erg moeilijk!

dankje alvast!

2

Re: ik kom er niet uit..

Kijk eens links bij de FAQ  :)

3

Je gebakken taart een dagje laten staan en pas de volgende dag snijden en vullen helpt al tegen het kruimelen. Je afgesmeerde taart in de koelkast zetten om op te stijven en dan nogeens na te smeren met een heet mes (warm maken in water en dan afdrogen). Sommigen spuiten ook eerst een dijkje voor ze gaan vullen om de zijkant strak te krijgen.
Fondant uitrollen doe je op poedersuiker tegen het plakken.
En verder inderdaad even zoeken bij de FAQ, dat helpt enorm.

Succes,

Tieneke

4

Ik smeer altijd af met chocolade Ganache, werkt voor mij veel fijner dan botercreme en geen gedoe met kruimels. Je taarten kun je er ook strakker door bekleden en vooral...het smaakt heerlijk :P

Tegen het plakken gebruik ik Crisco, een soort plantaardig vet. Het heeft geen kleur/smaak en ziet eruit als boter.
Een lik over je werkblad en roller en het plakt gegarandeerd niet meer!
Je kunt ook een heel klein beetje door je fondant mengen zodat het makkelijker te kneden, mengen en uitrollen is. Ook op uitstekers, je handen etc kun je het smeren zodat daar niets aan vast plakt.

Ik ben nog maar een beginneling maar voor mij werkt het prima ;)
Anders moet je even de zoekfunctie gebruiken op dit forum naar Crisco en Ganache, dan zie je vanzelf de tips van de andere (superervaren) baksters!

Hoop dat je er iets aan hebt en succes!

Van proberen kun je leren....en lekker proeven!!

5

dankjewel!! :D

6

Levi & Romy schreef:

Ik smeer altijd af met chocolade Ganache, werkt voor mij veel fijner dan botercreme en geen gedoe met kruimels. Je taarten kun je er ook strakker door bekleden en vooral...het smaakt heerlijk :P

Tegen het plakken gebruik ik Crisco, een soort plantaardig vet. Het heeft geen kleur/smaak en ziet eruit als boter.
Een lik over je werkblad en roller en het plakt gegarandeerd niet meer!
Je kunt ook een heel klein beetje door je fondant mengen zodat het makkelijker te kneden, mengen en uitrollen is. Ook op uitstekers, je handen etc kun je het smeren zodat daar niets aan vast plakt.

Ik ben nog maar een beginneling maar voor mij werkt het prima ;)
Anders moet je even de zoekfunctie gebruiken op dit forum naar Crisco en Ganache, dan zie je vanzelf de tips van de andere (superervaren) baksters!

Hoop dat je er iets aan hebt en succes!

Ik knede ook een beetje crisco door de fondant in de hoop dat het dan minder zou scheuren. Toen ik dat vertelde bij Lupe in Zoetermeer kreeg ik een soort van op me kop, door de crisco klopt de verhouding van de fondant niet meer en gaat het meer scheuren.

Tegen het plakken gebruik ik maizena in een doekje.

7

Zodra ik mijn taart 2x heb doorgesneden, ga ik met mijn vinger langs de randjes om de kruimeltjes weg te halen. Zo heb je geen last meer van kruimels tijdens het afsmeren.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

8

Zorg dat je biscuit in ieder geval 1 nachtje heeft overgestaan.
BC moet redelijk zacht zijn en vooral niet hard duwen tijdens het afsmeren.
Snijden met een taartzaag i.p.v. een broodmes.
Je aanrecht insmeren met een heel klein beetje crisco, dan plakt het niet meer.
Succes.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Bc even in de magnetron dat het lekker zacht is, dan hoef je ook niet zo te duwen en kruimelt het veel minder. En ik gebruik het hier welbekende bureaublad van de ikea (5 euro nogwat) en ik hoef nooit iets te gebruiken tegen plakken. En in de how to's staan hele goede tips voor afsmeren e.d.