1

Onderwerp: Vulling te zoet

Hallo allemaal,

Even een vraagje over vullingen. Ik heb nu 4 taarten gebakken in totaal en ik vond ze eigenlijk allemaal te zoet. Ik heb er 1 gevuld met jam en banketbakkersroom, die viel nog mee. Maar de anderen heb ik gevuld met jam en botercreme. Ik vind de taart zo ontzettend zoet worden doordat bovenop natuurlijk ook nog marsepein komt en versieringen. Hebben jullie tips of vullingen die minder zoet zijn. Adviezen welkom  ;) !

God bestaat echt hoor, ik heb Hem vandaag nog gesproken!

2

Re: Vulling te zoet

ik neem altijd light jam of een zure jam
en de botercreme ook met een lekker fris smaakje 
als je bv 3 of 4 laagjes vulling doet en die dun dan krijg je ook niet zon grote hap vulling in 1 keer
en hoe dunner de marsepein/fondant hoe minder zoet
ook maakt het verschil als je merengque botercreme maakt en niet de 1:1 en natuurlijk de creme altijd zo luchtig mogelijk kloppen

ik hoop dat je er iets aan hebt

gr connie

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

3

Ik gebruik regelmatig de combinatie van een laagje
tropische vruchten , de volgende laag mona citroenkwark
en de derde laag sinaasappelmarmelade gemengd met een beetje
lemoncurd.

Heerlijke frisse vulling en het ziet er mooi uit .

Succes en groetjes !

4

botercreme is idd heel zoet. hier kun je bijvoorbeeld wel citroensmaak aan toevoegen, dan wordt het al een stuk frisser!
laagje lemoncurd onder/door de botercreme.
en banketbakkersroom/zwitserse room is gewoon veel lekkerder als botercreme. in combi met jam of vlaaivulling.

wat ook wil helpen is de afsmeerbotercreme lekker wat citroen doorheen doen. dan heb je de zoete hap van de marsepein, met een citroensmaakje erbij.

5

welke botercreme heb je gebruikt om mee te vullen? De 1:1 is namelijk mierzoet en niet bedoeld om mee te vullen maar om mee af te smeren.
Inderdaad een (fruit)smaakje door de botercreme (van mix) is lekker of wat fruit erbij zoals stukjes aardbei of framboos (diepvries bij de supermarkt).

6

De 1:1 bc is ook erg zoet, ik vind dat ook niet lekker, zelfs niet om af te smeren. Met de mix van Funcakes is het vele malen lekkerder, daar hoeft ook niet altijd een smaakje doorheen, maar kan wel.

7

Thanks voor de tips. Ik ga meer citroen gebruiken! En die mona vulling klinkt goed. Misschien idd de verkeerde botercreme gebruikt om te vullen. We gaan ermee aan de slag  ;) !

God bestaat echt hoor, ik heb Hem vandaag nog gesproken!

8 Laatst bewerkt door mieperdepiep (27-02-2012 13:01)

De taart kán enorm lekker fris zijn, mits:
- je dun uitrolt. liefst 2, max 3 mm dik, maar dat doen maar weinig mensen. Dat vraagt ook iets meer oefening.
- je goede marsepein gebruikt. Fondant is nóg zoeter en van een slecht merk (in mijn ogen funcakes) ook nog eens mierzoet chemisch.. (Ik gebruik Zeelandia marsepein). Ik vond de funcakes marsepein ook ook te weëig zoet.
- Meringue botercreme is luchtiger én lekkerder dan botercreme. Nog steeds wel zoet trouwens.
- Én dus vooral je vulling fris houden. Lemoncurd, yoghurtbavarois, vers fruit. Limoenschilletjes erdoor..
Ook in jam zit vaak al heel veel suiker..
- Tremperen met een siroopje met o.a. citroen-of limoensap.
- Zelf gemaakt is vaak ook lekkerder dan uit een pakje, waar vaak teveel suiker en chemische troepjes aan worden toegevoegd om te compenseren voor de wat vlakkere smaak van een pakje. Maar dat is mijn persoonlijke mening.. Zelfs in een Mona-kwarkmousse zit veel meer suiker dan als je het zelf maakt. 

Ik maak dus iets meer werk van de binnenkant van mijn taart, maar bij mij zijn mijn eters allemaal erg tevreden... en laat niemand wat liggen op zijn bordje.