1

Onderwerp: Ganache vraagje zoveel

Hoi dames had de zoekfunctie al gebruikt maar kon het niet echt vinden :9 .

Als ik ganache maak om een taart mee te vullen en daarna wilde ik de taart mee afsmeren. Maar kan dit wel? Want er zit slagroom in en dan mag dat toch niet ivm met smelten of ?

x

2

Re: Ganache vraagje zoveel

Ik maak ook wel eens een taart met ganache aan de buitenkant maar daar komt dan geen marsepein meer overheen, hoogstens een paar kleine bloemetjes of zoiets als decoratie. Maar geen bekleding. Ik weet het niet zeker maar ik denk inderdaad dat de marsepein dan gaat smelten.
Als je wilt afsmeren met chocola dan kun je beter pure chocopasta door je botercrème roeren en dat dan gebruiken. Bij de albert heijn hebben ze lekkere pure pasta. Gewoon toevoegen, en steeds tussendoor proeven tot je vind dat er genoeg in zit.

Groetjes, Monica

3

de slagroom wordt verwarmd, dus geen probleem...

Groetjes, Dorothea.

Ik weet dat het met pasta kan :D Maar dacht als ik ganache heb gemaakt hoef ik ook niet nog een bak MBC te maken aangezien het dan alleen voor het afsmeren zou zijn. En ik weet dat er dames zijn die afsmeren met ganache ben dus benieuwd of dat wel kan of dat je er iets speciaals ofzo voor moet doen :) ( lekker duidelijk berichtje weer van mij zelf haha) xxx

Dot schreef:

Ahhh thanks :D Weer iets geleerd dan ga ik het gewoon doen  :cool:

6

fairydust schreef:
Dot schreef:

Ahhh thanks :D Weer iets geleerd dan ga ik het gewoon doen  :cool:

Gewoon doen, hoor.
Mits je de juiste verhoudingen gebruikt. Ik volg de methode van Inspired By Michele (moet je eens op youtube zoeken). Voor witte chocolade doen je 1 deel room per 3 delen witte chocolade, voor melk chocolade 1 deel room voor 2 delen chocolade en voor hele donkere chocolade kan je tot 1:1 gaan. Room koken en over de chocolade gieten, roeren tot alles gesmolten is. Dan laten afkoelen tot het ongeveer de dikte van pindakaas heeft. Je kan het ook in de koelkast zetten overnacht, en dan weer smelten in de magnetron, met ong. 30sec per keer op 650watt max, tot het de juiste dikte heeft.
En dan smeren met een paletmesje. Daarna laten opstijven in de koelkast. Voordeel tgo bc vind ik persoonlijk dat het veel dunner kan gesmeerd worden en ook weer harder wordt.
Daarna kan je er zonder problemen fondant of marsepein over doen.

Om vulling te maken, kan je de ganache daarna opkloppen tot een mousse.  :9

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

Dot schreef:

Bij afsmeren met ganache is vocht totaal geen probleem, niet omdat het verhit wordt, maar na afkoelen scheidt het vocht zich niet meer van de chocolade, de ganache wordt hard.. Daarom kun je hem prima gebruiken onder fondant of marsepein...

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

en jij kan het weten, na je experiment!  ;)

Groetjes, Dorothea.

9

ik smeer mijn taarten af met ganache.Veel lekkerder dan botercreme.
Als vulling is het lekkerder als je de ganache opklopt,tenminste,dat is mijn mening.
Ik maak ook alijd veel te veel :rolleyes:
Gebruik het voor de vulling,om de taart af te smeren,en van de rest maak ik truffels :9

je mag altijd een kijkje nemen op mijn blog:
http://mamasstekkie.blogspot.com/

10

Kun je dan ook dijkjes spuiten van ganache? Of is dat weer teveel van het goede?

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.