1

Onderwerp: vulling zonder( of weinig) vet. suiker geen probleem.(dulce de leche?)

hoi!

de titel zegt het al ongeveer ( in steno)  :D

ik wil voor komend weekend een taart maken voor mijn meisje, ze word 1 jaar. nu heeft mijn schoonzus al lange tijd last van nierstenen. Zij mag dus geen vet/room eten. dit veroorzaakt hevige pijn. suikers zijn geen probleem schijnt....
ik zou graag een vulling willen die zij ook kan eten, ze moet al zoveel laten. ik dacht eerst aan dulce de leche met banaan maar ik heb geen idee of de gecondenseerde melk veel meer room of vet bevat dan gewone melk.
aarbeienkwark van mona met klopfix?
wie heeft er veel kennis van voeding en vetten en wie heeft er nog goeie tips? alles wat ik ken/lees bevat room.
en alleen jam vind een groot deel van de taarteters niet lekker.

en tja ik wil wel oehhs en ahhs horen natuurlijk ;)

alvast bedankt voor de reacties en/of het lezen!

groetjes suzanne

2

Re: vulling zonder( of weinig) vet. suiker geen probleem.(dulce de leche?)

Gewoon jam misschien ?

Smart critiques, Stupid creates

3

Dulce de leche maak je van gecondenseerde melk toch, is hartstikke vet volgens mij, want het wordt gemaakt van volle ingedikte melk. Kijk maar eens op het blik.

Wat denk je van bebogeen? Dat is caramelpasta die je in een pot kunt kopen. Daar zit volgens mij enkel suiker in (kijkt even op de verpakking, 0,1 gram vet, kan dat?). Of Marshmellowfluff (kun je gewoon kopen in een pot en daar zit enkel eiwit en suiker in) en dan bijvoorbeeld met vlaaivulling erbij om het fris en toch vetvrij te maken.

Succes!

Tieneke

4

Van dingen met uit pakjes en blikjes kan je makkelijk zien hoeveel vet erin zit (gewoon even een blikje gecondenseerde melk bekijken dus...)

Veilig is sowieso om jam te gebruiken. Of zelf banketbakkersroom maken op basis van 0% vet melk.

5

:think:  gebakken appeltjes (normaal in combi met ongezoete slagroom, daar kun je natuurlijk erg weinig tot niks van gebruiken)

Gebakken appeltjesroom
een klont roomboter in een koekenpan,
de gesnipperde appels (ze slinken behoorlijk!), met wat suiker erover, erin doen
voorzichtig bakken (niet hoog vuur, dan brand de boel aan)
als het een soort prutje wordt (droge appelmoes met klonten zeg maar) uit de pan
wat kaneel erdoor doen (als je dat lekker vindt)
helemaal af laten koelen
over de taart verdelen
daarover ongezoete, geklopte slagroom met klopfix erdoor.

Combineert errug goed met dulce de leche

Kan denk ik ipv dulce ook met abrikozenjam :9

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6 Laatst bewerkt door Puppy78 (27-02-2012 21:01)

Klinkt heerlijk, welke appels? Gewoon goudreinetten?

7

:Y gewoon appeltaartappels

8

Dat zijn goudreinetten inderdaad, maar bakken in boter zou ik niet doen in dit geval. Vet he?!

9 Laatst bewerkt door Carien (27-02-2012 21:19)

ja, maar da's echt maar een beetje, tegen het aanbakken  :think:
maar goed, 't is ook een suggestie ;)

10 Laatst bewerkt door Tante Tien (27-02-2012 21:30)

Carien schreef:

ja, maar da's echt maar een beetje, tegen het aanbakken  :think:
maar goed, 't is ook een suggestie ;)

Ik vrees dat ze echt geen spoortje vet mag, als ik het zo lees. Ik zat net te kijken op de verpakking van een pakje Saroma, maar ook daar zit wat vet in...
Wellicht lukt je suggestie wel als je niet bakt niet in boter, maar in een beetje (appel)sap op een laag vuurtje. Het is wel een erg lekkere vulling! Bijna iedereen houdt ervan.

Tieneke

Kijk hier eens: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=108805

11

Overleg het met je schoonzusje zelf! Dan weet je (bijna) zeker dat het goed gaat. Dat doe ik ook altijd als ik voor iemand moet bakken met een allergie...

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

12

Hoe zit het met olijfolie? Als je de koekepan een beetje vettig maakt met olijfolie? Gewoon wat op keukenpapiertje en een beetje insmeren? Als je een pan hebt met een goede anti aanbak en niet meteen te hard wil moet dat kunnen.

13

hoi,

bedankt voor t meedenken!

ik denk dat gebakken appeltjes wel een hele leuke is! ik denk dat ik dat eens ga proberen. stoven in appelsap is wel een goede oplossing dan komt er helemaal geen vet aan te pas. dan op het laast even droog bakken denk ik...

bedankt nu kan ik weer even nadenken. ik heb zo mijn hoofd lopen breken over een vulling dat ik door de bomen het bos niet meer zag.    :o

groetjes!!!

14 Laatst bewerkt door wilmaklom (28-02-2012 10:37)

Je zou ook recepten voor inkookt fruit enzo kunnen kijken en dat i.c.m. zelf gele room maken (weet niet of dat vet is eigenlijk, is voornamelijk melk, eigeel en suiker).
Dan heb je alleen een beetje botercreme nodig voor het dijkje en afsmeren.

Dit recept heb ik van de website van v. Gilse

Ingrediënten
Voor 3 potten
400 g appels
400 g peren
2 dl vers sinaasappelsap
250 g Van Gilse Witte Basterdsuiker
25 g Van Gilse Geleipoeder (1 zakje)

Bereiding
De appels en peren schillen, schoonmaken en pureren. De bastersuiker en geleipoeder goed vermengen. In een grote, hoge pan de appelperenpuree, sinaasappelsap en het suikermengsel goed door elkaar roeren. Het mengsel al roerend aan de kook brengen en 1 minuut goed borrelend laten koken. De kooktijd gaat in op het moment dat het hele oppervlak van de massa borrelt en dit door roeren niet meer ongedaan wordt gemaakt. De jam eventueel met een schuimspaan afschuimen en in schoongemaakte potten schenken. De potten tot de rand vullen, direct sluiten en 5 minuten op hun kop zetten.

Bewaarvoorschrift
± ½ jaar; na openen gekoeld bewaren.

15

hoi!

nou heb mn kalmte weer terug :)
ben aan de slag gegaan met de appeltjes. ik heb ze uiteindelijk in de oven gedaan met een beetje bruine suiker en kaneel. geen boter of olie gebruikt. t resultaat is erg lekker. gewoon met op een lage temperatuur en veel omscheppen. op het laatst nog wat gewelde rozijnen erbij. ik ben er tevrede mee.
nogmaals bedankt voor de suggesties, had blijkbaar een soort blinde vlek ontwikkeld tijdens het lezen en zoeken naar recepten.

groetjes!!

16

Klinkt goed die appeltjes! Wordt vast een lekker taartje. Lief dat je zo voor haar opzoek bent!

Je kunt ook nog meringue schuim maken. Zeg maar MBC, maar dan zonder de boter. Als je dit maakt met hete suikerstroop (laten inkoken tot 121 graden en dan toevoegen aan het met wat suiker opgeklopte eiwitschuim ) dan krijg je een stabiel schuim, wat niet snel inzakt. Beetje negerzoen-achtig). Hier kan je nog weer een smaakje aan toe voegen.

Afsmeren met jam, zoals gezeefde abrikozenjam.

17

altijd handig om vetvrije dingen te verzinnen voor de taarten!
Ik heb zelf een keer een biscuit gevuld met stukjes appel en peer. Dit door het beslag scheppen en langer dan normaal bakken. Vervolgens uit de vorm halen als hij gaar is. Op de kop op een bakplaat zetten en de vorm er weer om. En dan nog 3 min bakken. Vervolgens blik er af halen en weer 3 min bakken, zodat hij knapperig is en bijna niet afgesmeerd hoeft te worden.

De reden dat je het na bakt op de kop is zodat hij een mooie rechte vorm houd en niet inzakt. ;)

succes

Enthousiaste groet, Maxime