1

Onderwerp: Hoe krijg ik de bovenkant van het fondant/marsepein zonder bloem??

Ik heb om het plakken te voorkomen bloem gebruikt, en daarop het marsepein en het fondant uitgerold. Daarna uitstekers gebruikt en op de taart geplakt. Maar nu is de bovenkant niet mooi meer, helemaal wit uitgeslagen door de bloem.
Hoe kan ik dit oplossen? En voor de volgende keer, kan ik het voorkomen??

Alvast bedankt, dit is mijn allereerste taart dus moet nog oefenen!

Re: Hoe krijg ik de bovenkant van het fondant/marsepein zonder bloem??

Hoi!

Wat jammer zeg, dat het niet zo goed is gelukt.

Ik heb geen ervaring met bloem, alleen maar bij het bakken van appeltaarten  :) , maar ik gebruik altijd Crisco. Dat smeer ik op m'n werkblad en daarop rol in m'n marsepein of fondant uit. Gewoon een dun laagje smeren, dat werkt perfect.

Ik weet niet of je Crisco kent, maar het zit in een grote, blauwe pot en is gewoon verkrijgbaar bij de taartenwinkels.

Succes met je volgende taart!

Groetjes, Carolien

Van taarten maken word je blij!

3

ik gebruik altijd poedersuiker zodat het niet aan de tafel of roller plakt. Dit kun je er met een kwastje met wat water weer weghalen. Doe er dan niet teveel water op, anders wordt de taart te nat.

4

Maizena werk het beste. poedersuiker geeft vlekken, droogt het fondant uit en crisco is eigenlijk alleen om je fondant soepel te maken.
Je kan het in een stoffen zakdoek doen en dan de ondergrond deppen. werk echt perfect!

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

5

Geen bloem gebruiken dus de volgende keer ;)  ;)

Het beste kun je dus: poedersuiker of crisco nemen. Ik geloof dat sommige ook maizena gebruiken?!

6

Ik heb een stuk doorzichtige tafelzeil gekocht bij de Blokker van een meter lang. Daarop rol ik mijn marsepein en fondant uit. Vervolgens neem ik het zeil en leg de fondant met zeil en al op de taart en trek dan het zeil voorzichtig los. Zeil plakt namelijk ook niet.

Van crisco en poedersuiker dat is weggeveegd met een nat kwastje gaat je taart zo lelijk glimmen vind ik. :)

Om pluisjes te voorkomen op dat statische zeil ga ik er eerst overheen mt een klein stukje fondant. Daarmee ga ik ook langs mn roller en plakt 't niet.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

Wat ook heel goed werkt: de transparante bureauonderleggers van de Ikea (PROJS) :Y  :Y
Heb je helemaal geen crisco, maizena of poedersuiker nodig  :thumb:

Enjoy the little things in life.
Someday you'll realize they were the big things.

8

Bloem moet je echt niet gebruiken, want dit ga je dan rauw opeten en dat is absoluut niet goed voor je. Ik rol (marsepein) altijd op een bureaumatje van de Ikea en gebruik eigenlijk nooit poedersuiker of crisco.

Groetjes, Michaela.
A balanced diet is a cookie in each hand.

9

Rauw meel kan de EHEC bacterie bevatten. Daarnaast kun je buikpijn krijgen van grotere hoeveelheden want het lichaam kan het lastig verteren.

Ik gebruik geen hulpmiddelen behalve een siliconen ovenmatje. Dat plakt ook niet.

10

ik lees hier dat Maizena ook kan, hoe gebruik je dit dan? Hetzelfde als poedersuiker.

En wat doen jullie dan op de roller, want die plakt bij mij aan de fondant vast, en daarom doe ik er dan poedersuiker overheen.

11

maizena in een (nieuwe ;) ) zakdoek doen, punten bij elkaar pakken, elastiekje erom. Nu heb je een soort buideltje.
Daarmee zachtjes op je werkblad slaan en er komt wat maizena uit (kan ook met poedersuiker). Je kunt er natuurlijk ook mee op je roller meppen ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Ik heb bij de IKEA een bureauonderlegger gekocht, die is ideaal. Ik hoef helemaal geen poedersuiker meer te gebruiken!
Nouja wel als ik een lap moet uitrollen die groter is dan de onderlegger. Maar dat is alleen bij taarten groter dan 20 cm.

Groetjes, Monica

13

:think: ik doe een vierkant 25 nog met de Ikeamat; gebruik wel ook maizena (heb het idee dat de mat na lang gebruik toch wat plakekeriger wordt :think: )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl