1

Onderwerp: kant en klare royal icing voor het spuiten van bloemen

Hallo,

Ik heb voor mijn verjaardag een pot kant en klare royal icing gekregen met een wilton tip 225 om mooie bloemen te kunnen maken. Nu heb ik dat wel eens gedaan met zelf gemaakte icing, maar nog nooit met een kant en klare icing.

Hij is heel hard als ie uit de pot komt.

Kan iemand mij vertellen wat ik daar dan mee moet doen om er mooie bloemen van te kunnen maken? Eerst opnieuw mixen of moet er nog water bij? Ik heb geen idee!
Wie kan mij helpen!

2

Re: kant en klare royal icing voor het spuiten van bloemen

Als ie te stijf is zou ik er idd een druppie water bij doen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Heb je geen decorating icing gekregen?
Royal icing is meestal in poedervorm namelijk.

Die decorating icing in pot van wilton is idd heel erg stug als ie uit de pot komt. Maar als je die in een spuitzak doet en even doorkneed met je handen wordt ie snel soepeler.

royal icing koop je nooit kan en klaar, dat bestaat niet. Hooguit in mix/poeder vorm zoals de funcakes mix. Dan weet je dat :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

tipsytaartje schreef:

royal icing koop je nooit kan en klaar, dat bestaat niet. Hooguit in mix/poeder vorm zoals de funcakes mix. Dan weet je dat :)

Nou je schijnt het wel kant en klaar te hebben van dr Oetker zag ik vanmiddag op internet: http://www.oetkeronline.co.uk/products/ … cing.html, maar dat is niet voor de Nederlandse markt.
Hierbij staat dat je moet opwarmen in de magnetron.

jeetje, nou dat is de eerste keer dat ik dat zie! je link deed t niet, maar ik heb het gevonden.
meestal als mensen zeggen dat ze royal icing in een pot hebben gekocht, hebben ze een ander soort icing gekocht, vandaar mijn reactie, maar dat zal ik nu niet meer zo glashard zeggen! :lol:

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7 Laatst bewerkt door Henriette34 (25-02-2012 09:32)

Toch raar spul, dat dr oetker royal icing kant en klaar. staat bij dat je het moet opwarmen en dan hele taart mee bedekken? Ben benieuwd.

Maar royal icing zoals ik het ken wordt keihard en juist gebruikt voor decoratie.

Geen idee dus of het voor decoratie geschikt is.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

8

De potten wat Wilton doe je gewoon een druppie water bij in idd. Maar het word ook redelijk zacht door de warmte van je handen als je het eenmaal in de zak hebt en het opspuit...!!!

Ik heb gisteren toevallig net Icing gemaakt van FC en ik moet zeggen dat die ik die mooier vind als het opspuit en droogt dan de kant en klare van Wilton.

Ik ben nou eigenlijk wel benieuwd wat Lieke had voor icing maar ze reageert niet meer........

10

ja wel hoor, maar ik snap er niks meer van.
Ik heb ook RI van Funcakes en daar werk ik heel fijn mee, maar heb nu een pot waarvan verschillende dingen gezegt wordt.

Ik heb de decoration icing van wilton gekregen. Er is mij verzekerd dat dit hetzelfde is als RI! Nu wordt hier gezegt dat dit niet hetzelfde is en niet uithard, maar hoe kan je hier dan decoratie mee spuiten? Dan is de kans toch heel groot als het eenmaal op de taart zit dat er van alles meegebeurd en dus mislukt??!!

Ik hoop dat dit niet het geval is want ik zit met een pot van 2,5 kg te kijken waar ik dan niks mee kan!

11

Decorating icing van Wilton is dikke buttercream icing en geen royal icing!! Decorating icing is op basis van vet (crisco) terwijl royal icing bestaat uit eiwit, suiker en water. Je kunt er wel decoraties mee spuiten bijvoorbeeld dropflowers of de wilton rose, maar het hard niet uit zo als royal icing.

Je kunt het altijd nog iets verdunnen met een paar drupjes water een smaakje geven en je taart er mee bekleden ipv fondant. Je gebruikt het dan net als het afsmeren met botercreme.. Je kunt het als het iets is gehard met vetvrij papier en een smoother gladstrijken.

12

zie ook:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=3513

de tekst van het artikel:
Direct uit de emmer te gebruiken om roosjes, bloemen en diverse randjes mee te spuiten. De decorating icing is gebaseerd op suiker en shortening (plantaardig vet), het droogt licht aan de lucht, maar hardt niet uit.

het is een soort dikke botercreme dat een klein droog laagje krijgt.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

13

helaas zit ik dus met een pot te kijken waar ik niks mee kan!!
Ik ben nog heel onzeker over mijn spuitwerk en doe het liever veel op een stukje bakpapier en neem daar de mooiste van (bijv bloempjes of blaadjes) en plak die op de taart! Dus om gelijk op de taart te moeten spuiten zie ik niet zo zitten.

Zou ik hier bijvoorbeeld ook mee af kunnen smeren zoals je met BC doet en dan fondant erop? Of is dat ech te zoet?

14

Je kunt wel spuiten op bakpapier hoor en dan na een paar dagen ze voorzichtig met een koekjesspatel of een bloemenschaar je bloemen en blaadjes oppakken en ze op de taart zetten.
roos van decorating icing

Je kunt het ook op je taart doen alleen als bekleding maar dan zou ik er geen fondant meer op doen dat is echt veel te zoet.
klik hier voor een howto voor met een spatel of hier voor ideetjes met een spuitzak.

15

zou het ook lukken als ik bijvoorbeeld eerst in de diepvries stop? Of kan dat niet met deze icing?

16

lieke-webbie schreef:

zou het ook lukken als ik bijvoorbeeld eerst in de diepvries stop? Of kan dat niet met deze icing?

Je kunt deze icing ook invriezen, maar als je het droog wilt hebben moet je ze een aantal dagen aan de lucht laten drogen.

De enige keer dat ik die icing gebruikt heb was voor de wilton basis cursus en je kon er hele mooie rozen e.d. van spuiten.

Je kunt het anders altijd nog opgebruiken voor toeven op cupcakes (wel iets verdunnen dan)